logo
logo

Online marketing SEO Trends 13 maart 2023

ChatGPT: Digitale marketing en SEO-toepassingen

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Het afgelopen jaar is ChatGPT een belangrijke krachttoer geworden in de wereld van AI-toepassingen. Hoewel GPT een enorme stap voorwaarts is voor verschillende digitale toepassingen, biedt het ook verschillende mogelijkheden op het gebied van contentproductie. Dit artikel onderzoekt de mogelijkheden en valkuilen van het gebruik ervan voor schrijven, SEO en algemene marketingtoepassingen.

Ontwikkeld door OpenAIDe grootste aantrekkingskracht van deze nieuwe AI-tool is de mensachtige interactie die het biedt, samen met het responsieve ontwerp en gebruiksgemak. Door een eenvoudige vraag in te voeren kun je praten met het GPT-3 systeem en het geeft intuïtieve antwoorden die putten uit een aantal niet nader genoemde bronnen en over het algemeen correct zijn (met veel uitzonderingen).

We onderzochten de SEO-toepassingen zoals anderen ze zien en voerden een paar experimenten uit om de AI te testen. Dit zijn onze bevindingen:

ChatGPT en toekomstige AI-toepassingen voor GPT

Veel marketingprofessionals zijn enthousiast over de mogelijkheden die deze nieuwe AI-tools bieden (we hebben hier andere hulpmiddelen besproken). We hebben ze ook zien experimenteren met SEO, creatieve inhoud, afbeeldingen, webdesign en nog veel meer. ChatGPT is nuttig voor sommige van deze zaken, maar mist andere.

Dit is wat we hebben geleerd van de huidige GPT-3 iteratie (het wordt steeds beter, dus houd er rekening mee dat dingen kunnen veranderen):

  • ChatGPT is geweldig voor concepten voor geschreven inhoud, maar SEO-toepassingen kunnen variëren. Het creëert overtuigende zinnen, maar mist in de analytische afdeling omdat het niet is gekoppeld aan analysetools.
  • Het is geweldig voor het genereren van koppen, maar je moet ze testen op SEO.
  • Het kan een goed startpunt zijn om een paar zoekwoorden te bedenken die je kunt invoeren in SEMrush of Ahrefs, maar de trefwoorden zijn zelden optimaal op het gebied van SEO.
  • De AI beantwoordt vragen met verbluffende grammaticale nauwkeurigheid (maar niet zonder valkuilen, leugens en onnauwkeurigheden).
  • De AI kan SEO-geoptimaliseerde inhoud schrijven, maar begrijpt niet altijd de context die bij jouw behoeften past.
  • Een ander probleem is dat het misschien niet in staat is om het onderwerp redelijk uit te breiden.
  • De inhoud die het creëert is vaak generiek, dus gebruik het alleen als uitgangspunt (kopieer het niet zoals het is).
  • Op creatief gebied gebruikt GPT veel taalkundige clichés die het schrijven saai maken.
  • Ook wanneer je met GPT 3 praat, kunnen de antwoorden die het geeft het intellectuele eigendom van iemand anders zijn, dus het is de moeite waard om te controleren op originaliteit.
  • Het kan geweldig zijn voor korte metabeschrijvingen of tweets, zolang je maar trefwoorden opgeeft.
  • De GPT AI ontwikkelt zich snel en leert van eerdere tekortkomingen, dus de antwoorden kunnen van dag tot dag verschillen.

Hoewel OpenAI's recente uitstapje een gemengde tas is voor SEO, zijn er al verbeteringen gepland in toekomstige iteraties. Deze zouden een aantal mogelijkheden kunnen bieden, zoals chatbot-integraties, zoekmachine-mogelijkheden en nog veel meer. GPT-4 staat al gepland, om nog maar te zwijgen van de rivaliserende AI die we verwachten van Google en andere silicon valley giganten.

ChatGPT & SEO

Hier is het gedeelte waar de AI echt tekortschiet: het kan geen zoekwoordenonderzoek doen. We vroegen het programma om een aantal trefwoorden die gerelateerd waren aan AI-tools en de output was niet indrukwekkend. Het genereerde een lijst met gerelateerde woorden en zinnen die handig waren als startpunt, maar de zoekwoordprestaties op SEMrush waren minder dan geweldig.

Het lijkt een lijst met gerelateerde zoektermen te hebben gegenereerd, ongeacht hun SEO:

ChatGPT test SEO

Bij nadere inspectie met onze eigen SEO-tools ontdekten we dat deze lijst niet optimaal was. Het waren allemaal zoekwoorden die verzadigd waren met goed presterende inhoud van concurrenten en willekeurige volumes lieten zien. In wezen zocht het de meest geassocieerde termen op een linguïstische manier op in plaats van rekening te houden met zoekmachinepotentieel.

