logo
logo

Online marketing Online aanwezigheid SEO 25 mei 2020

Marketingtips voor Google Maps om uw bedrijf te laten groeien

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Google Maps-marketing

Met zoveel handige tools en software in zijn portfolio biedt Google veel unieke promotietools. Er is er echter één die heel wat marketingpotentieel heeft, maar vaak over het hoofd wordt gezien: Google Maps. Dat klopt! De technologie die een revolutie teweeg heeft gebracht op het gebied van tracking en GPS heeft grote voordelen voor degenen die er een aanwezigheid op kunnen opbouwen. Wij laten je zien hoe.

Maar eerst de basis:

Wat is Google Maps Marketing (en waarom zou je er moeite mee doen)?

Google Maps Marketing Tips
Afbeelding via Google

Google Maps marketing is simpelweg elke inspanning die gericht is op het opbouwen van een betere aanwezigheid op Maps. Een bedrijf dat veel zichtbaarder is en veel meer geografische en contactinformatie biedt, is veel betrouwbaarder voor consumenten. Dit soort aanwezigheid zorgt voor een veel betere lokale SEO, waardoor potentiële consumenten veel eerder worden opgemerkt. Een ander voordeel is dat consumenten een veel grotere kans hebben om een bedrijf online te zien en er snel gebruik van te willen maken.

Sterker nog, 76% van consumenten die bedrijven zoeken in hun gebied die vestiging op dezelfde dag bezoeken. Bovendien. 28% van de zoekopdrachten naar een bedrijf in de buurt dat een gewenst product aanbiedt, resulteert in een aankoop. Volgens Google zijn 30% van alle mobiele zoekopdrachten gerelateerd aan locaties. Dat is een indrukwekkend aantal als je bedenkt hoeveel mensen de zoekmachine dagelijks gebruiken.

Het gebruik van Google Maps voor zakelijke doeleinden heeft nog veel meer potentiële voordelen. Google Maps marketing verbetert ook hoe Google uw bedrijf ziet en rangschikt. Het is erg handig om uw bedrijf in de meest zichtbare "top 3" te hebben wanneer mensen winkels, leveranciers of bedrijven in een bepaalde categorie opzoeken. In het lokale 3-pack staan kan veel hogere conversiepercentages opleveren.

Hoe u beter kunt ranken op Google Maps

Eerst en vooral: je hebt een Google Mijn Bedrijf-vermelding nodig. Vervolgens moet je deze verifiëren, alle benodigde informatie invullen en optimaliseren. We hebben dit onderwerp al uitgebreid behandeld, dus als je wilt weten hoe je dat moet doen, klik hier voor meer informatie over het opzetten van uw eigen vermelding.

Google Mijn Bedrijf heeft aanvullende voordelen, dus je kunt er maar beter niet te weinig gebruik van maken. De mate van detail in de GMB-vermelding is immers een belangrijke factor in hoe Google je bedrijf rangschikt. Voeg je contactgegevens toe en voeg je bedrijfsadres toe aan de GMB-vermelding (het adres moet het adres zijn dat je lokale postbedrijf ook gebruikt).

Nu dat achter de rug is, probeer zoveel mogelijk goede recensies te krijgen. Je kunt dit rechtstreeks aan consumenten vragen of een vraag op je website zetten wanneer ze de webwinkel gebruiken. Sommigen doen er nog een schepje bovenop en geven klanten bedankkaartjes of kleine cadeautjes om ze te motiveren een recensie in te vullen. Dit alles draagt bij aan betere rankings. Een andere belangrijke factor is het up-to-date houden van gegevens en het leveren van foto's van hoge kwaliteit van uw bedrijf. Als informatie als accuraat wordt beschouwd en er meer visuele gegevens beschikbaar zijn, zullen consumenten en Google het bedrijf waarschijnlijk beter beoordelen.

Een opmaaktip die handig kan zijn, is om de beschrijvingsteksten niet te lang te maken. Zorg ervoor dat de beschrijving overeenkomt met de zichtbare grootte op een mobiele telefoon, zodat er geen cruciale woorden verloren gaan. Dit is relevant omdat uit gegevens blijkt dat de meeste mensen die zoeken op Google Maps dit doen op hun telefoon. Je Introductie kan ook onderhevig zijn aan Google's redactionele standaarden, dus het is niet aan te raden om er links en zoekwoorden in te proppen. Dit kan resulteren in een weigering van Google. Gebruik relevante zoekwoorden in je inleiding, maar neem de tijd om een aantrekkelijke inleiding te maken.

Verdere optimalisatie

Google Maps Marketing

Om de lat hoger te leggen, heb je iets meer achter de hand. Een ander advies dat helpt, maar vaak niet wordt opgevolgd, is dat je in je Google Mijn Bedrijf-profiel moet vermelden welke gebieden je bedrijf bedient. Vermeld daarnaast of je bedrijf mensen bedient op de primaire locatie, wat kan voorkomen dat ze ongewenst opduiken. Schakel, indien van toepassing, de mogelijkheid in om boekingen of reserveringen te maken.

Je afbeeldingen toevoegen is één ding, maar er zijn manieren om ze nog optimaler te maken. Je kunt apps van derden gebruiken om metadata aan je afbeeldingen toe te voegen, zodat ze makkelijker te vinden zijn. Je kunt bijvoorbeeld de volgende metadata aan je afbeeldingen toevoegen:

  • Fysiek adres/breedtegraad en lengtegraad
  • Stad / geografische locatie / land tags
  • Zoekwoorden die relevant zijn voor je bedrijf
  • Opmerkingen over relevante diensten die op uw locatie worden aangeboden
  • Aanvullende categorisatie-informatie

Google Maps marketingtactieken

Organische resultaten zijn geweldig, maar niet iedereen kan ze zelf beheren. In zo'n geval is het misschien tijd om te investeren in een aantal betaalde reclame en lokale zoekadvertenties. Eigenlijk zou je dit sowieso moeten doen naast organische manieren om resultaten te behalen, omdat veel bedrijven dit een geweldige manier vinden om beter online aanwezig te zijn.

De volgende stap is uw analyses uitvoeren en gebruik het als startpunt voor toekomstige acties. Je moet onderzoeken welke soorten zoekopdrachten gebruikers maken en inspelen op die zoekwoorden. Een ander detail is om te kijken of klanten u vinden via Maps-vermeldingen of zoekopdrachten. Samen kunnen deze twee factoren je helpen bepalen hoe effectief je Google Maps marketingstrategieën zijn geweest.