logo
logo

SEO maart 28, 2020

Zoekerintentie & betere SEO-rankingoptimalisatie

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 3

Zoekerintentie & betere SEO-rankingoptimalisatie

Zoekintentie is een vrij eenvoudig concept voor iedereen die probeert te begrijpen waarom bepaalde links boven andere in Google eindigen. Hoewel Google met veel dingen rekening houdt, zoals zoekwoorden en links naar of van een pagina, is een van de meest cruciale dingen waar hun algoritme rekening mee houdt hoeveel mensen een link nuttig vinden. Dit helpt bij het vinden van nauwkeurige resultaten voor meer specifieke zoektermen door rekening te houden met hoeveel mensen op die link hebben geklikt op zoek naar iets soortgelijks. Omdat deze factor vaak voorrang heeft op backlinks en traditionele trefwoordfactoren, is het handig om te weten waar je mee te maken hebt.

Dus laten we beginnen:

Zoekintentie 101

Laten we als voorbeeld eens kijken naar een aantal vergelijkbare zoekresultaten met een cruciaal verschil. In de afbeelding hieronder dienen alle 3 de zoektermen bijna hetzelfde doel, maar de derde zoekterm staat het laagst om een reden:

Voorbeeld recept zoekerintentie

Wanneer gebruikers op zoek zijn naar een snel recept, zullen ze waarschijnlijk de nadruk leggen op de bereidingstijd van het eten. Op dit gebied voldoen de twee bovenstaande pagina's veel beter aan de criteria. Google merkt dit op en past de posities in de zoekresultaten hierop aan, omdat het merkt dat deze pagina's voor meer gebruikers overeenkomen met de zoekopdracht. Dit is de basisversie van hoe zoekintentie werkt op hun engine. Dit systeem helpt gebruikers niet alleen sneller de juiste links te vinden, het verhoogt ook de algehele relevantie van zoekopdrachten die op de eerste pagina te vinden zijn.

Er zijn 3 hoofdcategorieën van gebruikersintentie die Google identificeert:

  • Informatief: Zoekopdrachten die betrekking hebben op informatie. Bijvoorbeeld "hoeveel letters in het alfabet", "beste nieuwspodcasts", "beste SEO-praktijken" enz.
  • Navigatie: Koppelingen naar een specifieke webpagina of domein. Bijvoorbeeld "Inloggen op Facebook", "Twitter", enz.
  • Commercieel/Transactioneel: Zoekopdrachten die u naar bedrijven of verkooppunten leiden. Deze worden vaak gebruikt door mensen die iets willen kopen of op zoek zijn naar een winkel, bijv. "Rolling Stones Concert Tickets", "Waterstones Book Store", "Car Insurance Quotes".

Optimaliseren voor zoekintentie

Categorieën zoekintentie

Het optimaliseren van zoekopdrachten kan een zeer specifieke kunst zijn. Naast de gebruikelijke zoekwoord- en backlinkoptimalisatie is het relevant houden van de gegevens de belangrijkste taak. Er zijn nog andere kleine dingen die je kunt doen om je rankings te verbeteren.

Pop-ups beperken helpt omdat noch Google noch gebruikers ze leuk vinden.

14px+ lettertype Helpt door dingen gemakkelijker leesbaar te maken, wat meer kijkers aantrekt.

Gebruik subkoppen omdat Google-zoekers snel antwoorden willen. Veel lezers zullen de koppen gewoon doorbladeren.

Meer diepgaand advies is specifiek voor de soorten vragen.

Informatief

Voor informatieve zoekopdrachten gaat er niets boven inhoud van hoge kwaliteit. De meeste informatieve zoekopdrachten worden vaak doorgestuurd naar Wikipedia, dus gebruikers zullen geneigd zijn om Wikipedia te vertrouwen met informatie, zodat je misschien niet de nummer 1 bent voor die zoekopdrachten. Er zijn echter een heleboel informatieve zoekopdrachten die Wikipedia of andere dergelijke sites niet kunnen beantwoorden, en dat is waar het een free-for-all wordt. Er zijn een heleboel manieren om zoekopdrachten naar informatie het verkeer op je eigen website te laten toenemen:

  • Blog posts vol tips kunnen erg nuttig zijn voor je toekomstige kijkers. Informatieve posts kunnen ook verkeer naar je bedrijf bevorderen en klanten aantrekken als ze op de juiste manier worden gebruikt. PR-adviesbureaus kunnen bijvoorbeeld blogberichten hebben over hoe je persberichten maakt.
  • Instructievideo's en stap-voor-stapgidsen die relevant zijn voor je bedrijf kunnen veel mensen aantrekken die op zoek zijn naar advies over een bepaald onderwerp. Visuele informatie is ook veel aantrekkelijker dan muren vol tekst, dus dit kan in veel gevallen een beter alternatief zijn.
  • Ontwerp een infographic die een concept illustreert.

Navigatie

Er kan weinig worden gedaan aan zoekopdrachten waarvoor je niet de eigenaar van de site bent. Het is een geheugensteuntje dat je je domeinnaam moet kopen en dat je moet proberen om soortgelijke domeinnamen te hebben als je een groot bedrijf bent. In veel gevallen is het de moeite waard om zoekwoorden te kopen, zelfs als je er organisch voor scoort, omdat het verkeer erdoor kan toenemen.

Echte navigatiezoekopdrachten brengen de gebruiker rechtstreeks naar de pagina die hij zoekt. Sommige zoekopdrachten kunnen echter navigatie lijken terwijl ze iets anders zijn. Als iemand Twitter googelt, is hij soms niet op zoek naar de site zelf, maar eerder naar nieuws of informatie uit de tweede hand over de site.

Transactioneel

Zowel organische inhoud als pay-per-click advertising worden hier aanbevolen. Hoewel zoekopdrachten met de intentie om te kopen vaak een hoge conversieratio hebben via organische zoekopdrachten, zijn er nog steeds geldige redenen om PPC-advertenties te gebruiken. Advertenties nemen veel ruimte in beslag, zodat ze goed zichtbaar zijn op de SERP. Een andere reden is dat veel mensen actief zoeken naar advertenties bij dit soort zoekopdrachten.

Gerelateerd artikel: Hoe Schema uw SEO en zichtbaarheid kan verbeteren

3 Reacties op "Searcher Intent & Better SEO Ranking Optimisation".

Wat is keyword kannibalisatie & wanneer is het een probleem? - Promoguy

24 april 2020

[Artikel: Searcher Intent & Betere SEO Optimalisatie Share22 / [...]

SEO imagostrategie: Waarom uw bedrijf het nodig heeft - Promoguy

26 oktober 2020

[...] gebruikt een mix van tekst en afbeeldingen om zijn boodschap over te brengen. Terwijl er veel aandacht is voor het tekstuele SEO-aspect, zien mensen vaak SEO van afbeeldingen over het hoofd. Het zoeken naar afbeeldingen is een grote aantrekkingskracht voor potentiële bezoekers op je pagina. [...]

SEO-dienst: Verkoper van e-commerce elektronica - Promoguy

25 november 2020

[...] personeel, pasten ze SEO niet optimaal toe. De belangrijkste punten van zorg waren de hoeveelheid unieke content en het aanpassen van de productpagina's. Een veelvoorkomend probleem waar veel bedrijven als dit tegenaan lopen, is dat ze dezelfde [...]

Reacties gesloten.