logo
logo

SEO Websites 24 april 2020

Wat is keyword kannibalisatie & wanneer is het een probleem?

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 1

Wat is Keyword Kannibalisatie & Wanneer is het een Probleem

Als je een website hebt met veel inhoud, zul je op een gegeven moment te maken krijgen met kannibalisatie van zoekwoorden. Dit geldt vooral voor pagina's die over vergelijkbare onderwerpen gaan of sites met een specifieke niche. Hoewel de term onheilspellend klinkt, moeten we benadrukken dat het niet altijd slecht is. Toch moet elke online marketeer, blogger of SEO-specialist leren hoe je het kunt herkennen. Wij laten u zien hoe u het beste uw zoekwoorden kunt bijhouden.

Kannibalisatie van trefwoorden definiëren

Stel dat uw website veel artikelen over SEO-praktijken online zet. Dit kan leiden tot een situatie waarin een heleboel berichten gericht op vergelijkbare zoekwoorden uiteindelijk met elkaar concurreren op de SERP.

Bijvoorbeeld:

Voorbeeld van kannibalisatie van trefwoorden

Dit kan in veel gevallen een goede zaak zijn, omdat uw pagina een belangrijk deel van de eerste pagina van de zoekmachine domineert. Er bestaat een wijdverbreid misverstand dat Google beide pagina's zal de-ranken uit verwarring, maar dat is niet helemaal waar. De algoritmes zijn slimmer dan dat en kunnen onderscheid maken tussen de links en ze op de juiste manier ranken. Ook als er sprake is van kannibalisatie van zoekwoorden, maar beide links bovenaan de SERP staan, levert dit geen problemen op. Dit soort kannibalisatie kan je zelfs aan de top houden en je een voordeel geven door de belangrijkste plaatsen in te nemen.

Is kannibalisatie van trefwoorden dan gewoon geen probleem?

Negatieve gevallen

Hier wordt het lastig: soms kan het verkeerde type link naar de top stijgen als gevolg van keyword kannibalisatie. Een voorbeeld: een bepaald trefwoord kan leiden tot 2 reacties op dezelfde website, maar één link is erg oud/verouderd. Dit kan resulteren in vergelijkbare maar irrelevante informatie, de kijker een oude lay-out of UI tonen en zelfs nuttigere recente links naar beneden duwen. Dit kan je ROI verlagen in bepaalde gevallen waarin je twee concurrerende e-commercepagina's hebt. Het kan zelfs ten koste gaan van de advertentie-inkomsten als de ene pagina een andere advertentieopmaak heeft door bijvoorbeeld een kortere lengte of een andere paginaopmaak (in vergelijking met de gewenste pagina die naar beneden is geschoven).

Op dezelfde manier zullen inkomende links uiteindelijk je rankings verlagen als gevolg van het verdunnen van de inhoud en het verdelen van de backlinks tussen de twee pagina's. Elke top-10 pagina voor een zoekwoord zal bijna altijd een groot aantal inkomende links hebben die naar de pagina verwijzen. Maar als twee links de aandacht opeisen, zal hun aantal links eronder lijden.

Gelijksoortige artikelen die je totale paginabezoeken bij elkaar optellen, kunnen ook problemen opleveren. Dit soort inhoudsverwatering leidt tot meerdere pagina's die uw potentiële ranking afleiden, terwijl één artikel met alle informatie waarschijnlijk veel beter zou passen bij de intentie van de zoeker. Achterblijven bij de intentie van de zoeker is een grote SEO-fout. Maar het is ook de moeite waard om op te merken dat gebruikers soms de voorkeur geven aan uitgebreidere artikelen, terwijl ze op andere momenten de voorkeur geven aan korte en specifieke artikelen. Dit kan per geval verschillen, dus alleen grotere, uitgebreidere artikelen is geen pasklare oplossing.

Vaak voorkomende oorzaken van keyword kannibalisatie

Oorzaken van kannibalisatie van trefwoorden

Meerdere landingspagina's die concurreren voor hetzelfde zoekwoord

Dit kan een grote bron van zorg zijn als beide pagina's laag scoren, wat kan betekenen dat ze hun potentiële hogere ranking over elkaar verdelen. Controleer in Google Search Console welke pagina meer klikken krijgt voor het zoekwoord. Controleer vervolgens op vergelijkbare termen, zoals zoekwoorden die op pagina twee of drie van de SERP staan en zeer weinig klikken krijgen in GSC. Maak een van de pagina's tot je primaire focus. Idealiter is dit de pagina die inhoudelijk het meest geschikt is. Je moet ook wijzigingen testen voor on-page SEO-elementen van beide pagina's. Controleer title-tags, koppen en paginakopieën, etc. Probeer gevallen te vinden waar beide pagina's elkaar kannibaliseren. Het kan het overwegen waard zijn om beide pagina's samen te voegen tot één pagina.

In bepaalde gevallen is dit soort kannibalisatie niet slecht, omdat je zo een groter deel van de resultatenpagina in handen kunt houden. Maar zelfs als het gunstig is en beide pagina's hoog scoren, moet je ervoor zorgen dat de meta-beschrijvingen van beide pagina's opvallen en los van elkaar staan. Als een van de pagina's minder gewenst is en veel paginaweergaven opslokt, moet je bepaalde dingen veranderen in de SEO van die pagina om hem minder prominent te maken. Je kunt de termen en zoekwoorden op de pagina aanpassen om betere resultaten te krijgen.

Een oplossing voor dit scenario is het gebruik van Ahref's site verkenner. Het is een handig hulpmiddel dat op maat is gemaakt om problemen met kannibalisatie van zoekwoorden op te lossen.

Pagina's zijn vlip-flopping voor hetzelfde trefwoord

Er is sprake van flipflopping wanneer 2 pagina's van positie blijven veranderen in de SERP en op verschillende tijdstippen in de ranglijst staan. Probeer in zulke gevallen het juiste moment te bepalen waarop dit allemaal begon. Dit kan helpen om vast te stellen welke verandering dit heeft veroorzaakt, bijvoorbeeld een canonical tag die is ontstaan of verdwenen, wijzigingen aan je on-page elementen of zelfs veranderingen in het algoritme van Google.

De frequentie van de flip-flops is ook belangrijk, want hoe minder vaak het gebeurt, hoe eenvoudiger het op te lossen is. Als het maar één keer is voorgekomen en nu lijkt te zijn gestopt, is er waarschijnlijk niets aan de hand. Dit zou een normale verandering in de SERP zijn. Google voert altijd wijzigingen door die dit soort dingen kunnen beïnvloeden, dus het is het beste om je geen zorgen te maken.

Eén reactie op "What is Keyword Cannibalisation & When is it an Issue?"

Hoe Pagerank de waarde van links bepaalt - Promoguy

2 juli 2021

[...] Gerelateerd artikel: Wat is keyword kannibalisatie & wanneer is het een probleem? [...]

Reacties gesloten.