logo
logo

Casestudies 7 maart 2023

Case over sociale mediadiensten: Huifkar

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Tegenwoordig zijn sociale media een absolute noodzaak voor het promoten van elk product. Het ongeëvenaarde bereik dat het biedt, zorgt voor een enorme betrokkenheid van klanten als het goed wordt gebruikt. Maar zelfs succesvolle bedrijven zijn zich vaak niet bewust van het kleine potentieel dat efficiëntere marketingprocessen mogelijk kan maken. Deze casestudy over socialemediadiensten laat zien hoe we het vooraanstaande immersive tech education and coding boot camp hebben geholpen Huifkar om een nieuw niveau van digitaal bereik te bereiken.

Samengevat had de klant hulp nodig bij hun sociale media, terwijl ze trouw bleven aan hun merkstem en hun stijl van inhoud handhaafden. Wij namen deze verantwoordelijkheden op ons en pasten ons aan aan de klantgegevens die zij aanleverden. Door hun benadering van doelgroepsegmentatie te combineren met onze analyses en social media advertising-processen, behaalden de campagnes een betere ROI en een toename in het genereren van leads. Het project was een groot succes, zoals we hieronder zullen bespreken.

Ons werk hielp het bedrijf zijn online bereik te vergroten en veel nieuwe leads te genereren. Als u een opleider bent, kan deze casestudy over sociale media u hopelijk leren hoe u uw online cursus kunt promoten.

Overzicht klanten

Onze klant was een wereldwijde leider in meeslepende technische training die actief is in meer dan 45 steden in vele landen, waaronder (maar niet beperkt tot) Portugal en Spanje. Het bedrijf runt Data Science en Web Development codering boot camps die een gevarieerd publiek van potentiële studenten met verschillende graden van expertise in computers en codering aantrekken.

De klant was al zeer succesvol in de meeste markten en had ons alleen nodig als aanvulling op hun marketingactiviteiten. Zoals de marketingbriefing van het bedrijf liet zien, hebben ze een enorm operationeel succespercentage - met meer dan 95% van de afgestudeerde studenten die binnen enkele maanden werk vinden in hun gewenste vakgebied.

Het bedrijf wilde zijn marketingmogelijkheden verbeteren door ons in te schakelen en nieuwe targetingstrategieën te ontwikkelen om lokale prospects aan te trekken voor de markten in Spanje en Portugal. Ze voorzagen ons van een briefing met alle benodigde informatie en merkrichtlijnen, zodat we aan de slag konden.

Belangrijkste obstakels

Hoewel het wenselijk is om met een succesvol bedrijf te werken, heeft het ook zijn eigen bagage. Ze hebben bijvoorbeeld altijd een gevestigde manier van werken waar je je aan moet aanpassen en je werk wordt aan veel meer toezicht onderworpen. Tijdens een eerste proefperiode moesten we indruk maken op de hogere leidinggevenden en marketingteams met ons werk.

Een van de nadelen van het werken met een groot bedrijf is dat ze hoge eisen stellen aan succes. Zoals eerder vermeld, was het bedrijf goed bekend binnen de immersieve onderwijssfeer. Daarom moesten we de waarde van het inhuren van een extern bedrijf voor marketingmogelijkheden bewijzen met ruwe cijfers. Dit vereiste een strikte analytische controle en het aantonen van verbeteringen in processen.

Tot slot omvatte het project campagnes in Spanje en later in Portugal, waarvoor kennis nodig was van gebieden buiten ons algemene werkgebied. Als gevolg daarvan moest het team de informatie die ze ontvingen controleren en vertrouwen op de goedkeuring van het interne marketingpersoneel van BootCamp. Bij beide projecten moest ons team de markten van deze regio's snel en besluitvaardig begrijpen, samen met de deelmarkten.

Het leveren van social media-diensten aan een bedrijf dat een seizoensgebonden intakeproces heeft, brengt ook uitdagingen met zich mee. Er moet per seizoen rekening worden gehouden met stijgingen, dalingen en veranderingen in het consumentengedrag. Ons team zou dus meer betrokken moeten zijn bij het beoordelen van gegevens.

Om ons werk gemakkelijker te maken, gaf het bedrijf ons ook contouren voor bepaalde subsecties binnen de algemene doelgroep op basis van interesse en competentie voor de onderwerpen in de curricula. Bovendien moesten we meerdere boodschappen produceren om een basis te creëren voor het A/B-testen van de boodschappen en het vinden van de beste.

Sociale-mediadiensten

In totaal werden de volgende diensten geleverd:

  • AD-creatie
    • Advertentiecampagnes maken en instellen in Facebook Business Manager.
  • De advertenties uploaden.
    • Organisatie en juiste opzet van de advertentiecampagnes met behulp van ontwerpen, CTA, video's en andere relevante middelen.
  • Een reclameplan/-strategie maken
    • Terwijl de prestaties van de campagnes worden bijgehouden, plant en bouwt het Promoguy-team strategieën op basis van de gegevens voor betere prestaties.
  • Optimalisatie
    • Optimaliseer de reclamecampagnes voor betere prestaties.
  • Analyse
    • Analyseren naarmate campagnes vorderen.
    • Dagelijkse analyse van de prestaties en conversie van de website en de Facebook/Instagram-campagnes.
  • Gegevensinterpretatie, rapportage en communicatie
    • Samenvatten en interpreteren van de advertentie- en websiteanalysegegevens, om deze te presenteren aan het team van Le Wagon Portugal om betere datagestuurde beslissingen te nemen en nieuwe leerervaringen te ontdekken.

