logo
logo

Casestudies 4 juni 2023

Merkmarketingcase: Fabrikant van gezonde snacks

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Het opbouwen van een sterke digitale aanwezigheid vereist effectieve branding en outreach. Consumentenmerken kunnen veel voordeel halen uit sociale media als ze hun kaarten goed spelen en hun publiek erbij betrekken. In deze brandmarketingcase laten we zien hoe we Omegachips, een fabrikant van gezonde snacks en een voedingsonderzoeksbureau in Oost-Europa, hebben geholpen zijn volledige potentieel te benutten.

As a case study detailing a consumer goods manufacturer’s brand marketing, this article will examine the workflow for developing the appropriate portals to enhance brand awareness. The multinational strategy required proper social media marketing, inhoud, website development, and tracking to push their project to the next level.

Onze analyse hielp bij het identificeren van de belangrijkste pijnpunten en hoe deze op te lossen, wat resulteerde in een heroriëntatie van de digitale benaderingsprocedures. In plaats van hun branding te veel te veranderen, verhoogden we hun zichtbaarheid door ons te richten op de juiste kanalen. Met de juiste trackingprocedures, content, Pixel-toepassingen en website UX konden ze het beste uit hun marketingcampagnes halen.

Met onze hulp konden ze hun volgers laten groeien en een veel betere ROI behalen op hun marketinginspanningen. Sindsdien hebben ze meer kopers en een betere, relevantere aanhang op sociale mediaplatforms.

Outlook voor klanten

Onze klant was Omegachips: een fabrikant van gezonde, plantaardige chipsalternatieven op basis van eiwitten, gevestigd in Oost-Europa. Deze waren uiteindelijk vooral gericht op de gezondheidsbewuste consument, maar de huidige zorg van het bedrijf was om meer voet aan de grond te krijgen bij de detailhandel en wederverkopers om de eindgebruiker echt te bereiken via deze distributiekanalen en tegelijkertijd zijn imago over te brengen.

Het bedrijf wilde gezien worden als een gezonde snack met wetenschappelijk onderzoek erachter. Als scale-up met een niche binnen een concurrerende branche had het behoefte aan een sterkere bewustwording en koopintentie bij zijn doelgroep. Het bedrijf groeide en wilde meer aandacht trekken om zijn distributieketen te verbeteren en een solide merk op te bouwen. Ze concurreerden met grote merken zoals Lay's, maar konden iets unieks bieden aan gezondheidsbewuste consumenten door gebruik te maken van lijnzaad en andere alternatieven.

Omegachips Merkmarketing

Tot nu toe was de klant het meest actief in zijn regio in Europa en een paar gebieden in de periferie. Omegachips breidde op dat moment (3 jaar geleden) uit naar nieuwe gebieden en was bezig met het ontwikkelen van meertalige ondersteuning voor zijn activiteiten. Dit omvatte Duits- en Engelstalige landen. Met deze uitbreiding hadden ze behoefte aan een merk dat beter werkbaar zou zijn in deze regio's en aan traceermogelijkheden om de effectiviteit van hun activiteiten volledig te kunnen meten voor toekomstige planning.

Daarom namen ze contact op met ons agentschap voor branding en aankopen voor hun B2B-kant waarbij het vooral gaat om winkels en detailhandelaren. Ze wilden een website met verbeterde marketingmogelijkheden zoals tracking en betere portals voor contact met klanten. Onze taak was ook het creëren van branded materialen zoals afbeeldingen en social media content om hun bereik verder uit te breiden.

Een effectieve merkmarketingcampagne opzetten

Toen onze audit van hun bedrijf was voltooid, ontdekten we dat de belangrijkste verbeterpunten te vinden waren in hun social media-strategie en tracking. Tijdens het bouwen van hun website ontwikkelden we een robuuste contactpagina en een geweldige infrastructuur voor het monitoren van paginaresultaten. We optimaliseerden de UX om de juiste pagina's toegankelijk te maken en ontwikkelden de website in 4 verschillende talen.

De grootste uitdaging was om de interesse van potentiële kopers te wekken. B2C in deze sector zou eenvoudiger zijn omdat het gaat om online verkopen. Het genereren van leads vereist echter iets meer kennis en inzicht in groei. We zouden meer nadruk moeten leggen op branding om B2B-kopers aan te trekken en een strategie die de betrokkenheid van bedrijven stimuleert.

