logo
logo

Online marketing Online aanwezigheid Trends 12 juli 2022

YouTube-marketing en -promotietrends 2022

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

YouTube-marketing

Als je een belangrijk profiel wilt opbouwen als maker van videocontent, is inzicht in YouTube-marketing een must. In dit artikel leer je de basisbeginselen met betrekking tot content en marketing.

YouTube is een van de meest gebruikte platforms op dit moment. dagelijks meer dan 122 miljoen actieve gebruikers. In veel opzichten kan het een uitstekende plek zijn om inhoud te plaatsen of als een gratis marketingtool te gebruiken. Het is een lucratief veld als je weet hoe je het moet spelen, dus we gaan het hebben over reclame- en promotietrends, sponsoringinfo en succesvolle contentformats op het platform.

Waarom is YouTube belangrijk? Hier zijn een paar statistieken:

Trends in inhoud

De contentformaten van YouTube veranderen voortdurend om een aantal redenen. Ten eerste introduceert YouTube wijzigingen aan hun videospeler die verschillende kwaliteitsnormen of zelfs toevoegingen (zoals ondertiteling) mogelijk maken. Ten tweede moeten YouTube-video's rekening houden met de verscheidenheid aan apparaten waarop kijkers content afspelen. Steeds meer mensen bekijken YouTube op tv-schermen, dus de gemiddelde videokwaliteit moet omhoog.

Miniatuurafmetingen moeten ongeveer 1280×720 zijn (minimale breedte van 640 pixels). Uploads moeten JPG, GIF of PNG zijn en onder de limiet van 2 MB blijven. Video's met gezichten in de miniatuur (van de maker van de inhoud of van iemand anders) presteren vaak beter. Ook foto's met een emotionele uitdrukking (blij of verdrietig) zorgen voor meer engagement.

Gamingcontent doet het bijzonder goed op YouTube, samen met groei in sport- en kindercontent. Daarnaast produceert een groeiend aantal YouTube-contentkwekerijen geautomatiseerde content, met algoritmisch gegenereerde cartoons (van twijfelachtige kwaliteit).

Beste YouTube-videolengte voor winstgevendheid

Youtube Marketingtrends

Wat betreft de lengte zijn de dingen contextgebonden. Het gemiddelde aantal video's is toegenomen. meer dan 20 minuten door 200% sinds 2021. Dit wijst over het algemeen op een sterkere focus op langetermijninhoud, wat logisch is aangezien YouTube zijn advertentieformaat heeft gewijzigd om langere streams en video's beter te ondersteunen.

Videolengte is echter ook contextgebonden. Hier zijn een paar statistieken om in gedachten te houden:

  • In marketing domineren korte YouTube-video's. De lengte van de meeste bedrijfsgerelateerde video's is iets minder dan 10 minuten.
  • Ongeveer 56% van de video's is korter dan 2 minuten
  • Aangezien slechts 4% van de zakelijke video's 10 tot 20 minuten lang zijn, zijn middelgrote video's (tussen 10 en 20) mogelijk minder populair.
  • 62% van de kijkers zal een bedrijfsgerelateerde video afmaken als deze korter is dan 60 seconden

Langere video's hebben echter hun eigen nadelen:

  • Alleen 26% maakt een video af als deze langer is dan 20 minuten
  • 59,9% van de mensen gaf aan dat te lange video's hen sterk zouden afschrikken om te kijken

YouTube heeft echter ook Shorts geïntroduceerd, die hun eigen nut hebben.

YouTube-shorts voor marketing

Shorts werden in 2021 geïntroduceerd en zijn nog maar sinds kort in opkomst. Ze maken deel uit van een bredere trend waarbij platforms willen op de trein van efemere content springen. Daarom kunnen ze dienen als kleine, hapklare fragmenten die gemakkelijk te verteren zijn voor kijkers. Bovendien, als je al TikToks opneemt, kan dit een goede plek zijn om die inhoud te hergebruiken (ervan uitgaande dat het in het formaat past).

