logo
logo

Gegevensanalyse Online aanwezigheid SEO 1 mei 2023

SEO Vraag & Antwoord sessie (voor beginners)

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Je hebt een SEO vraag? Wij hebben een antwoord! We behandelen de relevante vragen die beginners hebben over SEO met betrekking tot een breed scala aan subonderwerpen.

Vraag 1: Wat moet je in balans houden als je aan SEO doet?

  • Pagina Snelheid

Wanneer je lage paginasnelheden hebt, kun je daaronder lijden op het gebied van SEO. Besteed aandacht aan je tijd tot boven-de-vouw-belasting en tijd tot volledige pagina laden en beide optimaliseren.

Voor meer informatie over pagina snelheid optimalisatie bekijk ons artikel hierover.

  • UX

Naast paginasnelheid is een ander aspect van UX ervoor zorgen dat je website gemakkelijk te navigeren en mobielvriendelijk is. Kijk eens naar uittredingspercentages en bouncepercentagesBeoordeel welke pagina's hoog scoren op deze cijfers en of je hun UX moet verbeteren om

  • Trefwoorden

Bouw een behoorlijk aantal trefwoorden op voor je berichten en pagina's. Vergeet niet om de zoekwoordintentie correct te matchen:

SEO Vraag Trefwoord Intentie
  • Technische SEO

Eerst, zorg ervoor dat je website gemakkelijk te crawlen is door zoekmachines. Geef je pagina's een duidelijke en logische structuur, zorg voor een sitemap en gebruik de juiste header tags. Gebruik gestructureerde gegevens en schemaopmaak zodat zoekmachines je inhoud kunnen begrijpen. Je moet ook een SSL-certificaat (Secure Socket Layer) gebruiken en broken links vermijden.

  • Domein autoriteit

Hier zijn een paar manieren om domein autoriteit te verbeteren:

  1. Backlinks van hoge kwaliteit bouwen: Bouw een catalogus op van gerenommeerde websites die naar jouw pagina's linken.
  2. Je website promoten en inhoud van hoge kwaliteit creëren: Gebruik sociale media, e-mail en andere kanalen om je website te promoten en bezoekers aan te trekken.
  3. Interne links bouwen: Het maken van links tussen pagina's op uw website kan zoekmachines helpen de structuur van uw site te begrijpen en de autoriteit ervan te verbeteren.

Vraag 2: Welk effect heeft SEO op uw zoekopdracht?

SEO helpt je vooral om je website op te laten vallen bij Google en andere zoekmachines. Het presenteert de juiste elementen die worden uitgelicht in samenhang met waar gebruikers naar zoeken. Dit geeft je een beter marketingbereik en betere zichtbaarheid. Voor bedrijven kan dit cruciaal zijn, omdat de meeste website-kliks beginnen met een Google-zoekopdracht.

Vraag 3: Waarom is dubbele inhoud een probleem voor SEO?

Een van de problemen met dubbele inhoud is dat het kan worden bestraft door Google. Daarnaast is het hebben van originele inhoud altijd gunstig, dus als je inhoud plagiaat lijkt te zijn, wordt het minder wenselijk. Hoe dan ook, Google behandelt 2 identieke pagina's als onderling verwisselbaar, wat je rankingpotentieel vermindert.

Dubbele inhoud kan ook leiden tot kannibalisatie van trefwoorden wat soms een probleem is. Dit kan leiden tot te veel focus op één trefwoord ten koste van andere, waardoor bepaalde artikelen eronder lijden terwijl er concurrerende inhoud wordt gepubliceerd. Dit is kruipruimte die je beter kunt reserveren voor je unieke content.

Natuurlijk zijn er gevallen waarin KW-kannibalisatie gunstig is, zoals wanneer je twee links hebt op de eerste pagina van een zoekmachine. Dit kan betekenen dat je goed scoort voor twee zoekwoorden en je concurrentie buitensluit, maar het kan ook betekenen dat je oude inhoud concurreert met huidige inhoud, wat slecht kan zijn als het contraproductief is voor inhoud of marketingdoelen (zoals het weergeven van verouderde informatie of het verslaan van meer gewenste inhoud).

Vraag 4: Hoeveel kost SEO voor een klein bedrijf?