Consistente branding was een gegeven, maar er was meer bereik nodig. Sociale media-inhoud zou worden gebruikt om hun aanhang te laten groeien en te helpen bij het bereiken van een effectief bereik. Voor B2B-marketing zou dit effectief zijn om retailers te laten zien dat er interesse is onder potentiële klanten als een soort sociaal bewijs voor het kopen en verkopen van de producten van het bedrijf.

Op het gebied van branding waren er veel nuttige verhalende aspecten in de positioneringsstrategie van het bedrijf. De belangrijkste elementen waarop we ons konden richten om hen te onderscheiden waren de achtergrond van het bedrijf in de voedingswetenschap, het gezondheidsbewuste aspect van het product en de alternatieve positionering ten opzichte van de relatief ongezonde concurrentie op de markt. Deze elementen zouden samen een krachtige boodschap vormen die potentiële kopers aan de retailkant zou kunnen verleiden.

Vervolgens deden we een kanaalanalyse en ontwikkelden we afbeeldingen, inhoud voor sociale media en webportaalstrategieën die hun branding aanvulden.

Merk marketing analyse

Onze oplossing was om ons te richten op de Facebook-pagina, de volgers, website-aankopen en het genereren van B2B-leads via het contactformulier op de website. Facebookmarketing was een haalbare optie omdat het platform van Meta nog steeds een prominente social media-optie is in Oost-Europa, vooral onder de gezondheidsbewuste leeftijdsgroep.

De branding benadrukt de wetenschappelijke oorsprong van het product, de gezonde eigenschappen en het unieke karakter ten opzichte van de concurrentie. De belangrijkste merkboodschap zou gebaseerd zijn op een perspectief van "wetenschappelijke competentie" (lees meer over berichtgevingstechnieken in ons artikel over merkboodschappen). De website opende met deze USP's om potentiële kopers van de landingspagina te lokken.

Dit zou een symbiotische relatie hebben met de sociale-mediamarketingcampagne, omdat de een potentiële kopers op natuurlijke wijze naar de ander zou leiden. De inhoud van de sociale media richtte zich ook op dezelfde USP's en zorgde voor merkconsistentie door gebruik te maken van de kleuren, lettertypen en logo's van het bedrijf. De sociale-mediakanalen zouden ook linken naar de website van het bedrijf.

We installeerden Facebook Pixel om de efficiëntie van het verkeer bij te houden en pasten onze strategie na verloop van tijd aan. We legden de nadruk op portals en statistieken die een B2B bedrijfsstrategie ten goede zouden komen en streefden ernaar deze te verbeteren. Toen de cijfers binnenrolden, konden we de positieve impact van onze inspanningen al zien.

Resultaten

Onze monitoring van hun online aankopen, engagement en B2B advertentietarieven toonde allemaal positieve resultaten binnen een recordtijd. Per 3 maanden gingen de advertentiekosten per aankoop van 29,3 euro naar 7,6 euro en het aantal volgers op Facebook steeg met 2k (een grote stijging voor een minder bekend bedrijfsmerk).

Facebook Volgers Merkmarketing
Brand Marketing Case Actieve gebruikers
Branding Case Budgetten

Na verloop van tijd namen de kopers toe en toonden ze meer interesse in de snacks en bezochten ze de website. De toename in volgers werd ook gevolgd door meer aankopen en effectieve betrokkenheid in de vorm van actieve gebruikers, nieuwe gebruikers en meer sessies. Ook wisten we dat het bedrijf meer relevante gebruikers kreeg omdat de bouncepercentages lager waren dan voorheen.

Lagere bouncepercentages en hogere verkopen betekenden dat digitale marketing effectiever was dan voorheen. Het aantal unieke bezoekers nam ook toe met lagere kosten per advertentie, wat ook duidde op effectievere procedures. Website tracking liet ook zien dat de portals die kopers het meest zouden interesseren hogere percentages behaalden, wat duidt op effectieve UX-procedures.

Hopelijk heeft deze casestudy over branding je een aantal ideeën gegeven voor je eigen processen. Ons werk maakte geen gebruik van iets complex of drastisch, maar het bracht wel gelijktijdige, onderling verbonden veranderingen aan in de bedrijfsprocessen die groter waren dan de som van hun delen. Nog belangrijker was dat we door het bijhouden van de gegevens altijd zeker wisten dat we op de goede weg waren en of we moesten bijsturen.

Op zoek naar een sterkere online aanwezigheid? Bekijk de services om te zien of iets je interesse wekt.

Tags :