Hoewel het internet een geweldige manier is om berichten wijd en zijd te verspreiden, zijn er bepaalde voordelen aan het inperken ervan. Veel marketeers vinden een brede, wereldwijde berichtstrategie in sommige gevallen beperkt. Dit is waar de tegenovergestelde benadering handig kan zijn. Maak kennis met hyperlokale sociale media.
Wat is hyperlokale sociale mediamarketing?
Hyperlokale sociale media marketing stelt bedrijven in staat om hun MarCom-activiteiten nauwkeurig af te stemmen op een zeer specifieke geografische locatie of doelgroep binnen een regio. Het is in feite een manier om de marktfocus te vernauwen voor betere resultaten. Deze praktijk is vooral nuttig voor locatie-afhankelijke bedrijven of kleine bedrijven die hun regionale activiteiten willen uitbouwen.
De praktijk maakt gebruik van:
- Geotags voor berichten.
- Gebiedsspecifieke of relevante hashtags.
- Co-marketing met andere lokale bedrijven om lokale betrokkenheid te stimuleren.
- Gerichte reclame.
- Lokaal SEO (vooral voor lokaal zoeken).
- Deelnemen aan lokale evenementen of gemeenschapswerk.
De voordelen van hyperlokale sociale-mediamarketing zijn onder andere de volgende:
- Lagere en gerichte advertentie-uitgaven: Concentreren op een bepaalde doelgroep kan goedkoper zijn in termen van pay-per-click en kan soms ook gunstig zijn voor de cost-per-keyword. Niches zorgen vaak voor ervaringen op maat en het vinden van ondervertegenwoordigde interesses.
- Meer aantrekkelijke gepersonaliseerde advertenties: Je inspanningen richten op lokaal winkelen kan vooral voordelig zijn voor fysieke winkels. Zulke winkels kunnen profiteren van de nabijheid en de mogelijkheid om live diensten aan te bieden.
- Meer betrokken raken bij de gemeenschap: Terwijl iedereen druk bezig is om wereldwijd te zijn, kun jij een niche in je omgeving creëren. Door een vaste waarde in de gemeenschap te worden, kun je een blijvend publiek opbouwen met een ongeëvenaarde loyaliteit.
- Kan een sterkere merkidentiteit opleveren: Door je aan een regio te binden, kun je een vaste waarde van het gebied worden en de gemeenschapszin versterken.
Hyperlokale marketingstrategieën
Een van de eenvoudigste manieren om gebruik te maken van hyperlokale sociale media is door tools te gebruiken zoals de bereikfuncties op platforms zoals Facebook. Je kunt het bereik van je campagnes instellen en doelstellingen bepalen, waardoor je de kosten per impressie laag kunt houden. Ondertussen moet u relevante geo-tags monitoren om bij te houden wat er in je doelgebied gebeurt.
Met deze dingen ingesteld, inhoud creëren die overeenkomt met uw tracking en relevant is voor de geografische bewoners. Samenwerken met lokale bedrijven en doe aan cross-promotie als dat mogelijk is. Een andere manier om dit te doen is om lokale influencers of beroemdheden de hoofdrol te laten spelen in je content.
Over het algemeen moet een van de tools in je social media arsenaal zijn cross-postingDit betekent dat dezelfde inhoud op meerdere platforms wordt gedeeld. Hoewel dit één benadering is, kan het je lokale sociale media ten goede komen als je de lokale regio erbij betrekt. Tag locaties, gebruik specifieke hashtags voor die regio omdat die het beste passen bij het platform waarop je je bevindt en gebruik locatiespecifieke taal zoals die wordt gebruikt door de gebruikers van het platform. Instagram zal een andere stijl van inhoud hebben dan TikTok. Deze ogenschijnlijk kleine veranderingen kunnen bij elkaar optellen.
Hyperlokale strategieën kunnen ook social branding omvatten. Zoals eerder vermeld, betrokkenheid bij de gemeenschap kan iets zijn wat bedrijven in hun voordeel kunnen gebruiken. Het bevorderen van lokale, sociale doelen voor een gebied kan uw bedrijf en social media-merk geliefd maken bij uw doelgroep. Het helpt je te vestigen als onderdeel van de lokale regio door bijvoorbeeld liefdadigheidsacties of fondsenwerving voor de gemeenschap.
Lokale SEO vs Sociale Media
Hoewel zowel SEO als sociale media noodzakelijk zijn voor elk bedrijf, bieden ze verschillende voordelen. Met lokale SEO kunnen klanten je gemakkelijker vinden op een organische manier. Sociale media zijn vooral handig om je publiek te vinden en bekendheid te ontwikkelen op de platforms die zij gebruiken. Terwijl sociale media een geweldige manier is om verkeer naar je website te leiden, kan SEO je website een hogere positie geven in organische zoekopdrachten.
Sociale media is geweldig voor doelgerichtheid, maar SEO kan klanten binnenhalen voor de juiste zoekwoorden. Als een klant naar iets algemeens zoekt, moet hij je website kunnen vinden. Advertenties in sociale media kunnen je daarentegen helpen je doelgroep aan te trekken door ze als eerste te benaderen.
Hoe dan ook, je moet de sociale media van een bedrijf ondersteunen met SEO-activiteiten, omdat elke advertentie kan leiden tot een Google zoeken. Aangezien de meeste aankopen beginnen met GoogleHet is een belangrijk middel om in je arsenaal te hebben. Naast de social media-strategieën die hierboven zijn beschreven, heb je ook robuuste lokale SEO nodig. Hier zijn een paar manieren om dit te bereiken:
- Stel uw Google Mijn Bedrijf-account en berichten plaatsen.
- Vul je profiel, tijden, adres, bedrijfsvermeldingen, enz. in.
- Optimaliseer je online directory's en ontwikkel een aanwezigheid op directories zoals Yelp.
- Verbeter je interne links.
- Google Maps optimalisatie is belangrijk.
- Maak lokale inhoud of voeg inhoud toe met lokale trefwoorden (zoals locaties).
- Optimaliseer voor mobiel omdat mensen lokale bedrijven zoeken op hun telefoon.
- Verbeter de linkautoriteit.
Een geïntegreerde sociale-mediamarketing ontwikkelen
Naast inhoud in sociale media kunt u uw inspanningen aanvullen met het gebruik van gerichte advertenties. Deze kunnen nuttig zijn voor remarketing als mensen interesse tonen in uw inhoud. De inhoud en de advertenties kunnen zo parallelle activiteiten worden die elkaar versterken.
Een andere manier om je sociale kanalen te integreren is door een winkel te maken op het platform waar je op zit. Koppel je website aan je sociale kanalen en vice versa. Houd de informatie consistent op alle platforms en maak het gemakkelijk toegankelijk voor klanten.
Gebruik schema mark-ups waar je kunt als je je zichtbaarheid wilt vergroten. Tools zoals WordLift kunnen dit gemakkelijker maken omdat ze een intuïtieve manier hebben om uw bedrijfsinformatie, locatietags en andere dergelijke functies in te voeren. Deze helpen uw publiek u te vinden en verbeteren uw Google-positie.
Hopelijk kunnen deze tips je helpen om een betere lokale marketingstrategie te ontwikkelen.
</style