logo
logo

Online winkel SEO Trends 3 april 2023

Tips voor e-commerce optimalisatie voor digitale groei

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Loopt uw winkel achter op de prognoses? Hoewel het misschien ontmoedigend lijkt, zijn er veel eenvoudige eCommerce optimalisatietechnieken die je kunt toepassen om je de voorsprong te geven die je nodig hebt. Van verbindingsstrategieën tot SEO kleine aanpassingen kunnen een lange weg gaan.

Er zijn nogal wat voordelen van SEO voor e-commerce:

  • Het vergroot de merkbekendheid.
  • Houdt je concurrerend en zichtbaar.
  • Vermindert advertentiekosten van andere wegen zoals PPC.
  • Zo kunnen klanten je gemakkelijk vinden.
  • Voorkomt dat de concurrentie plekken in zoekmachines verovert die naar jou zouden moeten gaan.

Dit artikel werpt een licht op een aantal tips die je kunnen helpen bij het formuleren van een eCommerce groeistrategie, zodat je deze voordelen ook kunt benutten.

Laten we het eerst hebben over het instellen van prijzen.

Prijzen: Moet je een verbindend e-commerce systeem bouwen?

Connective storefronts en eCommerce sites zijn tegenwoordig een beetje een trend, dus het is misschien nuttig om erover te praten. Connective eCommerce verwijst naar een online winkel die risico's en kosten voor de ondernemer minimaliseert door gebruik te maken van standaard marketing en webdesign tools. De voorstanders van deze stijl van handel vermijden de hoge prijzen die meestal nodig zijn om een winkel te maken ten gunste van de minder dure digitale marketing tools, webdesign platforms en zelfs voorraadstrategieën.

In principe zou dit hetzelfde zijn als het bouwen van een site op Wix, het gebruik van lokale/gehuurde verkopers of opslag als inventaris, en het gebruik van de basisbeginselen zoals de Google Suite om al je marketing te doen, bijvoorbeeld. In theorie lijkt het een goed idee en er zijn al enkele kleine successen mee behaald.

Deze vorm van eCommerce is niet zonder tegenstanders. Deze manier van werken overtuigt mensen ervan dat een paar succesverhalen betekenen dat dit een techniek is die voor iedereen werkt. Hoewel we niet kunnen spreken over de waarachtigheid van inventarisatietechnieken (ze lijken dubieus of niet schaalbaar), kunnen we wel zeggen dat het een dwaze onderneming is om te proberen goedkoop uit te zijn met digitale marketing.

Wij raden u aan de traditionele weg te bewandelen en waar voor uw geld te krijgen. Uw website is de spil van al uw e-commerce activiteiten, dus het spreekt voor zich dat u moet voorkomen dat u de kantjes eraf loopt. Eén defect kan u in veel gevallen voorgoed terugzetten.

Tips voor ontwikkeling en optimalisatie van e-commerce websites

E-commerce optimalisatie

De eerste stap naar eCommerce optimalisatie is inzicht krijgen in je eigen digitale marketing door middel van een audit. Hier zijn de stappen voor het uitvoeren van een eCommerce SEO audit:

  1. Zorg ervoor dat je de juiste tools hebt om je SEO te controleren. Elk e-commerce platform heeft ingebouwde tools, maar je kunt ook extra tools gebruiken zoals SEMrush of Google Merchant Centre.
  2. Zorg ervoor dat je e-commerce site een geldige XML-sitemap heeft en alleen canonieke hoofdversies van URL's bevat die geen URL-parameters bevatten.
  3. De URL's die je geïndexeerd wilt hebben, mogen geen "noindex" metatags hebben en mogen niet worden geblokkeerd door robots.txt.
  4. Automatische updates inschakelen voor wanneer pagina's worden toegevoegd of verwijderd van je site.
  5. Stel responscodes in zoals 4xx-reacties voor gebroken pagina's.
  6. Voeg trackinggegevens toe in Google Analytics, beheer uw product sorteren/filteren en toon kleine productvariaties waar de rest van het product inhoud is identiek tussen pagina's.
  7. Paginering kan belangrijk zijn, d.w.z. het opsplitsen van lange productcategorieën in hanteerbare stukken zodat de bezoeker of de crawler van de zoekmachine niet overweldigd wordt door alles. Vermijd gepagineerde pagina's met "noindex" tags of canonieke tags die naar de hoofdcategoriepagina verwijzen.
  8. Zorg ervoor dat je navigatiemenu alle belangrijke pagina's en categorieën bevat.
  9. Beschikken over basisfuncties zoals zoeken op de site of meerdere talen/regio's.
  10. Controleer de snelheid van je pagina met tools zoals Google Suite of web.dev.
  11. Houd je inhoud, zoekwoorden, H1/H2-tags en gestructureerde gegevens bij (tools zoals WordLift kunnen helpen met schema en andere gestructureerde elementen).

E-commerce linkbuilding & domein autoriteit

Als je de autoriteit van je winkel wilt verbeteren, volgen hier enkele tips voor het opbouwen van eCommerce links:

  • Als je een fysiek bedrijf hebt, vermeld het dan op Yelp, Google Maps en Google Mijn Bedrijf voor extra autoriteit.
  • SEO-pakketten en -diensten voor e-commerce kunnen nuttig zijn als je er geld voor hebt, maar niet de mankracht voor inhoud.
  • Je kunt blogs betalen om advertorials te maken en te linken naar je aanbiedingen of evenementen.
  • Houd uw trefwoordgerichtheid in de gaten door te proberen productpagina's te differentiëren, zodat ze niet met elkaar concurreren voor dezelfde zoekopdrachten of categorieën. Gebruik unieke, lange omschrijvingen voor producten.

