logo
logo

Online marketing SEO 12 september 2022

Concurrentieanalyse voor digitale bedrijven 101

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Als het om digitale marketing gaat, is concurrentieanalyse een van de belangrijkste manieren om je activiteiten te benchmarken. Concurrentie stimuleert groei en de drang om te slagen en geeft ons doelen om naar te streven. Inzicht in de markt en ieders plaats daarin is cruciaal voor het maken van uw volgende stap.

Concurrentieanalyse is eenvoudig als idee, maar complex in de praktijk. Het stelt je in staat om de hiaten en SWOT's bij je concurrenten en op de markt te identificeren, zodat je dienovereenkomstig kunt bijsturen. Het houdt ook in dat je je strategie en activiteiten in de context van de concurrenten plaatst om nieuwe trends en potentiële aandachtsgebieden het beste aan te pakken.

Concurrentieanalyses kunnen variëren in de mate van diepgang. Strategische planning vereist een diepgaander inzicht omdat het om grotere tijdschalen gaat. Kortere analyses worden daarentegen gebruikt om kortetermijntrends bij te houden met betrekking tot snelle operationele planning.

Voordelen van een concurrentieanalyse

Een markt is van nature een concurrentielandschap. Als je geen rekening houdt met de acties van concurrenten en je niet aanpast, zul je achterop raken. Concurrentieanalyse kan op dit gebied veel voordelen bieden:

  • Benchmarking: Naast het leren van uw collega's, kunt u ook uw activiteiten benchmarken en ze in de context van de markt plaatsen. Dit kan je ook helpen om inzicht te krijgen in het aandeel in de portemonnee versus het marktaandeel, d.w.z. hoeveel een enkele consument uitgeeft aan een product versus hoeveel van de markt een bedrijf inneemt.
  • Strategische begeleiding: Als u eenmaal weet wat uw concurrenten doen, kunt u beslissen hoe u de gaten of behoeften opvult die zij niet kunnen opvullen, waardoor u uw eigen USP of niche kunt creëren.
  • Zorgt voor een beter begrip van de markt: Zijn je concurrenten direct, indirect of substitueerbaar? Inzicht in uw product in relatie tot andere producten kan helpen beslissen welke strategieën u moet gebruiken om met verschillende soorten concurrenten om te gaan.
  • Toekomstige trends bepalen: Kijk naar de onderzoeken en aankondigingen van je concurrenten om te zien wat er komen gaat. Analyse van concurrenten is een cruciaal onderdeel van marktvoorspelling
  • Leer van de fouten van concurrenten: Wil je weten hoe goed de lancering van een product of dienst zal verlopen? Leer van de fouten van anderen of de klachten van hun klanten en doe het beter
  • De einddoel van een concurrentieanalyse is het bereiken van productdifferentiatie op het gebied van perceptie, nut of functie, wat betekent dat u uw product wilt onderscheiden op het gebied van hoe het wordt waargenomen en/of hoe het de behoeften van de klant oplost.

Stappen in een uitgebreide concurrentieanalyse

Analyse van concurrenten

Een volledig begrip van je concurrenten vereist veel verschillende aspecten. Hier is een handige checklist voor een concurrentieanalyse die alle aspecten bestrijkt:

  1. Analyseer de markt voor concurrenten: Identificeer wie uw concurrenten zijn
  2. Hun productportfolio's analyseren: Bepaal wat ze aanbieden en welke niches hun producten vullen
  3. Concurrerende prijsanalyse: Ontdek hoe ze hun producten prijzen en welke strategieën ze gebruiken om vraag op te bouwen met behulp van deals, kortingen en aanbiedingen.
  4. Marketinganalyse van de concurrentie: Analyseren hoe uw concurrenten hun producten op de markt brengen
  5. Analyse van de concurrentie-inhoud: Neem kennis van de contentstrategie van uw concurrenten en ontdek het engagementniveau voor de content van uw concurrenten
  6. Analyse van processen van concurrentenleren welke technologieën ze gebruiken, welke processen ze hebben en hoe ze deze implementeren
  7. Communicatie analyse: Zodra je hun product begrijpt, is het belangrijk om te weten hoe ze sociale media benaderen, communicatiestrategieën en welke platforms ze domineren.
  8. SWOT-analyse van concurrenten: Een SWOT-analyse uitvoeren om hun sterke en zwakke punten en hun kansen en bedreigingen te leren kennen

Soorten raamwerken voor concurrentieanalyse

Zodra je de verschillende stappen in concurrentieanalyse kent, moet je alle verschillende manieren kennen waarop je het proces kunt uitvoeren. Marketeers en bedrijfstheoretici hebben een aantal verschillende kaders en modellen bedacht die kunnen helpen om informatie te verzamelen en in perspectief te plaatsen.

