logo
logo

Online marketing Online marketing Websites 9 februari 2024

Pinterest Marketing: Van inhoud naar conversie

Geschreven door rawal

opmerkingen 0

Pinterest Marketing: Van inhoud naar conversie

Het is vaak makkelijk om een platform als Pinterest over het hoofd te zien, maar je mag nooit vergeten dat het meer dan 482 miljoen gebruikers. Bovendien zijn de goed presterende inhoud op Pinterest blijkt merkloos te zijn (96%), waarbij meer dan 80% van de gebruikers op een bepaald moment een aankoop doet. Dit opent veel mogelijkheden voor nieuwe bedrijven om de markt te penetreren en daarom wordt in dit artikel een beginnersgids voor Pinterest besproken. marketing.

Dat gezegd hebbende; als je hulp zoekt bij je sociale media inhoud en marketing, bekijk onze Betaalde sociale diensten of andere die je zouden kunnen interesseren. We hebben met honderden tevreden klanten gewerkt en we kijken graag wat we voor jou kunnen doen. Klik op de onderstaande link om te beginnen.

Op zoek naar de volgende groeistap voor je bedrijf?

Onze experts bieden wereldwijd oplossingen voor bedrijven van alle formaten.

Pinterest marketing gemakkelijk gemaakt

Pinterest is een platform met een hoge conversie waar de meerderheid van de gebruikers iets vindt waaraan ze geld willen uitgeven. Bovendien is de concentratie van het marktsegment gericht op koopgedrag. Het ontwerp van het platform versterkt dit gedrag door zijn mechanica.

Pinterest gebruikers maken borden aan die een gemeenschappelijk thema belichamen en pinnen daar interessante items op. Dit systeem zelf is bevorderlijk voor marketing en creatieve inhoud. Als online verkoper of eenmanszaak kun je gebruikmaken van de functies van het platform om een verleidelijk productportfolio te maken waar gebruikers doorheen kunnen scannen.

Er zijn ook talloze tools die je kunt gebruiken om je Pinterest-inhoud te verbeteren:

  • Pally: Een geweldig hulpmiddel voor het plannen van Pinterest- en Instagram-posts. Plan je inhoud van tevoren en bekijk een voorbeeld om er zeker van te zijn dat het goed komt. Het integreert niet alleen met Canva, maar biedt ook de mogelijkheid om je hashtags te plannen.
  • Staartwind: Net als Pally is dit geweldig voor het posten en plannen. Wat het onderscheidt zijn functies zoals slimme planning die berichten plaatst wanneer je publiek het meest actief is en de mogelijkheid om gemeenschappen van makers te monitoren om statistieken en inzichten te krijgen.
  • Viraltag: Een tool die helpt bij het samenwerken aan sociale mediacampagnes op Pinterest. Beheer meerdere borden en accounts terwijl u ook een ingebouwde afbeeldingseditor gebruikt. Een andere functie die het onderscheidt is de mogelijkheid om automatisch de best presterende posts te recyclen om meer verkeer te krijgen.

Laten we het eens hebben over hoe je je Pinterest bord kunt gebruiken en met wie je kunt communiceren.

Pinterest esthetische en demografische factoren

PEW Onderzoek Pinterest Marketing

Het gebruik van Pinterest ligt ergens tussen dat van Instagram en LinkedIn. 34% van de Pinterest gebruikers woont in landelijke gebieden, 32% in de buitenwijken en 30% in stedelijke gebieden volgens de laatste telling. Bovendien lijkt de meest actieve gebruikersgroep rond de 40 jaar te zitten (oudere millennials). 38% zijn 50- tot 65-jarigen. Deze factoren maken het een interessante mix van mensen met uiteenlopende interesses.

Bijna 50% van de Pinterest gebruikers zijn "lichte" gebruikers die wekelijks of maandelijks inloggen. De die-hard dagelijkse gebruikers zijn zeldzamer, maar de demografisch is ook gericht op koopgedrag. 7.3% zijn heavy users die constant met het platform bezig zijn, zoals een Instagram gebruiker doet.

Dit is te wijten aan de manier waarop gebruikers interactie hebben met Pinterest met een direct doel: productonderzoek of educatieve inhoud. Het is raadzaam om te begrijpen dat je niet hetzelfde type gebruiker krijgt als op platforms met een hoog engagement. Je kunt echter wel betere conversies krijgen omdat gebruikers meer gericht lijken te zijn op aankoopgedrag.

De populairste onderwerpen op Pinterest in 2023 waren:

  • Woningdecoratie
  • Tuinieren
  • Mode en kostuums
  • Huishoudelijke apparaten
  • Eten en drinken
  • Ouderschap

Trends kunnen ook variëren op basis van seizoensbehoeften, dus houd een oogje in het zeil voor de feestdagen.