Klantbetrokkenheid

Om het beste uit je klantbetrokkenheid te halen, heb je een goede set klantcontactpunten nodig. Op dit punt moet je elk aspect van de funnel hebben afgedekt en in kaart hebben gebracht op een operationele touchpointkaart. Bekijk de eCommerce conversietrechter om dit verder uit te leggen:

E-commerce optimalisatie Conversiefunnel

Elke stap van de trechter moet worden opgenomen in een klantcontactpuntenkaart:

Costumer Journey Experience in kaart brengen

PPC-beheer en -optimalisatie voor e-commerce

Hier zijn een paar suggesties voor het maken van functionele PPC-advertenties op Google Merchants:

  • Wanneer je een Google-account aanmaakt, moet je bedenken welke e-commerce platforms je gebruikt, hoeveel producten je gaat uploaden en hoeveel productvariaties met individuele SKU's je gaat uploaden.
  • Organiseer je productgegevens op een handelsaccount en op eventuele randplatforms.
  • Werk je productfeeds regelmatig bij, want ze blijven 30 dagen actief.
  • Gebruik specifieke productbeschrijvingen en long-tail zoekwoorden voor betere resultaten.
  • Wees duidelijk over het prijs-, verzend- en retourbeleid.
  • Let bij een handmatige biedstrategie op het conversievolume en het resultaat van conversiewaarde ten opzichte van kosten.
  • Experimenteer met verschillende advertentietypes (zoals advertenties met productvermeldingen versus tekstadvertenties).
  • Gebruik advertentie-extensies om advertenties meer context te geven.
  • Voeg prijzen toe aan advertenties voor een concurrentievoordeel.
  • Test verschillende campagnestructuren en -categorieën.
  • Voer consequent A/B-tests uit op je advertenties.

Cruciale eCommerce KPI's voor groei

  • Omrekeningskoers: Het aantal mensen dat je converteert naar een verkoop.
  • Conversiesnelheid per verkeerskanaal: Verkrijg meer specifieke conversies voor kanaaloptimalisatie en beslis waar u uw middelen op moet richten.
  • Klantlevensduur (CLTV): Hoeveel waarde haalt u uit elke klant en hoe beïnvloedt dat de soorten klanten waarvoor u gaat?
  • Klantbehoud: Zoek uit hoeveel klanten terugkomen en beslis of je een strategie nodig hebt die de nadruk legt op terugkerende klanten of op groei.
  • Gemiddelde bestelwaarde (AOV): Het niveau van de gemiddelde bestellingen van het klantenbestand kan ook een waardevolle indicator zijn van hoe goed je producten samenwerken of hoe goed de aanbevelingsalgoritmen werken.
  • Nettowinst: Geweldig om te meten hoeveel winst je maakt na aftrek van je uitgaven.
  • Ontslagpercentage winkelwagentje: Als mensen afhaken voor de uiteindelijke aankoop, kan er iets zijn dat klanten afschrikt (extra kosten, onduidelijke leveringsvoorwaarden, etc.).
  • Afhaakpercentage bij afrekenen: Vergelijkbaar met het achterlaten van een winkelwagentje.
  • In winkelwagen Tarief: Hoe vaak controleren mensen de winkel en voegen ze dingen toe?
  • Bestellingen per actieve klantHet gemiddelde aantal bestellingen dat actieve klanten doen in een bepaalde periode.
  • Rendement op investering (ROI): Als je in marketing investeert, is het belangrijk om te weten wat wel en niet effectief is. Hier zijn een paar belangrijke:
    • Invloedrijke ROI
    • Rendement op advertentie-uitgaven (ROAS)
    • Rendement op marketinginvestering
    • Kosten per acquisitie (CPA)

Conclusie

Om je webwinkel zo goed mogelijk te optimaliseren, moet je:

  • Verzamel de juiste tools voor jouw schaalgrootte, vooral met betrekking tot analytics en tracking.
  • Voeg tracking toe aan Google Analytics, Merchant en GMB (als je een fysieke winkel hebt).
  • Optimaliseer de UX van de website en pas de juiste statistieken toe om die plaatsen te optimaliseren waar veel mensen afhaken.
  • Optimaliseer de site, URL's, XML's en gestructureerde gegevens.
  • Maak een goede klantcontactpuntenkaart voor elk interactiepunt met uw klanten.
  • Analyseer de juiste statistieken die je nodig hebt voor jouw schaalgrootte.

Als je meer wilt lezen, is hier nog een eCommerce SEO casestudy die de voordelen van winkelpui optimalisatie laat zien waar we het werk bespreken dat we deden voor een wederverkoper van elektronica in Oost-Europa. Je kunt ook ons artikel in samenwerking met het e-commerce platform Verbolia.

Als je op zoek bent naar Shopify, Magento of e-commerce ontwikkelingsdiensten, overweeg ons dan. We bieden alles, van adverteren tot content tot winkelfrontoptimalisatie.