SEO Vragen Beginners

SEO, op een basisniveau, hoeft niet duur te zijn, maar het hangt af van de grootte van je website en het doel ervan. Content optimalisatie diensten kunnen $500 tot $3,000 kosten, afhankelijk van verschillende factoren zoals omvang, gebruikte tools, personeel/manuren, en de diepte van het herschrijven van pagina's of content.

SEO-adviseurs kunnen tussen de $50 en $200 rekenen voor een basisaudit en kleine reparaties aan iets als een blog of een kleine website. Als je echter een gerenommeerd SEO bureau nodig hebt voor een volledige website, kan dat prijzig worden ($5,000 tot $30,000). Een volledig project kan van alles inhouden, van het optimaliseren van pagina's tot het maken van een volledige website met de juiste SEO-integratie.

Het laatste voorbeeld lijkt misschien duur, maar goede SEO voor winkelpuien kan een enorme ROI opleveren. Het basisniveau is eenvoudig genoeg voor elk bedrijf om te bereiken, maar het is een concurrerende markt, dus goedkoop zijn is onverstandig.

Vraag 5: Hoe optimaliseren voor lokale zoekopdrachten?

Doe eerst een lokale SEO-audit. Je kunt SEO-auditservices zoals SEMrush of Ahrefs gebruiken of als je je portemonnee wilt sparen, is hier een checklist om er handmatig voor te zorgen dat je op de juiste plaatsen optimaliseert:

  • Titel-tags optimaliseren: Beknopte title-tags met trefwoorden.
  • Houd NAP-informatie consistent op alle kanalen: Bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer moeten uniform zijn.
  • Een inhoudspagina maken: De pagina moet de NAP van al je bedrijfslocaties bevatten.
  • Gestructureerde gegevens trekken meer klikken aan: Het toevoegen van schema markup aan je website verbetert SEO.
  • XML-sitemap bewakens: Hiermee kan Google de pagina's van je site vinden en de SEO verbeteren.
  • Google Mijn Bedrijf-vermelding: Een vermelding op Google zorgt ervoor dat uw bedrijf wordt weergegeven in het kennispaneel van Google.
  • Kies zorgvuldig bedrijfscategorieën: Het toevoegen van hoofd- en aanvullende categorieën helpt bij het ranken voor meer zoekwoorden.
  • Ontwikkel een mobielvriendelijke website: Het algoritme van Google rangschikt mobile-first sites hoger.
  • Bing- & Yelp-vermelding maken/claimen: Een vermelding op deze sites kan leads opleveren voor je bedrijf.
  • Maak/Claim vermeldingen op populaire directories: Directories vergroten je kansen om gevonden te worden.
  • Ga naar niche-specifieke directories: Laat u opnemen in branchespecifieke directory's voor potentiële klanten in uw niche.
  • Stuur citaties naar de top 50 sites: Word vermeld op de beste citatiesites voor meer verwijzingsverkeer.
  • Controleer de citaten van concurrenten: Analyseer hoe uw concurrenten citeren en ga ook op die sites staan.
  • Evaluaties regelmatig controleren en beantwoorden: Door reviews te beantwoorden kun je een relatie opbouwen met je klanten.
  • Getuigenissen weergeven en beoordelingen: Geef beoordelingen weer van bestaande lokale klanten om de geloofwaardigheid van je bedrijf te verbeteren.

Vraag 6: Hoe ga je om met Black Hat-maatregelen?

Black Hat SEO Vraag

Black hat SEO link-building technieken zijn grotendeels onethisch, vandaar de naam. We behandelen een reeks van deze white en black hat maatregelen in ons speciale artikel over backlinkbuilding. Deze omvatten:

  • Het gebruik van privéblognetwerken om je eigen inhoud een boost te geven.
  • Hoog volume, lage kwaliteit directory's en social bookmarking inzendingen.
  • Het gebruik van duistere links.
  • Spammen van reacties.
  • Artikelen of auteursrechtelijk beschermd materiaal kopiëren en spinnen.
  • Cloaking, d.w.z. het gebruik van misleidende koppen of beschrijvingen om de aard van de werkelijke inhoud te verbergen.
  • Keyword en keyphrase stuffing om het algoritme te bespelen.