Hoe krijg ik volgers op Pinterest

Als je je afvraagt hoe je op de Pinterest trending pagina kunt komen, zijn hier de belangrijkste manieren:

Pinterest marketing tips

Regelmatig posten en inhoud van goede kwaliteit posten helpen je allebei om op de trending pagina te komen, waardoor je nieuwe potentiële volgers krijgt. Wat kwaliteit betreft, doen foto's die zijn gemaakt met goede apparatuur en met artistieke hoeken het aantoonbaar beter.

Je moet je eigen inhoud regelmatig vastpinnen en de inhoud van anderen herpinnen om de betrokkenheid op peil te houden. Wanneer je inhoud post of plaatst, gebruik dan de juiste hashtags om je publiek aan te trekken. De namen en beschrijvingen van je borden moeten ook cruciale trefwoorden bevatten die relevant zijn voor je publiek voor een maximaal effect. Je kunt Pinterest Trends gebruiken om deze trefwoorden en publiekstrends te vinden.

Je kunt ook thumbnails, koppen en koppen A/B-testen door ze te vervangen door andere. Dat gezegd hebbende, soms doe je alles goed maar is het een slechte timing voor je inhoud. Daarom is het goed om oudere content te repinnen voor een nieuw publiek.

Zorg ervoor dat je aan externe marketing doet, zoals nieuwsbrieven en websiteteksten. Je kunt je conversies optimaliseren door een volgknop of CTA toe te voegen aan je contentmarketing. Leid ze naar je Pinterest of andersom (het hangt allemaal af van waar je ze wilt hebben.

Houd er rekening mee dat een aanhang op Pinterest waarschijnlijk minder toegewijd is dan op andere platforms zoals Instagram. Omdat de meesten er niet in de eerste plaats zijn voor entertainment, heeft het sociale mediaplatform een meer functioneel doel. Laat dat je echter niet afschrikken, want het gaat om conversies, niet om volgers. Volgers helpen zeker, maar het einddoel moet iets tastbaars zijn.

Als je een goed product aanbiedt, zul je je einddoelen bereiken.

Hoe Pinterest gebruiken voor bloggen

Pinterest gebruiken voor bloggen kan een nieuwe manier zijn om je bedrijf een voorsprong te geven op de concurrentie. De truc is om je bloggen en Pinterest accounts hand in hand te laten gaan. Berichten bloggen en ze vastpinnen op Pinterest kan nuttig zijn als je een publiek verwacht voor je inhoud op Pinterest.

Laten we beginnen met de basis.

Een Pinterest Blog opzetten

Eerst moet je een zakelijk profiel aanmaken op Pinterest en je account- of websitenaam claimen. Als je al een persoonlijk account hebt, kun je dit eenvoudig omzetten naar zakelijk (of later weer terug) als je dat wilt. Zodra je dit hebt gedaan, moet je beginnen met het optimaliseren van je profiel voor maximale betrokkenheid.

Ongeveer 40% van het Pinterest verkeer komt van organische Google zoekopdrachten. Daarom kunnen zoekwoorden heel belangrijk zijn. Start SEMrush of een andere keyword tool naar keuze en zoek een aantal belangrijke zoekwoorden met weinig concurrentie en een hoog volume. Hoe beschrijvender, hoe beter.

Als je dit eenmaal hebt vastgelegd, kun je beginnen met het onderverdelen van aspecten die relevant zijn voor de persoonlijkheid van je bedrijf, de producten, marketing, enz. in verschillende borden. Probeer een breed net uit te werpen omdat verschillende doelgroepen geïnteresseerd kunnen zijn in verschillende aspecten hiervan. Probeer meerdere invalshoeken te vinden en kijk wat blijft hangen.

Daarna moet je externe marketingcontent afstemmen op je Pinterest.

Pinterest inhoud marketing en coördinatie

Je kunt een RSS-feed gebruiken om je blog te koppelen aan je Pinterest of je kunt links, video's en fragmenten als afbeeldingen plaatsen. Zorg ervoor dat je verkeer krijgt naar de gebieden waar je het nodig hebt, of dat nu betekent dat je "lees meer" tags moet plaatsen om mensen naar de blogs te krijgen of CTA's die hen naar een aankoopportaal leiden. Laat de inhoud naar je einddoelen toewerken.

