logo
logo

Linkbuilding juli 20, 2019

Linkbuilding in white-hat SEO: hoe doe je het goed?

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Linkbuilding in white-hat SEO: hoe doe je het goed?

Om online ondernemers SEO linkbuilding technieken vrij te laten gebruiken, is een korte rondleiding in het verschil tussen white-hat en black-hat SEO linkbuilding nodig om het goed te gaan doen.

Wat zijn de goede links?

De link leidt naar een relevante website.

Je krijgt een doorverwijzing van een online winkel naar een landingspagina over het fokken van fretten. Als je op de link klikt, kom je terecht op een van de pagina's van de merken die in die winkel worden aangeboden, een blog van de grootste supporter van dat merk of een webpagina over hoe je correct en veilig online kunt winkelen. Vaker wel dan niet zul je bekend zijn met de pagina waarop je terechtkomt, omdat het een zelfvoorzienende interneteenheid is en de zoekmachines er vertrouwen in hebben.

De link leidt naar kwaliteitsinhoud

Sommigen stellen zich linkbuilding voor als een matrix van enen en nullen die alleen interessant is voor zoekmachines. In werkelijkheid is linkbuilding niet mogelijk zonder het menselijke aspect.

Een verantwoordelijke optimizer plaatst de link nooit als een URL ergens onderaan de pagina. Hij wordt zorgvuldig in de tekst of de beschrijving van het product geplaatst. Zo kan de lezer probleemloos de nuttige informatie achter de link volgen. De informatie kan zijn:

  1. Een interview of onderzoek naar het product of materiaal (gebruikt bij de productie) van de leverancier wiens producten je verkoopt.
  2. Enquêtes of beoordelingen die de ervaring weergeven van de mensen die je product al hebben gebruikt.
  3. Laatste nieuws en nieuwe items van de fabrikant wiens producten je verkoopt.
  4. Video: gebruikers waarderen het als je ze nieuwe kwaliteitskanalen met relatieve informatie biedt.

De link moet zich verspreiden

Een goede linkbuilding specialist is een beetje psycholoog. Hij kan denken als de gebruiker en begrijpen waarom hij de link naar jouw website op een ander kanaal achterlaat. Wat kan hem dat laten doen?

  1. Oproep tot het uitwisselen van meningen over sociale netwerken.
  2. Doe een beroep op gerespecteerde bloggers en vloggers.
  3. Uitnodiging voor gastbloggen.

Precies! Alle bekende verzoeken om reposts, aanbiedingen om naar de pagina te linken op je Facebookpagina of webpagina, links naar Instagram stories en links naar een enquête - die maken allemaal deel uit van gezonde linkbuilding.

Zo gemakkelijk is het inderdaad. Organische groei van je links geeft prioriteit aan de ervaring van je gebruikers in plaats van aan de zoekmachines. Hun interesse en verlangen om ze te delen op het web - dat is de vruchtbare bodem waar je voor moet zorgen.

Hoe ziet een link van een black-hat SEO eruit?

Zwarte SEO linkbuilding

Herinner je je de irritatie die je voelde toen je op de link klikte en je naar een heel andere bron werd geleid dan je verwachtte? Weet je nog dat je op de link klikte en er een ander browservenster werd geopend, of beter nog, meerdere met advertenties om je potentie te verhogen?

Nou, daar heb je het. Dat is precies wat een black-hat SEO-specialist doet. De nalatige houding ten opzichte van de gebruikerservaring kan gemakkelijk worden opgemerkt, omdat de menselijke factor in de optimalisatie van dergelijke webpagina's overbodig is.

De link ziet er niet betrouwbaar uit

Voor een black-hat SEO-specialist maakt het niet uit waar de link naartoe leidt. Uw monitor vullen met pop-ups, vensters zonder bovenbalk en "sluit" knop en onbetrouwbare websites die online casino diensten aanbieden en u enorme winsten beloven - dat is hun doel.