Als onderdeel van onze social mediaservices leverden we copywriting, analyses en grafisch ontwerp. Met de hulp van het marketingpersoneel van het bedrijf hebben we hun bestaande stijl samengevoegd met nieuwe reclameboodschappen. De nieuwe advertentietekst zou worden gebruikt in de tekst voor berichten en in afbeeldingen die zouden worden gebruikt als Instagram- en Facebook-advertenties.

De klant voorzag ons van klantgegevens die we konden gebruiken om gerichte advertenties te maken voor segmenten, waaronder mensen die nieuw waren op het gebied van codering, datawetenschap, softwareontwikkeling, enz. Een andere vorm van segmentatie was tussen inwoners van de doelsteden en inwoners uit andere regio's.

Het bedrijf had zijn eigen stijl van berichtgeving, met name het gebruik van emoji's om de belangrijkste punten van zijn social media-berichten en advertenties te benadrukken. Met deze leuke en informele stijl konden ze hun USP's delen en hun cursussen promoten met een unieke visuele identiteit. De kern van de berichtgeving werd gevormd door de verschillende successtatistieken die we gebruikten van de website en het marketingmateriaal van het bedrijf.

Implementatie en strategie van socialemediaservices

Ons team werkte binnen de richtlijnen die zij aanleverden en produceerde advertentieteksten. Het proces was opgebouwd rond verschillende marktsegmenten waarop het bedrijf zich vaak zou richten. Deze omvatten 4 hoofdsegmenten:

  • Werkzoekenden.
  • Upskillers.
  • Ondernemers.
  • Freelancers.

Voor al deze segmenten waren verschillende soorten berichten nodig om een band op te bouwen met het betreffende segment. We besloten dat voor werkzoekenden de beste boodschappen aspecten zouden benadrukken zoals het succespercentage van Le Wagon bij het vinden van een baan voor de deelnemers. Op dezelfde manier zouden we ons richten op ondernemers door in te zetten op de middelen die het bootcamp biedt en de mogelijkheden die de cursus biedt om een netwerk op te bouwen.

Daarnaast werd, zoals eerder vermeld, in de berichtgeving ook rekening gehouden met het expertiseniveau van de toekomstige student in het onderwerp. Voor elk onderwerp en elk type demografie hebben we verschillende berichten gemaakt die verschillende USP's benadrukken. Omdat advertenties relatief kort moeten worden gehouden, moest de targeting de aandacht trekken en vraag genereren door snel interessante punten op te sommen.

De standaardadvertentie bevatte de USP's van de cursus (gericht op het klantprofiel), gevolgd door statistieken en eindigde met een oproep tot actie (CTA). Hier is een voorbeeld van een campagne gericht op relatieve beginners in webontwikkeling:

Voorbeeld van sociale-mediadiensten

Le Wagon zou toezicht houden op de advertentietekst en later aanpassingen maken, zodat er definitieve posts ontstonden. Deze zouden later worden omgezet in aanvullende afbeeldingen en advertentieberichten die social media-campagnes op Facebook en Instagram zouden uitvoeren.

Resultaten en impact

Kort nadat ze onze diensten in gebruik hadden genomen, begonnen de analyses de vruchten van onze samenwerking af te werpen. We draaiden advertenties met zoekwoorden die goedkoper waren, maar beter of even goed presteerden als de vorige zoekwoorden. Het team optimaliseerde ook gaandeweg de advertenties omdat nieuwere advertenties goede resultaten lieten zien.

Sociale mediadiensten Reclame

We waren het campagneproces voortdurend aan het analyseren en aanpassen. Zoals we later merkten, waren er veranderingen in het koopgedrag, maar we hadden een manier nodig om te bepalen of de oorsprong van deze veranderingen onze activiteiten of seizoensgebonden koopgedragpatronen waren. We testten talloze boodschappen en hielden ons aan de beste.

Case Social Media-diensten

De op het seizoen gebaseerde, geoptimaliseerde boodschap bracht lagere kosten per lead met zich mee. Onze inspanningen wierpen hun vruchten af en lieten een voorkeur zien voor onze veranderingen in berichtgeving. Hoewel er seizoensgebonden veranderingen waren, brachten de campagnes altijd positieve resultaten die we konden laten zien.

Zoals de afbeelding hierboven laat zien, verlaagde onze aanpak de kosten per lead terwijl het bereik en de impressies toenamen. Zoals deze casestudy in sociale media illustreert, kan de efficiëntie van de prestaties enorm worden verbeterd door tweaks aan te brengen in trefwoorden, A/B-testen uit te voeren en te focussen op de kosten per trefwoord. Elke promotor van sociale media kan deze concepten toepassen op zijn targetingstrategie.

Als je deze casestudy over digitale marketing interessant vond en soortgelijke diensten wilt bekijken, neem dan een kijkje op onze website. We hebben ook andere casestudies sociale media en contentmarketing hier.

Tags :