Het is ook belangrijk om je blog pinbaar te maken. Je kunt een widget toevoegen waarmee anderen je inhoud kunnen pinnen en dit kan de bal aan het rollen brengen. Hiervoor moet je ook inhoud maken die gericht is op degenen van wie jij vindt dat ze jouw dingen moeten pinnen. Je kunt beginnen door je te richten op de hierboven genoemde onderwerpen of Pinterest Trends te bekijken om te zien wat jouw "in" zou kunnen zijn bij een publiek.

Naast de onderwerpen die je kiest, is het belangrijk om visueel te zijn. Goede visuals doen het over het algemeen goed op sociale media, maar platforms zoals Instagram en Pinterest zijn veel vriendelijker voor afbeeldingen en video's.

Tot slot, houd je inhoud relateerbaar en zorg voor kwaliteit. Je wilt niet eindigen op een lijst van Pinterest-fiasco's.

Rijke spelden gebruiken

Rijke spelden zijn een Pinterest-systeem dat "automatisch informatie van je site synchroniseert". Ze contextualiseren je posts en helpen ze zich te houden aan het genre dat je website vereist en dienen als een geweldige zakelijke functie.

  • Productrijke spelden: Door prijzen, productinformatie en beschikbaarheid toe te voegen kun je je goederen en diensten beter in de markt zetten.
  • Pins die rijk zijn aan recepten: Gericht op inhoud die gebaseerd is op koken. Je kunt een titel, portiegrootte, bereidingstijd, beoordelingen, dieetvoorkeuren en ingrediëntenlijsten toevoegen aan je gepinde inhoud.
  • Artikelrijke spelden: Geven je de mogelijkheid om koppen, beschrijvingen en auteursnamen toe te voegen. Dit is het meest relevant voor bloginhoud en merkopbouw voor op tekst gebaseerde marketing.

Er zijn veel soorten inhoudsspelden die je kunt gebruiken:

Statische pinnen: Foto's in PNG- of JPEG-indeling. De beeldverhouding 2:3 is ideaal. Deze kan 1000 x 1500 px groot zijn. Dit zorgt ervoor dat de inhoud goed wordt weergegeven in feeds.

Videopinnen standaardbreedte: Video's in de indelingen .mp4, .mov of .m4v werken allemaal op Pinterest. Video's moeten langer zijn dan 5 seconden en korter dan 4 minuten. Kortere, meer kortstondige video's doen het goed.

Idee pinnen: Een video-indeling voor meerdere pagina's, ontworpen voor Pinterest Business accounts, waarmee je inhoud op Pinterest kunt publiceren. Je kunt video's opnemen en bewerken op maximaal 20 pagina's met inhoud met interactieve elementen, muziek en voice-overs. Plaats afbeeldingen in BMP, JPEG, PNG, TIFF of WEBP of video's in MP4-, M4V- en MOV-indelingen.

Pinterest Analytics gebruiken

Het controleren van SEO- en datametrics kan cruciaal zijn en daarom is Pinterest Analytics de manier om dit te doen. Hier zijn enkele belangrijke statistieken die essentieel zijn voor je contentmarketing:

Engagementgegevens:

  • Verlovingen
  • Bevlogenheid
  • Impressies
  • Bespaart
  • Koers opslaan
  • Totaal publiek
  • Betrokken publiek
  • Totaal aantal bezoekers per maand
  • Maandelijks betrokken publiek
  • Maandelijks bekeken

CTR-gegevens:

  • Pin klikken
  • Pin klikpercentage
  • Uitgaande klikken
  • Uitgaande klikfrequentie
  • Profiel bezoeken
  • Volgt

Video-specifieke statistieken:

  • Video bekijken
  • Gemiddelde afspeeltijd video
  • 10-seconden plays (De keren dat een video minimaal 10 seconden wordt bekeken)
  • Afgespeeld tot 95% (Wanneer een video werd bekeken tot 95% van voltooiing)
  • Totale speeltijd (minuten)

Pinterest affiliate marketing

Naast het promoten van je eigen producten, kan affiliate marketing op Pinterest een zeer vruchtbare onderneming zijn. Dit is het tegen betaling plaatsen van inhoud die derden helpt in hun bedrijf. Als je Pinterest account een beetje aanslaat, kun je het gebruiken als een springplank voor affiliates. Het lijkt eenvoudig, maar er zijn enkele regels waar je je aan moet houden:

  • Vermeld links en verras kijkers niet
  • Gebruik slechts één Pinterest account voor deze affiliate inspanningen

Als je een affiliatelink wilt delen op Pinterest, ga dan naar je bedrijfsaccount op het platform, laad een nieuwe pin en voer de directe affiliatelink die je hebt ontvangen in als bron-URL. Je moet deze links openbaar maken waar dit wettelijk verplicht is, dus zorg ervoor dat je dat doet.