Hier lees je hoe je black hat SEO kunt rapporteren:

  • Zorg ervoor dat je de Webmasterrichtlijnen van Google kent.
  • Maak een lijst van de domeinen die je wilt rapporteren en welke praktijken ze toepassen.
  • Identificeer de juiste rapportageformulieren (elke verschillende black hat methode heeft zijn eigen specifieke formulieren om in te vullen).
  • Geef een beschrijving van de overtredingen en verzend het formulier.

Hier zijn een aantal black hat SEO tools waar je op moet letten:

  • GSA zoekmachine: Een hulpprogramma voor zoekmachineranking dat helpt bij het direct opbouwen van backlinks door middel van automatisering.
  • Scrapebox: Een agressief hulpmiddel voor het schrapen van trefwoorden, het opbouwen van massalinks en het verzamelen van zoekmachines.
  • SENuke: Deze tool gebruikt een krachtige CrowdSearch-functionaliteit om talrijke zoekopdrachten van gebruikers na te bootsen op online zoekmachines zoals Google.

Vraag 7: Wat is Cloaking?

Met betrekking tot de vorige vraag, is cloaking in SEO het gebruik van een zwarte hoed techniek waarbij een website één versie van een URL, pagina of stuk inhoud weergeeft om de zoekmachines voor de gek te houden en deze hoger te laten ranken, maar de interne inhoud die de kijkers zien niet gerelateerd is.

Wanneer cloaking opzettelijk wordt gedaan, is het een schaamteloze poging om crawl-bots te misleiden. Het is ook een ernstige schending van De webmasterrichtlijnen van Google. Als ze betrapt worden, worden pagina's gestraft voor dit gedrag en kunnen ze lijden onder het vertrouwen in de site. Hier zijn een paar cloaking-methoden die je moet kennen en die je niet per ongeluk moet doen:

  • Verborgen tekst wordt gebruikt om zoekmachinerankings te manipuleren door tekst op een webpagina te verhullen.
  • User Agent verhullen Hierbij wordt een programma gebruikt om webbezoekers te evalueren en te bepalen welke versie van een verhulde site aan hen moet worden gepresenteerd, vaak om speciaal voorbereide inhoud aan crawl-bots te tonen.
  • IP verbergen leidt gebruikers om naar een gewenste site via een tweede site met een hoge Google-rangschikking, wat wordt bereikt door .htaccess in te stellen via omgekeerde DNS-records.

Vraag 8: Is WordPress of Shopify beter voor SEO?

Is WordPress bij het opzetten van een winkel beter dan Shopify? Laten we het eens op een rijtje zetten.

WordPress' voordelen zijn onder andere:

  • Fantastisch aanpasbaar met talloze plug-ins voor specifieke niche interesses.
  • Paginaopmaak is eenvoudig te gebruiken.
  • Je kunt een thema voor je winkel kiezen en het eenvoudig implementeren.
  • SEO-tools zijn eenvoudig te implementeren.

Aan de andere kant heeft het ook een paar nadelen:

  • Gebrek aan klantenondersteuning 
  • Trage laadtijden
  • Kan overbelast raken en veel CPU gebruiken als het te veel wordt aangepast

Shopify heeft ook duidelijke voordelen:

  • SEO-configuraties op de site zijn eenvoudig te implementeren met een eenvoudige backend.
  • Vol SEO-functies zoals het automatisch genereren van een sitemap, canonieke instructies, aangepaste URL's, 301-omleidingen, aanpasbare titeltags, enz.
  • Een adaptief lichtgewicht platform zorgt voor een soepele werking.
  • Community-ondersteuningsfuncties zijn handig (in de juiste regio's).
  • Apps kunnen helpen bij aanpassingen en nichefuncties.

Het is echter niet zonder nadelen:

  • Afhankelijk van apps door gebrek aan interne functies.
  • De lite-versie vereist handmatige software en gegevensinvoer, wat tijdrovend is.
  • Beperkte ondersteuning buiten Noord-Amerika, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Nieuw-Zeeland.

Conclusie: Beide hebben geweldige functies die diepgaande SEO-optimalisatie mogelijk maken, dus het komt er echt op aan wat je nodig hebt. Shopify zal altijd een betere storefront zijn en WordPress zal altijd meer aanpassingsmogelijkheden hebben. Beide platforms hebben geweldige functies, maar zijn gebouwd met verschillende doeleinden in gedachten.