Bovendien zal de AI je een reeks zoekwoorden geven als je ernaar vraagt, maar als je naar hooggeplaatste zoekwoorden vraagt, zal hij je vertellen dat hij dat niet kan en je aanraden SEMrush of Ahrefs te gebruiken:

ChatGPT SEO-uitgang

Dit is een gebied waar het in de toekomst zou kunnen verbeteren dankzij de machine learning-algoritmen, maar op dit moment ben je beter af met het uitproberen van speciale SEO-tools. Je kunt je ChatGPT-werk aanvullen met SEO-zoekwoorden of het vragen om wat hoog-ranking inhoud voor je te synthetiseren, maar de ethiek daarvan is nog steeds grijs.

Er bestaat geen twijfel over dat ChatGPT willekeurig SEO-geoptimaliseerde inhoud zou kunnen creëren, omdat zijn belangrijkste functie is om zijn database en het internet af te speuren naar goede inhoud om te gebruiken als output. Er is echter wel wat tweaking nodig van de AI-kant, samen met het stellen van de juiste vragen.

ChatGPT-inhoud toepassingen

Aangezien we de gegevenskant van de dingen al hebben behandeld, laten we het nu hebben over creatieve inhoud. We hebben een paar tests gedaan om te zien hoe goed ChatGPT kan presteren als creatief marketinginstrument. Dit is de output toen we het vroegen om een paar slogans te schrijven om reclame voor zichzelf te maken:

Creatieve kopij ChatGPT

Hoewel het zeker niet slecht is, vind ik persoonlijk dat het smaak mist en klinkt als een salade van standaard marketing cliches. "Ontdek magie" of "go-to bron" zijn op zijn best mooie slogans. We hebben ook een paar tests gedaan met andere producten. Hier is er een voor Coca-Cola:

AI-reclame Coca Cola

Bij deze stelde ik me voor hoe ChatGPT zijn beste radiocommercialstem uit de jaren 1950 opzette en een advertentieopdracht voorlas.

Vervolgens vroegen we het om een advertentie voor Pepsi te schrijven en het schreef bijna dezelfde tekst:

Dit geeft aan dat GPT een generieke kopie schrijft voor verschillende merken in een vergelijkbare categorie. Waarom is dit belangrijk? Het bewijst dat je misschien een beetje moet rommelen met je prompt als iedereen die gaat gebruiken om advertentieteksten te maken (anders lijkt je werk op dat van anderen en je wilt echt niet lui overkomen of beschuldigd worden van plagiaat).

Het interessante kwam toen we GPT vroegen om een emotionele advertentie te maken voor Coca-Cola:

Niet slecht. Dit experiment laat ook zien dat de interne info van GPT Don Draper kan nadoen als dat nodig is en waarschijnlijk informatie heeft opgeslagen die beter reageert op specifieke vragen. Het werd waarschijnlijk ook gevoed met meerdere stijlen van advertenties en taalkundige protocollen die het in staat stellen om dat te produceren.

Ons oordeelnuttig voor een eerste conceptkopie als je de juiste aanwijzingen geeft, zelfs als de uitvoer generiek is.

Het nadeel is echter dat het veel van dezelfde kopij herhaalt en als je concurrenten het ook gaan gebruiken, kunnen jullie allemaal eindigen met kopij die hetzelfde klinkt. Het is ook niet zo goed in het variëren van de toon als je zou willen, vooral als je bedrijf een eigenzinnige tone of voice heeft. Misschien dat latere versies dit verhelpen.

AI SEO diensten

Maar niet getreurd! Er zijn andere alternatieven voor de GPT-gebaseerde systemen die je kunt gebruiken voor SEO-inhoud of die je kunt gebruiken om je AI-inhoud dubbel te controleren en aan te vullen:

  • NeuronWriterDeze biedt een AI-assistent voor schrijven, concurrentieanalyse, SEO-vergelijkingen en nog veel meer functies. Het is geweldig voor het maken van content en intuïtieve SEO-copywriting.
  • Outranking: Een goede meertalige tool voor het genereren van content en een AI-assistent die je het meeste op weg helpt. Het is redelijk goed in SEO-inhoud, trefwoordhiaten en SERP-analyse.
  • SEMrush: Hoewel SEMrush misschien niet de schrijfmogelijkheden heeft van de anderen die hierboven zijn genoemd, kan het je zo ongeveer al het andere geven en de ideale inhoud voor je zoekwoorden vinden, wat het werk veel gemakkelijker maakt. Het is vooral geweldig voor het ontwikkelen van een SEO-strategie.

Ook als je bots zoekt om te helpen bij klantenservice of chatbotapplicaties of klantbeheer, zijn er alternatieven die allerlei soorten integratie bieden. Enkele voorbeelden van conversationele AI zijn:

  • SmartAction: een conversational ai oplossing voor allerlei klantervaringsdoeleinden.
  • SmartsUppDeze biedt chat, chatbots en video-opnamen om een perfecte oplossing voor CX te creëren.
  • IBM's Watson Assistent: IBM's customer care assistant is intuïtief en eenvoudig te installeren. Het bedrijf werkt voortdurend aan het herhalen en verbeteren van deze handige tool.

Als je iemand zoekt die je kan helpen met je SEO, heb je misschien geen AI nodig! Wij bieden SEO-inhoudservices en nog veel meer.