De link kwam van een link-boerderij

Link-farms zijn een keten van links die kunstmatig zijn gemaakt voor één doel - naar elkaar linken om hun gewicht voor zoekmachines te verhogen. Dergelijke websites zijn meestal gemaakt met minimale kwaliteit en maximale snelheid en zien er dus allemaal hetzelfde uit en hebben geen enkel echt doel. Zoekmachines hebben al lang geleden geleerd om dergelijke websites te herkennen en op een zwarte lijst te zetten.

De link werkt helemaal niet

Iedereen kent het verhaal over de naakte koning en de charlatan kleermakers die een pak van lucht naaiden. Black-hat SEO werkt op een vergelijkbare manier, als zijn relatie met de klant slechts van korte duur is en de klant zelf niet bekend is met zoekmachineoptimalisatie. De klant ontvangt een hele lijst met links en zoekwoorden die zogenaamd zullen worden gebruikt. Hij krijgt de SEO-fouten op zijn website te zien waarna hij een toegewijd knikje ziet en de magische woorden hoort - we zullen alles oplossen.

De links leiden nergens naartoe, zoekwoorden zijn nergens te vinden evenals de teksten zelf en er is niets opgelost. Wel krijgt de klant een grafiek met een nauwelijks stijgende verkeerslijn en de belofte dat dit normaal is in de eerste maand.

De aangetoonde groei is echter oppervlakkig en tijdelijk. Ze is er alleen omdat een klein deel van het budget werd geïnvesteerd in contextuele reclame in plaats van in daadwerkelijke linkbuilding en dat werkt alleen zolang het geld komt. Een kleine inbreng is genoeg om de minimale vooruitgang te simuleren die typerend is voor zoekmachineoptimalisatie in een vroeg stadium. Als het geld echter op is, zijn noch de nieuwe gebruikersbasis noch de black-hat "professionals" nog ergens te vinden.

De klant is teleurgesteld en geeft de hele SEO-hype de schuld van het verspillen van zijn geld.

Daarom moet je onthouden: een goede expert zal altijd een gedetailleerde beschrijving geven van wat er is voltooid en de principes van zijn werk uitleggen. Hij zal je toegang geven tot alle statistieken, zodat je kunt zien hoe je website in realtime beroemd wordt. Bovendien zal een goed SEO-bureau nooit instemmen met kortetermijnwerk, omdat zoekmachineoptimalisatie een marathon is en geen sprint.

De link is onverwacht productief

Als de link tijdens de eerste maand massaal verkeer begint op te leveren, is het tijd om argwaan te krijgen. Linkbuilding is een langetermijnverbintenis omdat links van goede kwaliteit gelijkmatig en in een goede dosering worden verspreid. Plotselinge hops in verkeer wijzen meestal in de richting van het handelen van black-hat SEO-medewerkers. Niet langer dan een half jaar zal de stijging omslaan in een plotselinge en pijnlijke daling wanneer de zoekmachines je website helemaal niet meer tonen.

Geen enkele black-hat SEO kan het systeem en de complexe algoritmes lang voor de gek houden, omdat ze evolueren en slimmer worden, terwijl de gewetenloze SEO-scammers niet de moeite kunnen nemen om hun schema's te veranderen zolang het veel verkeer oplevert en hen helpt hun gelukkige, naïeve klantenkring uit te melken.

Wat is Grey-Hat SEO?

Met behulp van black-hats wordt dit type SEO gezien als een wolf in schaapskleren. Bijvoorbeeld, een SEO-specialist brengt in zijn gesprek met de klant die al een keer voor de gek is gehouden, de slechte en enge woorden "link buying" ter sprake. Dat is het moment waarop de klant de telefoon neerlegt en er nooit meer iets van hem wordt vernomen.

In zijn ogen is het kopen van links iets waar je je wenkbrauwen over moet fronsen en wordt het alleen gebruikt door onprofessionele SEO-scammers.

In werkelijkheid is het ingewikkelder dan dat. Zoekmachineoptimalisatie veronderstelt altijd manipulatie van de algoritmen van zoekmachines. Het belangrijkste doel van een SEO-specialist is immers om uw website naar de top van de lijst te trekken, boven uw concurrentie.

Er is een verschil tussen gewetenloze kortetermijnmanipulatie die algoritmes en regels negeert en het lichte en voorzichtige werken met de functionaliteit van Google.

