logo
logo

Schema SEO 5 februari 2020

Hoe Schema uw SEO en zichtbaarheid kan verbeteren

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 4

Hoe Schema uw SEO en zichtbaarheid kan verbeteren

Een van de beste manieren om de nauwkeurigheid van je resultaten en de betrokkenheid van je klanten bij zoekmachines te optimaliseren, is door schema's te gebruiken. Hoewel dit handige hulpmiddel op de meeste plaatsen aanwezig is, zijn er nog steeds kleinere bedrijven die er geen gebruik van maken. Hier lees je waarom Schema een krachtig hulpmiddel kan zijn om meer zichtbaarheid op je pagina's te krijgen.

Wat is Schema?

Schema Recept

In essentie helpen Schema's bepaalde informatie direct naar de ingangen van de zoekopdracht te duwen en maken ze het vinden van pagina's veel directer. Dit is vooral handig voor producten, beoordelingen, instructies, eenvoudige informatieverspreiding en nog veel meer. Dit kan in de vorm van een recept en beoordeling (zoals in het voorbeeld hierboven), waarbij beknopt veel informatie wordt aangeboden. Schema's kunnen verschillend zijn, afhankelijk van het doel waarvoor je ze nodig hebt en de benodigde informatie zou ook verschillend zijn.

In meer technische termen zijn schema's een gezamenlijke inspanning van veel online zoekmachines en websites met het uitdrukkelijke doel om het web te verbeteren door een schema voor gestructureerde gegevensopmaak te maken. Deze on-page markup helpt zoekmachines de informatie op webpagina's te begrijpen en rijkere zoekresultaten te bieden. Dit gedeelde markupvocabulaire maakt het op zijn beurt weer makkelijker voor webmasters om een markupschema te kiezen en het maximale voordeel uit hun inspanningen te halen.

Zoekmachines willen het mensen gemakkelijker maken om relevante informatie op het web te vinden. Markups kunnen ook nieuwe tools en toepassingen mogelijk maken die gebruik maken van de structuur. Als u het juiste schema voor uw doeleinden wilt vinden, kunt u online databases zoals Schema.org kan nuttig zijn. Vele anderen maken nieuwe schema's en bieden sjablonen die je in je code kunt integreren.

SEO verbeteren

Het is dus allemaal goed en wel dat schema's informatie gemakkelijker vindbaar kunnen maken en de Click Through Rates kunnen verbeteren, maar het heeft ook andere voordelen. Het kan bijvoorbeeld bijzonder nuttig zijn om verschillende gelijksoortige zoektermen van elkaar te scheiden. Stel dat je op zoek bent naar taartrecepten: de zoekmachine in kwestie weet dan dat ze je die categorie informatie moet sturen in plaats van je te bombarderen met berichten over de band met dezelfde naam (en omgekeerd). HTML bevat niet de specifieke gegevens die helpen onderscheid te maken tussen gelijk klinkende of gelijk uitziende resultaten.

Dit zorgt voor contextuele informatie om onoverzichtelijkheid te verminderen en onnodig zoeken te voorkomen. Al deze gegevens helpen ook bij het promoten van artikelen met behulp van (bijvoorbeeld) beoordelingen die zijn ingebouwd in de zoekopdracht of zelfs aankoopknoppen, waardoor de pagina's die geld verdienen een betere CTR krijgen. Op dezelfde manier, als het gaat om evenementen of concerten, kunnen de kleine knoppen rond het zoekresultaat iemand doorverwijzen naar een aankoopteller of andere informatie geven. Het rangschikt de zoekopdracht ook in een gemakkelijk herkenbaar formaat, waardoor het in veel gevallen veel duidelijker en gemakkelijker te zien is.

