logo
logo

Niet gecategoriseerd 6 december 2023

doelgroep

Geschreven door rawal

opmerkingen 0

Een doelgroep is het beoogde publiek of lezerspubliek van een publicatie, advertentie of andere boodschap. In marketing en reclame is het een specifieke groep mensen binnen de doelmarkt waarop een product of de marketingboodschap van een product is gericht (Kotler 2000). Als een bedrijf bijvoorbeeld nieuwe dieetprogramma's verkoopt voor mannen met hartaandoeningen (doelmarkt), kan de communicatie gericht zijn op die mannen, maar misschien ook op hun echtgenoten (doelgroep). Gerichte marketing en gerichte reclame streven naar narrowcasting in plaats van broadcasting. Een doelgroep kan bestaan uit mensen van een bepaalde leeftijdsgroep, geslacht, burgerlijke staat enzovoort, bijv. tieners, vrouwen, alleenstaanden enzovoort. Een combinatie van factoren, bijvoorbeeld mannen in de leeftijd van 20-30 jaar is een veel voorkomende doelgroep. Andere groepen kunnen ook geïnteresseerd zijn, hoewel ze niet de belangrijkste doelgroep zijn. Het ontdekken van de juiste doelmarkt(en) en het bepalen van de doelgroep is een van de belangrijkste activiteiten in marketingmanagement (Niewenhuizen et al. 2000). Misschien wel de grootste fout die bij targeting gemaakt kan worden, is proberen iedereen te bereiken en uiteindelijk niemand aanspreken.

Tags :