Bitcoin is de meest prominente cryptocurrency in de industrie. De aanhangers hebben altijd stand gehouden, zelfs met enorme pieken en dalen in de markt. Critici van de technologie beginnen zich echter af te vragen of Bitcoin dood is. Wij denken dat het antwoord een ingewikkelde vorm van "nee" is, maar het gaat zeker niet van een leien dakje.
Laten we de markt eens vanuit een evenwichtig perspectief bekijken en er uit halen wat we kunnen. Nee, dit artikel is niet bedoeld om FUD te verspreiden, maar om te kijken naar de problemen die overwonnen moeten worden. Bovendien geeft het artikel een "man op de straat"-visie op de plaats van Bitcoin in de industrie. Terwijl veel crypto-enthousiastelingen de publieke perceptie wegwuiven, is het belangrijk om te weten hoe crypto wordt gezien buiten de bubbel van investeerders.
Is Bitcoin dood?
Hoewel Bitcoin in de loop der jaren meerdere keren dood is verklaard zonder te blijven bestaan, waren deze voorspellingen niet helemaal ongegrond. Zelfs als beroemdste cryptocurrency heeft het nooit de voet aan de grond gekregen die een standaardvaluta normaal gesproken nodig zou hebben om volledig erkend te worden als wettig betaalmiddel. Toch rukken de blockchain en zijn grootste fans op.
Hoewel de markt niet zonder doemdenkers is. Een van de meest prominente stemmen die de dood verklaart, niet alleen van Bitcoin, maar van cryptocurrency als geheel is Chamath Palihapitiya. Ooit geloofde hij heilig in het vermogen van de technologie om gewone munteenheden te vervangen, maar nu zwaait hij met de witte vlag. Maar is dit een terechte benadering?
Zoals het er nu voor staat, nee: Bitcoin is niet dood. Ook al heeft het zijn hoogste waarde van vorig jaar niet heroverd, het is wel gestegen in de afgelopen 6 maanden. Sommigen spreken van een bullmarkt in plaats van een ineenstorting van de prijs. Er valt iets voor te zeggen dat dit een opkomend tij zou kunnen zijn, maar het is te vroeg om daar nu al van uit te gaan.
Bitcoin bullmarkt
Er is reden om hoopvol te zijn over de markt dankzij het herstel in de afgelopen 6 maanden. De markt is nog lang niet zo groot als de criticasters hadden verwacht. De prijs is nog steeds hoger dan 3 jaar geleden en is over het algemeen stabieler. Dat kan echter misleidend zijn gezien de veranderingen die we zien in de macro-omgeving.
Het argument van de bullmarkt is aanlokkelijk voor crypto-enthousiastelingen, maar het is nog geen duidelijke zekerheid. De hausse in cryptocurrency als geheel is aanzienlijk vertraagd. Perifere industrieën zoals NFT's hebben ook te maken gehad met afnemende interesse, dus de prijsdaling van Bitcoin past in een bredere vertraging van de industrie. Bitcoin ligt misschien niet op zijn sterfbed, maar de instabiliteit maakt investeerders wel huiverig.
Nu verschillende exchanges zijn ingestort, heeft ook het vertrouwen in crypto een klap gekregen en dat valt niet te ontkennen. Het handelen in de markt zal meer voorzichtigheid vereisen, zeker gezien de rapporten van vorig jaar die aantoonden dat meer dan de helft van het dagelijks gerapporteerde Bitcoin-handelsvolume is blijkbaar valse Bitcoin-transacties.
Afgezien van deze problemen heeft AI veel investeringsruimte ingenomen en verdringt het de cryptomarkt. Veel beleggers geven niets om cryptotechnologie en jagen gewoon trends na. Veel van deze beleggers lijken op de volgende bandwagon te zijn gesprongen.
Bitcoin NFT's, DApps en dode ondernemingen
Een van de redenen waarom Bitcoin niet zo snel is gegroeid als de meest fanatieke voorstanders hadden verwacht, zijn de verschuivingen in de verwachtingen van Blockchain-technologieën. DApps en NFT's zijn voorbeelden van gebieden waar Bitcoin tekortschiet ten opzichte van andere technologieën. Hoewel het mogelijk is om NFT's te slaan op de mainchain, is het aanzienlijk moeilijker. Op dezelfde manier zijn DApps ingewikkelder voor deze versie van blockchaintechnologie omdat slimme contracten moeilijk te implementeren zijn.
Met de val van een paar prominente beurzen, zoals FTX, is de waarde van Bitcoin gedaald. Samen met dat, marketing voor crypto is aanzienlijk afgenomen. Dit is een probleem voor de industrie, die een gestage groei en meer gebruikers nodig heeft om de bruikbaarheid in de rest van de wereld te vergroten.
Er zijn ook allerlei niet-ruilbedrijven die het nog erger maken, zoals Bitcoinbonus. Het hoeft geen betoog dat de Bitcoin-bonus niet legitiem is. Hoewel sommige Bitcoin-bonussen uitbetalen, is er een groot percentage dat gebruikers oplicht. Er worden steeds minder Bitcoin-bonussen uitbetaald en dit heeft ook invloed op de perceptie van Bitcoin.
Een industrie in crisis?
Binnen de sector als geheel zijn er dingen aan het veranderen. Investeerders hebben er genoeg van dat de grond constant onder hun voeten verschuift en stellen wettelijke oplossingen voor.
De meest vurige verdedigers van de industrie, die ooit de onveranderlijke kreet van decentralisatie aanhieven, roepen nu om een Bitcoin-belasting en dereguleringsnormen om de hele markt te legitimeren. Deze onorthodoxe verschuiving is begrijpelijk als je kijkt naar de instabiliteit die de markt met zich meebrengt als je hem aan zijn lot overlaat. De kans op regulering en een systeembrede herstructurering van de industrie is onvermijdelijk (anders stort de industrie in). Dit lost echter een prominent probleem niet op: de perceptie van de sector.
Als de industrie eenmaal geherstructureerd is, is de grootste hindernis voor Bitcoin nog steeds de marketing. Het nut van Bitcoin is nog niet duidelijk en het wordt gezien als een beerput van schurken en louche praktijken. Dit probleem moet worden opgelost met betere PR en digitale promotie. Het vertrouwen van het publiek kan immers wispelturig zijn.
Als je je crypto-ambities wilt waarmaken, heb je goede marketing nodig. Gelukkig ben je hier aan het juiste adres. Bekijk onze uitgebreide Web3 marketingdiensten om te zien of we hebben wat je nodig hebt om te slagen.