Een advertentie plaatsen is niet meer zo eenvoudig als vroeger, vooral door alle keuzes die we tot onze beschikking hebben. Nieuwe digitale marketingtools, kanalen, platforms en prijsstrategieën doen allemaal hun intrede en wij zijn er om door het lawaai heen te breken. In dit artikel bespreken we alle cruciale reclametrends die 2023 te bieden heeft.
Advertentie-inkoop en prijstrends
Reclameprijzen voor het jaar hebben laten zien dat de prijzen toenemend in de digitale sfeer.
- Meta/Facebook hebben hun CPM (kosten per duizend) verhoogd met 61% jaarlijks, wat nu neerkomt op USD 17,60/CPM. Andere tellingen schatten een toename van 89%.
- TikTok heeft zijn CPM jaar na jaar met 185% verhoogd naarmate het platform populairder werd. Het gemiddelde komt uit op USD 9,40/CPM.
- De CPM van Google's programmatic display is gestegen met 75% elk jaar, terwijl hun zoekadvertenties CPC (kosten-per-klik) stegen 14% jaar na jaar.
- De CPM van Instagram is ook gestegen met 23% jaarlijks.
Dit is hoeveel Google advertentiekosten in 2023:
- In alle bedrijfstakken ligt de gemiddelde CPC tussen 1 en 3 USD.
- De duurste zoekwoorden liggen in de buurt van of boven 50 USD en zijn meestal gerelateerd aan financiële en juridische diensten.
De prijs is echter niet het enige dat telt bij het berekenen van de ROI. In veel opzichten zijn advertenties minder effectief geworden door wijzigingen in het trackingbeleid van bijvoorbeeld Apple of zelfs door de implementatie van GDPR-maatregelen. Bijvoorbeeld, van Apple's nieuwe privacybeleid, veranderingen in demografische gegevensverzameling maken het minder effectiefDit zorgt voor meer verspilling en minder ROI.
In de context is digitale marketing nog steeds goedkoper dan ouderwetse reclamemethoden. Als het gaat om traditionele reclame, hoeveel het kost om te adverteren op een billboard is $2,000 tot $20,000 per periode van 4 weken. Het kan goedkoper met diensten zoals Blip Billboards, hoewel ze bieden beperkte tijd als gevolg van de multi-ad-per-billboard-formaat. Op dezelfde manier, in termen van hoeveel het kost om te adverteren op de radio, heb je tussen de $200 en $5000 per week nodig voor een effectieve campagne.
Trends in mobiel adverteren
Apparaat-specifieke reclame wordt steeds belangrijker met bijna 80% van de mobiele gebruikers die de afgelopen 6 maanden aankopen deden via hun telefoon. Meer dan 51% van de gebruikers geeft ook de voorkeur aan mobiele webapps boven andere winkelkanalen, wat het belang van optimalisatie voor andere apparaten illustreert.
Ook is er een groeiende trend naar spraakgestuurd zoeken, een trend die met de tijd alleen maar zal toenemen. Mobiel wordt steeds meer audio-gestuurd en deze vorm van zoeken zal naar verwachting exponentieel groeien. Siri heeft 36% marktaandeel voor spraakgestuurd zoeken en nog eens 36% wordt aangevoerd door Google Voice Assistant.
Hier zijn een paar manieren om te optimaliseren voor spraak:
- Richt je op featured snippets omdat Google zich daarop richt.
- Richt je ook op kennisgrafieken.
- Trefwoorden van de vraag en Longtail trefzinnen representatiever zijn voor zoekopdrachten via spraak.
- Schema-opmaak helpen ook zoekopdrachten met spraak om bovenaan te komen.
- Optimaliseer voor mobiel, want veel zoekopdrachten komen van mobiele apparaten.