Een ander voordeel van shorts is dat ze een ander maar zeer groot publiek bereiken in vergelijking met TikTok-video's. Daarnaast kunnen ze dienen als teasers voor je andere content om door de ruis heen te breken en wat pre-marketing te doen voor een langere video of advertentie.

Qua formaat moeten ze ongeveer een minuut lang zijn (maximaal 15 seconden als ze worden geüpload vanuit de YouTube-app). Het formaat is ook erg geschikt voor mobiele video's, dus het kan over het algemeen minder moeite kosten. De functies omvatten:

  • Automatische ondertiteling
  • Creatieve functies om video's te bewerken, zoals snelheidsregelaars
  • Camera met meerdere segmenten
  • Muziek toevoegen en hakken om bij de video te passen
  • Opties voor kleuraanpassing en direct uploaden vanuit de galerij van je telefoon
  • Nummers toevoegen uit de muziekcatalogus van YouTube

Zo upload je youtube-shorts:

  • Aanmelden bij YouTube-studio
  • Klik in de rechterbovenhoek op AANMAKEN  en dan Video's uploaden 
  • Selecteer een kort videobestand:
  • (Optioneel) Opnemen #Shorts in de titel of beschrijving om ons systeem te helpen jouw korte video's op YouTube aan te bevelen

Tools voor inhoudanalyse

YouTube-marketinganalyses

YouTube heeft een aantal nieuwe functies geïntroduceerd die contentmakers kunnen gebruiken om hun werk te verbeteren. Hier zijn de 3 meest recente:

  1. Inzichten zoeken: Als onderdeel van YouTube Analytics biedt deze functie rapporten over specifiek zoekgedrag. Het is vooral handig voor het produceren van SEO-geoptimaliseerde video-inhoud met behulp van relevante zoektermen. Toegankelijk via de optie "Onderzoek" in het tabblad Analytics.
  2. Meest bekeken secties: Deze functie is ook beschikbaar voor alle kijkers en markeert de secties die het meest zijn bekeken. Dit kan handig zijn om een idee te krijgen van welke aspecten van een video de kijkers het meest boeien.
  3. Media Kit: een bron met tools die het maken en distribueren van branded content via YouTube BrandConnect ondersteunen. Hierover later meer.

Buiten YouTube zelf zijn er ook tools zoals TubeBuddy die een aantal marketingfuncties kan inschakelen. Deze omvatten een vrij nuttige versie van YouTube A/B thumbnail testen om de CTR te optimaliseren. Op dezelfde manier kun je ook titels testen na het plaatsen van de video.

Advertentie- en marketingtrends voor YouTube

Uit schattingen blijkt dat de wereldwijde advertentie-inkomsten van YouTube in 2021 ongeveer $28,84 miljard. YouTube-advertenties kunnen potentieel 2,56 miljard gebruikers bereiken. Dit is logisch, aangezien de gemiddelde gebruiker besteedt 24 uur per maand actief op YouTube.

Volgens naar GoogleDe kans dat betaalde mobiele videoreclame de aandacht van de kijker trekt is 84% groter dan bij tv-reclame. Ook bezoeken mobiele gebruikers 2x zoveel pagina's op YouTube als desktopgebruikers. Op dit moment is de grootste adverteerder (in termen van uitgaven) Apple, gevolgd door Disney en Amerikaanse politieke kandidaten.

Youtube marketing bedrijven
Bron: Statista

De meeste mensen klikken videoadvertenties zo mogelijk binnen de eerste 5 seconden weg. Als reactie hierop heeft dit geleid tot een heleboel rare YouTube-advertenties die je aandacht proberen te trekken binnen dat vluchtige moment. Een van de redenen dat YouTube-advertenties steeds erger worden, is dat er zo veel van zijn, omdat YouTube wil dat mensen overstappen op hun reclamevrije abonnement.

