logo
logo

Online marketing Online aanwezigheid SEO 10 januari 2022

Backlinks & Link SEO Strategie Voor Bedrijven

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Backlinks

Backlinks zijn een cruciaal onderdeel van elke SEO-strategie, maar ze kunnen lastig te optimaliseren zijn. Gelinkt worden van elders helpt uw website beter te presteren in zoekmachines en geeft het meer autoriteit. Praktisch gezien zal Google uw website als rangwaardiger behandelen als goede websites naar u linken.

Hoewel dit eenvoudig klinkt, is het voor veel bedrijven een bron van frustratie. Bovendien is het verkrijgen van goede websites om naar je inhoud te linken een van de belangrijkste problemen waar veel websites mee worstelen. Dit artikel gaat in op enkele van de populairste strategieën voor het opbouwen van backlinks.

Op inhoud gebaseerde strategieën

Hoewel er veel manieren zijn om backlinks te verkrijgen, is de eerste stap altijd om iets te hebben dat het delen waard is. De kwaliteit van de inhoud die je aanbiedt, bepaalt of iemand het wil delen of niet. Hoewel dit op zichzelf vaag en nevelig kan klinken, zijn er enkele richtlijnen voor de kwaliteit van inhoud.

Originele gegevens en onderzoek dat nergens anders beschikbaar is, kunnen zorgen voor een goede deelbaarheid. Dit moet materiaal zijn dat voortbouwt op een interessant onderwerp en er een nieuwe invalshoek op vindt. Het gebruik van gegevens uit bestaande bronnen kan geweldig zijn, maar het maakt je inhoud niet competitiever.

Het verkrijgen van exclusieve interviews en opiniestukken van opinieleiders kan een ander nuttig middel zijn om een aanwezigheid op te bouwen. Overweeg om mensen uit de branche te interviewen of hen de kans te geven om voor jou te schrijven. Je kunt ook gastbijdragen schrijven op andere websites en ze naar jou laten linken.

Schrijven over nicheonderwerpen kan een goede manier zijn om je gegevens beter deelbaar te maken. Je kunt ook proberen het meest uitgebreide artikel over een onderwerp te schrijven, omdat het algoritme soms de voorkeur geeft aan langere artikelen. Als deze gunstig worden bevonden, zullen mensen ernaar teruglinken.

Bij dit soort strategieën gaat het erom mensen de informatie te bieden die ze elders niet kunnen krijgen.

Backlinks & strategieën voor websitebereik

Als het gaat om het opbouwen van backlinks versus interne links, geeft Google veel meer gewicht aan de eerste. Externe bronnen doen er veel toe en voortdurend gelinkt zijn helpt een website zijn web van connecties uit te breiden. Een van de manieren om deze factor te verbeteren is door andere websites te benaderen die autoriteiten zijn over het artikel of bericht dat je hebt gemaakt.

Als je een artikel schrijft over een interessant onderwerp en een andere website vindt die het zou kunnen publiceren, kun je hen vragen om jouw werk als referentie te gebruiken. Dit is voordelig voor beide partijen, omdat zij hun oudere informatie kunnen bijwerken voor nieuwere gegevens en jij backlinks naar jouw website krijgt. Dit helpt jouw SEO en die van hen te verbeteren, dus wees niet bang om andere sites te benaderen.

Hulpmiddelen voor Backlinks

Een gemakkelijke manier om erachter te komen wie je moet noemen is door een SEO-tool te gebruiken. SEMrush biedt een lijst met websites kun je hoogwaardige backlinks verkrijgen. Ahrefs heeft ook een backlink-tool en het gedeelte "best by links" van de website kan helpen bij het identificeren van websites met een hoge autoriteit waarop je je kunt richten.

Met beide platforms kun je ook backlink-audits uitvoeren, wat handig kan zijn voor het identificeren van gebroken links. Als je merkt dat de SEO van je website willekeurig verandert, kan dit een goede plek zijn om te controleren wat er mis is gegaan. Het rapport van de website backlinkanalyse zal eventuele zwakke plekken in je pantser identificeren.

Misschien heb je het gereedschap al, maar weet je niet waar je moet zoeken. Als dat het geval is, dan is dit deel voor jou.

Backlink Audit Checklist

Ten eerste zijn er een heleboel statistieken die je moet beoordelen om de levensvatbaarheid van een link te beoordelen.