Adverteerders zouden het gebruik van responsieve display-advertenties moeten overwegen omdat ze berichten en advertentieformaten kunnen verzorgen die hun grootte, uiterlijk en formaat aanpassen aan de beschikbare advertentieruimte. Dit kan vooral handig zijn voor advertenties die naar verschillende apparaten of doelgroepen worden gestuurd, zodat ze het best passen bij het formaat dat het meest aanspreekt.
Demografie en gebruikerstrends
Demografie en internetgebruik kunnen per kanaal verschillen. Het is geen verrassing dat verschillende platforms zich hebben gelaagd over verschillende gebruikers en gebruiken. Google-advertenties zijn waarschijnlijk het meest universeel voor targeting, maar als het gaat om sociale media, moet je verstandig kiezen. Hier zijn een paar tips:
- Facebook: Actieve maandelijkse gebruikers: 2,963 miljardgrootste leeftijdsgroep: 25-34 (29.9%)44% vrouw, 56% man. Het gebruik van het platform neemt af, maar het is nog steeds een levensvatbare manier van adverteren in 2023.
- Instagram: 1,35 miljard actieve maandelijkse gebruikers, grootste leeftijdsgroep: 18-24 (30.8%), 48,2% vrouwelijk, 51,8% mannelijk. Een toename van Gen-Z gebruikers maakt dit een aantrekkelijk vooruitzicht in vergelijking met Facebook.
- TikTok: 834,3 miljoen actieve maandelijkse gebruikers, grootste leeftijdsgroep: 18-24 (21%), 54% vrouwelijk, 46% mannelijk. Als relatief nieuw platform is het publiek erg jong en is de advertentieconcurrentie lager, dus er is veel potentieel voor effectieve campagnes.
- LinkedIn: 930 miljoen gebruikers. Grootste leeftijdsgroep: 30-39 (31%). 43% vrouwelijk, 57% mannelijk. De beste manier om contact op te nemen met professionals en vooral handig als je B2B-activiteiten hebt.
Zoals je kunt zien, zijn sommige kanalen beter voor verschillende segmenten. Reclame gericht op tieners kan heel effectief zijn, vooral op de kanalen die ze leuk vinden en met de juiste methoden. Gen-Z is vooral ontvankelijk voor influencers marketing en maatschappelijk verantwoorde branding. Ze staan ook sceptisch tegenover traditionele marketing en zijn geneigd er minder door beïnvloed te worden.
Gebruikers van alle leeftijden laten zich vooral leiden door positieve recensies en mond-tot-mondreclame. 92% van de klanten leest online beoordelingen voor een aankoop. Daarom gebruiken adverteerders testimonials om een betere band met gebruikers op te bouwen en hen verder in de kooptrechter te brengen. Testimonials kunnen gebruikers informeren over de voor- en nadelen van een product van hun eigen peer group en worden dus als betrouwbaarder gezien.
Wereldwijde reclame vs. lokale reclame
Een van de meest onderschatte reclametrends van 2023 is het debat over lokale versus wereldwijde reclame. Ik zal het uitleggen: in de afgelopen jaren is er een groeiende bezorgdheid onder marketeers dat reclame te breed en universeel wordt om zijn kracht te verliezen. Als reactie hierop hebben marketeers lokale, regionale of meer persoonlijke vormen van marketing voorgesteld.
Hier zijn wat statistieken om over na te denken:
- 89% van de zoekers zoekt een lokale bedrijf op zijn minst wekelijks.
- 46% van Google-zoekopdrachten lokale informatie opvragen.
- Zoekopdrachten "bij mij in de buurt" maken een groot deel uit van alle zoekopdrachten.
Conclusie:
Een sterke mix van gepersonaliseerde lokale marketing met responsieve berichtgeving, leeftijds- en demografiespecifieke kanaalstrategie, betrouwbaar sociaal bewijs en gebruikmaken van reclame met mobiele en pc-geoptimaliseerde toepassingen is hoe je in 2023 een voorsprong kunt nemen in reclame. Hopelijk heeft dit artikel de weg gewezen voor je marketinginspanningen.
</style