Daarentegen zijn er andere soorten advertenties die mensen kunnen uitvoeren op YouTube. Affiliates en sponsoring zijn in de loop der tijd nog populairder geworden.

YouTube Sponsoring & Affiliate Marketing

Als platform bieden ze niet alleen advertentiemogelijkheden in de vorm van banner- of videoadvertenties, maar ook contentmakers die kunnen optreden als affiliates. Zoals eerder vermeld, is de grootste groei te zien in sport- en E-sport/gamingcontent. Dit heeft veel mogelijkheden geopend voor sponsoring en affiliate marketing binnen video's met behulp van influencers.

In 2020 gaven de 10 merken met de hoogste uitgaven in totaal $368 miljoen over YouTube-influencer sponsoring. Het zal geen verrassing zijn dat YouTube-campagnes goed zijn voor 36% van de influencercampagne markt.

Deze campagnes omvatten een aantal soorten sponsoring:

  • Productsponsoring: wanneer merken influencers gratis producten sturen om te reviewen.
  • Affiliate sponsoringDe influencer krijgt een commissie van engagement of verkoop, meestal gebaseerd op kortingscodes.
  • Betaalde sponsoring: Sponsors betalen YouTubers om een product of dienst op hun kanaal te promoten (de best betaalde vorm van sponsoring).

Dus, hoeveel verdienen YouTubers aan sponsors? Dit kan variëren omdat verschillende sponsors verschillende normen en deals hebben.

Sponsors kunnen YouTubers tussen $0,035 en $0,15 per view betalen, maar dat is vanaf 2020. De markt wordt steeds populairder, dus in 2022 kun je een hogere betaling verwachten omdat de vraag naar partnerschappen met makers toeneemt. Gesponsorde video's kunnen gemiddeld $90 per 1000 weergaven bedragen.

Hoe krijg ik een sponsor op YouTube

Er zijn geen gecentraliseerde manieren om in contact te komen met sponsors, dus de methoden kunnen variëren op basis van jouw inhoud en de behoeften van de sponsor (naast vele andere marktfactoren). Met dat in gedachten, een paar methoden die beschrijven hoe je een YouTube-sponsor kunt krijgen:

  • Directe benadering: YouTube-makers kunnen zelf contact opnemen met het bedrijf. In dit geval kan het verstandig zijn om wat marktstatistieken, kijkcijfers en andere cijfers te laten zien.
  • Groei: Laat je publiek groeien en bedrijven zullen je uiteindelijk vinden
  • Influencer-marketingdiensten: Bedrijven die zich specialiseren in het koppelen van influencers aan merken die hen nodig hebben. Let op namen als YouTube Brand Connect, Brybe en TapInfluence.
  • Multi-channel netwerken: 3de partijen die je kanaal te gelde maken en sommige achtergronddetails beheren. Dit is veel minder werk als je ze eenmaal hebt, maar het betekent ook dat je een beheervergoeding betaalt.

Inhoudelijk zijn hier een paar tips:

  • Het soort video's dat je maakt moet passen bij de niche van het bedrijf. Bedrijven zullen op zoek gaan naar specifieke doelgroepen die je aanspreekt.
  • Kwalitatieve inhoud en professionaliteit helpen altijd. Investeer in een redacteur of een mooie set. Zorg voor een consistente merkstijl die het bedrijf kan herkennen en begrijpen.
  • Zorg dat je inhoud op meerdere platforms hebt. Dit is niet alleen een goed advies in het algemeen, het helpt ook bij het opbouwen van een band met het publiek en geeft bedrijven meer plaatsen om je werk in het wild te vinden.

Als je op zoek bent naar advies over content of naar YouTube-marketingdiensten, dan kunnen wij je helpen. Promoguy biedt een scala aan diensten gericht op bedrijven en contentmakers.

Tags :