logo
logo

Casestudies 4 juni 2023

Social Media & Website Case voor scheepsbouwbedrijf

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Elk bedrijf heeft een aansprekende website nodig met voldoende promotie. Dit geldt zelfs voor een bedrijfstak als scheepsbouw, -reparatie en -werktuigkunde. Onze klant moest zijn online marketingpotentieel ontwikkelen door middel van een nieuwe website, advertenties en voldoende ondersteuning via sociale media. Met onze hulp waren ze in staat om impressies te maximaliseren, nieuwe leads te verkrijgen en de CPM voor al hun campagnes aanzienlijk te verlagen.

Deze casestudy over websiteontwerp en sociale media illustreert de stappen die we hebben genomen om deze resultaten te behalen en bespreekt:

  • Advertentiestrategie.
  • Website en funnel strategie.
  • Gegevensanalyse en doelgroepsegmentatie.
  • Lookalike doelgroepen gebruiken.

Outlook voor klanten

De klant was een bekende scheepsreparatie-, constructie- en scheepsbouwmultinational die voornamelijk actief is in Europa. De belangrijkste regio's waar ze actief zijn, zijn Litouwen, Zweden en de Scandinavische regio. Hun werk draait om scheepsbouw en constructie met een specifieke focus op lassen. Het werk van het bedrijf is B2B en ze werken op industriële schaal met actieve projecten in heel Europa.

Als groeiend bedrijf moesten ze hun digitale marketing verbeteren om klanten aan te trekken en hun diensten te promoten. Hiervoor hadden ze sociale media, webdesign en digitaal strategie en andere diensten. Dit vereiste een revisie van hun bestaande website en een heronderzoek van hun aanwezigheid op sociale media.

Website ontwerpen en maken

Website Ontwerp Case

Als bedrijf dat actief is in verschillende Europese regio's hadden ze een website nodig in 4 verschillende talen. Dit paste ook bij hun groeiende bereik in de komende jaren. Ons team ging aan de slag met de verschillende elementen en produceerde mock-ups van de nieuwe site, samen met plannen voor het stroomlijnen van de klantenwerving en lead funnel.

De website zou ook dienen als wervingsplatform omdat ze exponentieel wilden groeien. Onze ontwerpstrategie benadrukte deze behoeften door extra aandacht te besteden aan de contactpagina en het carrièregedeelte. De toegankelijke nieuwe stijl van de website zou helpen focussen op de successen en diensten van het bedrijf met zo weinig mogelijk klikken naar de informatie, zodat prospects snel van de nodige bedrijfsachtergrond rechtstreeks naar de relevante communicatieportalen of vacaturesectie konden gaan.

We volgden hetzelfde patroon voor de Engelse, Russische, Litouwse en Zweedse versies van de site. Deze zouden een extra rol spelen in de advertentiefase, aangezien die campagnes ook meertalig van aard zouden zijn.

Promotie sociale media

De andere kant van de medaille voor dit project was een effectieve social media-campagne. Zoals gebruikelijk begonnen we met een audit en stelden vervolgens een actieplan op. De bestaande inhoud was functioneel, maar met de bedrijfstak waarin ze actief waren, kan sociale media lastig zijn. Er zijn immers niet veel mensen die staan te springen om af te stemmen op de inhoud die een scheepsbouwbedrijf biedt.

Ze wilden zich voornamelijk richten op Facebook en LinkedIn voor brandingdoeleinden. Beide platforms zouden helpen om meer aanwezigheid te creëren en nieuwe mensen aan te trekken.

Om deze twee doelen te bereiken, slaagden we erin om hun content te personaliseren en de betrokkenheid te vergroten. Het bedrijf voorzag ons van leuke details of nevenprojecten van hun werknemers. Dergelijke verhalen hielpen het bedrijf een beetje menselijker te maken en zorgden ervoor dat ze zich onderscheidden van anderen of gewoon wat meer aandacht hun kant op trokken.