Markeringen voor zoekmachines en websites

Schema Muziek
Een visualisatie van een JSON Schema Editor voor een categorisatie van muziekalbums (afbeelding via Altova/ Erin Cavanaugh)

Gelukkig hoef je voor het gebruik van Schema's niet per se codeformaten uit je hoofd te leren. WordPress heeft tientallen plugins, waaronder Schema Pro, Ultimate Blocks, All In One Schema Rich Snippet en meer. Deze kunnen het proces van het instellen van je Schema aanzienlijk stroomlijnen. Dergelijke plug-ins moeten worden gekozen op basis van de productcategorie die je promoot of verkoopt. Zoals meestal het geval is, zijn plug-ins niet geschikt voor alle CMS-systemen, dus je kunt het beste kijken naar de software van je voorkeur.

De standaard opmaakplug-ins van WordPress of een gelijkaardig CMS zijn voor blogberichten en artikels. Voor meer nicheprojecten zijn er gespecialiseerde plug-ins voor muziekalbums of voedselrecepten en dergelijke. Deze bieden een eenvoudige manier om de bedoeling af te stemmen op de juiste opmaak en precies die informatie te markeren die mensen het meest nodig hebben.

Andere opties maken met wat meer werk nog meer maatwerk mogelijk. Veel software zoals Graphical JSON Schema of XML Schema editors kunnen eenvoudig nieuwe schema's implementeren voor specifieke doeleinden. Ze maken het ook gemakkelijker om de bewerkingen van de code te visualiseren, zoals de afbeelding hierboven laat zien. Op dezelfde manier hebben sommige software incrementele datamodellering, waarbij je een 'instantie' kunt uploaden als sjabloon en van daaruit verder kunt werken. Deze kunnen de code genereren die je nodig hebt en je kunt deze eenvoudig naar je pagina's kopiëren.

Schema's en markeringen kunnen een geweldige manier zijn om gebruikers naar je site uit te nodigen en je activiteiten te stimuleren. Zoals eerder gezegd, creëert het een uitnodigende esthetiek die gebruikers aantrekt en de rankings van je website kan verbeteren. Daarom is het een must-have geworden voor elke website.

Gerelateerd artikel: Hoe de klantbetrokkenheid verhogen met Google Business

4 Reacties op "How Schema Can Boost Your SEO & Visibility".

SEO-praktijken voor kleine bedrijven voor beginners - Promoguy

27 mei 2020

[...] bekendheid, kan worden geholpen met Schema's. We hebben in eerdere artikelen besproken wat ze zijn en wat ze doen, dus ga daar eens kijken als je daar behoefte aan hebt. Schema's kunnen je relevantie in de ogen van Google echt een boost geven. [...]

SEO imagostrategie: Waarom uw bedrijf het nodig heeft - Promoguy

28 oktober 2020

[Vergeet niet om afbeeldingen in je online winkel goed te taggen. Tags helpen Google eenvoudig producten te categoriseren en suggesties te geven aan consumenten. Deze suggesties helpen ook om je afbeeldingen in een bredere categorie in te delen, waardoor ze makkelijker te vinden zijn. Deze kunnen worden weergegeven in de kop van de afbeelding onder de zoekbalk (zoals omcirkeld in de afbeelding hierboven) of in de gerelateerde zoekvakken voor vergelijkbare producten of zoekopdrachten. Naast de title-tag is een andere goede tip voor het optimaliseren van afbeeldingen om schema beschikbaar te hebben voor je berichten. Bekijk ons vorige artikel hier voor meer informatie over schema. [...]

Event SEO, promotie en online marketing tips voor 2021 - Promoguy

9 juli 2021

[...] dezelfde trefwoorden en daaronder links naar Ticketmaster. Door je inhoud goed te structureren (met schema's, lijsten, de juiste tags en metadata enzovoort), kun je gemakkelijk de aandacht van een potentiële klant trekken. [...]

Vastgoed SEO tips en trucs voor kleine bedrijven - Promoguy

15 juli 2021

[...] hebben hier een speciaal artikel aan gewijd, dus we zullen het niet in detail behandelen. Het zal je verbazen hoeveel bedrijven [...]

Reacties gesloten.