SWOT-analyse

Wat valt er te zeggen over de SWOT-analyse dat nog niet gezegd is? Het is een beproefd hulpmiddel waarmee de meesten bekend zullen zijn, bestaande uit vier kwadranten en 2 dimensies (intern versus extern en potentiële voor- versus nadelen).

SWOT-analyse Concurrentiekader
Afbeelding via: Xhienne – SWOT pt.svg

Zijn eenvoud is zijn grootste troef: het stelt je in staat om je sterke en zwakke punten af te zetten tegen de kansen en bedreigingen van de markt. In een concurrerende context kan het worden gebruikt voor een TOWS-matrix om te beoordelen of je interne sterke punten de bedreigingen van je concurrenten kunnen compenseren. Tegelijkertijd kunt u hiermee vaststellen welke bedreigingen van de concurrentie het schadelijkst zijn voor uw zwakke punten.

Business Model Canvas

Een zeer grondige manier om het zakelijke ecosysteem van de concurrent te bepalen. Het helpt om bijna elke schakel in de bedrijfsvoering van de concurrent te doorbreken.

Zoals de bovenstaande figuur laat zien, identificeert een business model canvas (of Ostervalder model):

  • Belangrijke partners
  • Activiteiten
  • Bronnen
  • Waardeproposities
  • Relaties met klanten
  • Kanalen
  • Klantsegmenten
  • Kostenstructuur
  • Inkomstenstromen

Matrix groei/aandeel

De groeimatrix neemt de vorm aan van een analyse van de verkoopprestaties wanneer deze wordt gebruikt in een concurrerende context. Het stelt gebruikers in staat om hun productportfolio en/of die van een concurrent te vergelijken om strategieën te identificeren om met de markt om te gaan.

Concurrentieanalyse BCG-matrix

De Growth-Share matrix (of Boston Consulting Group Matrix) komt met zijn eigen reeks strategievoorschriften. De Stars en Cash Cows moeten aan de gang worden gehouden, Question Marks moeten verder worden geanalyseerd en ruimte krijgen om te groeien, terwijl Dogs met rust moeten worden gelaten.

Van hieruit kunnen bedrijven bepalen of ze hun huidige strategie moeten handhaven of op zoek moeten gaan naar een manier om aan differentiatiepositionering te doen. Differentiatiepositionering vereist dat een product de eigenschappen van zijn concurrenten tegengaat en een niche creëert.

Analyse van concurrentiekloven in contentmarketing

Een concurrentie- of gap-analyse is een geweldige manier om je bedrijf in de context van de concurrentie te plaatsen en zo hiaten in zoekmachines te identificeren.

  1. Gebruik een inhoudsanalysetool om alle trefwoorden te exporteren waarop je concurrentie scoort
  2. De enige rijen waar je op moet letten zijn Trefwoord, Rangschikking, Zoekvolume en URL.
  3. Herschik de lijst om URL's te benadrukken om de inhoud te vinden die hoog scoort op KW's
  4. Bestudeer de inhoud en URL's om de onderwerpen te bepalen waarover wordt geschreven, vooral met heading-tags
  5. Analyseer de trefwoorden voor elke URL die in de top 20-50 van de SERP's staat, zodat je de trefwoorden kunt vinden die je aan je artikelen kunt toevoegen.
  6. Rangschik de zoekwoorden voor elke URL op zoekvolume en long-tail zoekwoorden om op te nemen in je artikel
  7. Gebruik een hulpmiddel voor trefwoordonderzoek om aanvullende trefwoorden te vinden die betrekking hebben op het onderwerp en die kunnen worden gebruikt om het artikel van de concurrent uit te breiden.
  8. Met behulp van de trefwoorden kun je een artikel op maat maken dat het werk van je concurrent overtreft
  9. Herhaal het proces voor andere concurrenten

Hulpmiddelen voor het analyseren van prijzen en inhoud van de concurrentie

Als je eenmaal weet welk type analyse je het meest nodig hebt, kan het belangrijk zijn om de gegevens te verzamelen en te organiseren. Er zijn een aantal tools die kunnen helpen bij de prijsanalyse van concurrenten, met verschillende voordelen en aandachtspunten:

  • Marktprijs van Luminate: Platform voor marktprijsmonitor
  • Prisync: Concurrent Prijs monitoring platform
  • PROS: Cloudoplossingen die de verkoop versnellen en prijsstrategieën bieden

Inhoudelijk, Google Analytics is geweldig voor het instellen van benchmarks en het analyseren van verkeer. Zodra u de prominente kanalen van uw concurrenten hebt geïdentificeerd, kunt u tools zoals SEMrush en Ahrefs kan helpen bij het analyseren van content, SEO monitoren, PPC concurrentieanalyses uitvoeren en ideeën aandragen voor je eigen kanalen.

Als je bedrijf op zoek is naar advies over concurrentieanalyse, dan ben je hier aan het juiste adres. Bekijk onze diensten voor meer informatie.