We lieten ze ook hun projectpartners taggen om te helpen met cross-promotie. Dit werkte vrij goed en stelde het bedrijf in staat om hun groei en reikwijdte te laten zien terwijl ze nuttige hashtags toevoegden en een nieuwe merkstem ontwikkelden. Deze stem was professioneel voor de zakelijke posts op LinkedIn, maar ook informeel voor meer levendige posts zoals de introductie van werknemers en nevenprojecten.

Optimalisatie van social media-advertenties en leadfunnel

Sociale media

Hoewel we creatieve inhoud plaatsten, was het echte recept voor social mediasucces de promotie- en reclamestrategie. De klant gaf ons team de opdracht om zowel de leads als de efficiëntie van de online werving te verhogen. Met deze doelen kozen we voor een andere aanpak dan hun gebruikelijke stijl.

We gebruikten directe Facebookberichten en LinkedIn-posts voor een effectief bereik. Om dit te bereiken, gebruikten we meerdere soorten e-mailteksten voor verschillende segmenten en testten we deze. Nadat we de meest effectieve berichten hadden geïdentificeerd, optimaliseerden we de landingspagina's en creëerden we een solide conversietrechter. Dit ging hand in hand met het webdesign.

Nadat de website was gemaakt, konden we ze koppelen aan de juiste portals en de analytics beoordelen om verder te optimaliseren. Dit gebeurde voornamelijk door de formulieren op de website te volgen en ze te sorteren in doelgroepen en persona's. Deze vorm van segmentatie was gebaseerd op de gemeenschappelijke interesses van degenen die op de pagina's terechtkwamen en of bepaalde gebruikers van sociale media hun Facebook-pagina leuk vonden.

Voor meer sociale media en Google advertenties, gebruikten we meerdere synoniemen voor bedrijfsactiviteiten of functies om toegang te krijgen tot elke mogelijke permutatie van zoekopdrachten die we konden bedenken. Een andere factor was het pushen van de advertenties in meerdere talen om het nieuwe werkterrein van de klant aan te passen. Daarom moesten dezelfde advertenties en meerdere synoniemen worden getest in meerdere talen.

Deze konden verder worden gesegmenteerd in 6 landen naar keuze voor optimale berichtgeving. Met behulp van lookalike-publieksanalyse maakten we de advertenties veel effectiever en begonnen de cijfers binnen te rollen.

Resultaten

Onze websitediensten en advertenties op sociale media hebben tot nu toe veel indrukken opgeleverd. We blijven samenwerken met de klant, dus de resultaten veranderen nog. Enkele hoogtepunten zijn echter zeker het vermelden waard.

De resultaten van de tests laten miljoenen vertoningen zien, zeer lage kosten per resultaat en een vrij laag totaal besteed bedrag. In wezen had de klant nu veel lagere kosten per impressie met een veel groter bereik. Ook gingen de impressies niet in dezelfde mate verloren (dankzij de optimalisatie van de website en landingspagina).

Social Media Case Analytics

Vergelijkbare resultaten zijn te zien bij de geografische segmentatie van de doelgroep. Zoals je kunt zien, hebben de laatste actieve campagnes de laagste kosten per resultaat met een veel hoger bereik. Terwijl de Russischtalige advertentiegroep lagere impressies kreeg, slaagden we erin de zoekwoorden te vinden die minder kostten om het budget optimaal te benutten.

Social Media Case Analytics

Met deze nieuwe operationele strategieën blijven we de bedrijfsprocessen verbeteren. De social media-strategie is uniek omdat maar weinig bedrijven binnen deze sector dit proberen. Dit gaf onze klant een concurrentievoordeel, vooral gezien de geografische gebieden waarin ze concurreren.

De belangrijkste conclusie van deze casestudy is dat bepaalde sectoren erg technisch kunnen zijn (zoals technische bedrijven), maar dat ze minder geneigd zijn om digitale marketingprocessen te testen. Dat is waar wij om de hoek komen kijken en hen helpen de beste manier te vinden om hun specifieke niche te benutten.

Tags :