  • Hoeveelheid backlinks, verwijzende domeinen en verwijzende IP's: Goed om je voetafdruk te vergelijken met die van concurrenten.
  • Autoriteitscores: Helpt te bepalen hoe aantrekkelijk je domein is voor linkbuilding.
  • Linkattributen: Goed voor het opsporen van hiaten in de profielen van je concurrenten.
  • Verwijzende domeinen: Goed om te bepalen of je meer domeinen moet bereiken dan je nu doet.

Ten tweede zijn er enkele belangrijke statistieken voor het evalueren van de backlinks die je hebt:

  • Toxische score: Evalueer de toxiciteit van uw site en die van elke backlink.
  • Aantal geanalyseerde backlinks
  • Aantal verwijzende domeinen

Als je giftige scores hoog zijn, kun je software zoals SEMrush en Ahrefs gebruiken om de link te desavoueren. Je moet ook analyseren of er volatiliteit is in het aantal backlinks. Zowel plotselinge stijgingen als dalingen betekenen dat je misschien verder onderzoek moet doen.

Je kunt je linkanalysetools ook koppelen aan je Google Analytics en Search Console. Dit zorgt voor meer diepgaande inzichten en een betere catalogisering van site-informatie.

Backlinks voor affiliate sites

Op het gebied van affiliate marketing kan linkbuilding heel belangrijk zijn. Affiliatesites hebben te maken met een aantal unieke uitdagingen, omdat ze opereren in een concurrerende omgeving. Bovendien verwachten veel van de sites die een link plaatsen dat ze dit tegen betaling doen. Hoewel betalen voor backlinks een werkbare strategie is, is de ROI het niet altijd waard.

Qua inhoud is de standaardprocedure voor dit soort sites het plaatsen van recensies en best-of-lijsten. Eerlijk gezegd is dit soort inhoud uitgespeeld en inspireert het niet tot delen of backlinks. Google is begonnen dit soort inhoud te downgraden zodat het niet zo hoog wordt weergegeven.

Affiliatesites kunnen profiteren van het vinden van relevante zoekwoorden in je niche in plaats van je te richten op de populairste zoekwoorden. Vul eerst een niche en dan kun je uitbreiden.

Daarnaast kun je mensen vragen om gastbijdragen te schrijven als onderdeel van een co-branding of om samen te werken aan content. Je kunt anderen benaderen via e-mail of sociale media. Probeer hen een idee te geven voor de samenwerking of de post. Je kunt ook influencers inhuren om je merk of blog een boost te geven. Zoek ze op Instagram en laat ze naar je linken of deel uitmaken van je content.

Black & Gray vs White Hat Link Building Strategieën

Zwarte hoed Backlinks

Dit artikel gaat voornamelijk over white hat methoden voor het bouwen van links, maar het is belangrijk om te weten over black hat en grey hat methoden, omdat je ze misschien moet tegengaan. Dit is vooral handig als je wilt leren hoe je je website kunt beschermen tegen negatieve SEO.

White hat linkbuilding verdient de voorkeur. Dit omvat praktijken zoals:

  • Originele, inzichtelijke content creëren en cureren
  • Technieken om relaties op te bouwen zoals eerder besproken
  • Nuttige deelname aan blogs en forums in de sector
  • Promotie via sociale media

Black hat-methoden worden afgekeurd. Deze omvatten:

  • Het gebruik van privéblognetwerken om je eigen inhoud te stimuleren
  • Hoog volume, lage kwaliteit directory's en social bookmarking inzendingen
  • Het gebruik van duistere links
  • Reacties spammen
  • Kopiëren en spinnen van artikelen of auteursrechtelijk beschermd materiaal
  • Cloaking, d.w.z. het gebruik van misleidende koppen of beschrijvingen om de aard van de werkelijke inhoud te verbergen
  • Keyword en keyphrase stuffing om het algoritme te bespelen

Grijze methodes bevinden zich ergens tussenin. Ze zijn niet per definitie slecht en kunnen neutraal zijn als je de aard van de inhoud bekendmaakt en geen poging doet om deze te verbergen. Het is de moeite waard om op te merken dat in de toekomst van linkbuilding, deze methoden minder favoriet kunnen zijn bij het algoritme omdat Google een hekel heeft aan sommige ervan.

  • Link aankopen
  • Native advertising en partnerschappen
  • Betalen voor citaten en vermeldingen
  • Betaalde beoordelingen
  • Affiliate marketing