Ondanks de geruchten bestaan linkmarkten tot op de dag van vandaag en behalve goedkope links van lage kwaliteit verkopen ze goede links van hoge kwaliteit die je naar:

  1. Gerespecteerde auteursblogs
  2. Nieuws
  3. Websites van hoge kwaliteit
  4. Grote, relevante online platforms

Kopen op de markt helpt tijd te besparen die je anders zou besteden aan het vinden van de relevante bronnen van hoge kwaliteit en maakt het mogelijk om de linkmassa comfortabeler te bedienen. Grey-hat SEO controleert altijd zorgvuldig de links en de prijzen waarvoor ze worden gekocht, terwijl de black-hats gewoon lage kwaliteit in bulk kopen, zonder zich echt zorgen te maken of de links op enigerlei wijze relevant zijn voor het onderwerp van de klant.

Het kopen van links op zich is niet slecht, zolang de links van hoge kwaliteit en relevant zijn.

SEOHide voor linkbuilding

Een ander voorbeeld van grey-hat SEO is de SEOHide technologie die het mogelijk maakt om links en SEO-teksten in de code van de webpagina te verbergen en toch interactie met zoekmachines mogelijk te maken. Sommige gebruikers vergelijken het met black-hat technologie genaamd cloaking - het creëren van een aparte, volledig geoptimaliseerde website die alleen kan worden gevonden door de zoekmachines en nooit door de gebruiker, die altijd een andere pagina ziet die is ontworpen voor de gebruikerservaring. Echter, als cloaking een regelrechte leugen is gericht op de zoekmachines, dan staat SEOHide geen twee verschillende websites toe. Het doel is:

  1. Het UX-design van de website verbeteren

De SEO-copy is niet altijd gemakkelijk aan te passen aan de front-end elementen van de website en door deze te verbergen help je de gebruiker aan een prettigere ervaring.

  1. Het beheer van het gewicht van de links vereenvoudigen

Het gewicht van de link is de geloofwaardigheid van de link die wordt gemeten door de algoritmen van zoekmachines. Het meet factoren zoals de leeftijd van de website, de aanwezigheid van tags en ankers, hun plaats in de inhoud van de webpagina en het aantal links op de website. Hoe minder links er op de webpagina staan, hoe hoger het gewicht van elke link.

Grey-hat SEO is dus een verzameling wettelijke "achterpoortjes" om de positie van de site te verbeteren, wat geen schending van de regels of misleiding van bestaande algoritmen is - en het is voor elke echte expert gemakkelijk om de principes van zijn strategie uit te leggen.

Vertrouwen en verifiëren

Wat is het resultaat? Niets gebeurt met een vingerknip - dit is niet de film The Avengers - de linkuitwisseling vindt niet plaats zonder tussenkomst van bekwame specialisten.

Het opbouwen van links, het vinden van manieren om naar je website te linken en links te krijgen van relevante bronnen is een natuurlijk onderdeel van succesvolle SEO promotie van je online bron.

Om te floreren op het internet moet uw site gewoon "communiceren". Groei op sleutelposities, het ontbreken van structurele fouten en een modern ontwerp van hoge kwaliteit zijn ongetwijfeld belangrijke elementen, maar alleen door linkbuilding kunnen ze worden beoordeeld door gebruikers en zoekmachines, want elke goede link is een waardevolle aanbeveling die aangeeft dat uw site het waard is om bezocht te worden en hogere cijfers te krijgen.

Als je zelf actief je site promoot op sociale platforms, polls maakt en je YouTube-kanaal opent, ben je al bezig met linkbuilding. Sterker nog, u bent bezig met de veiligste en meest natuurlijke linkbuilding die er is. Schrik daarom niet als de SEO-expert die u adviseert u hulp aanbiedt bij het opbouwen van de linkmassa - een goede specialist ziet altijd hoe u de positieve aspecten van uw vooruitgang kunt verbeteren en zwakke punten kunt elimineren die u misschien niet opmerkt, maar die uw vooruitgang sterk kunnen beïnvloeden.

Let op details en laat je niet door onwetendheid afscheiden van het nieuwe kwaliteitsniveau van producten en diensten!

Lokale links bouwen - Moz