logo
logo

SEO Trends Websites 4 juni 2023

Contentfarms en hun invloed op contentmarketing

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Het internet leeft en ademt inhoud. Alles waar we op klikken wordt geproduceerd en gepubliceerd om onze nieuwsgierigheid of behoefte aan vermaak te bevredigen. Zoals met alles wat lucratief is, duiken bedrijven in de markt om er munt uit te slaan en beleven we een tijdperk van oververzadiging. Dit is de reden waarom online marketing en sociale media zijn tot de nok toe gevuld met contentfarms en hun output.

Velen hekelen de stortvloed aan inhoud van lage kwaliteit, fastfood-achtige lopendebandinhoud die deze bedrijven produceren. Maar waarom? Laten we dat eens onderzoeken.

Wat is een Content Farm?

Farming content is het proces van het maken van snelle artikelen, blogs, video's of andere content om de algoritmes te bespelen zodat ze klikken, betrokkenheid of betere SERP-posities genereren. Contentfarms (ook bekend als contentfabrieken) produceren niet zomaar inhoud, anders zou het label van toepassing zijn op elk bedrijf dat artikelen of video's maakt voor klikken. De praktijken waarmee ze zich bezighouden onderscheiden hen van gewone websites en makers.

Deze vorm van digitale inhoudproductie houdt vaak in dat je klikbare onderwerpen najaagt met hoog volume en inhoud van lage kwaliteit verdeeld over veel verschillende domeinen met een lage autoriteit. Contentfarms kunnen allerlei soorten artikelen maken, maar de meest voorkomende zijn FAQ's, HowTos, tutorials en lijstartikelen. Deze kunnen zoekresultaten verstoppen met informatie van lage kwaliteit. Ze doen dit vaak om adverteerders wijs te maken dat ze een hoge engagementsratio hebben.

Contentcreatiestudio's en zelfs hele gebouwen brengen deze content uit als een manier om geld te verdienen. Critici hebben deze stijl fast content genoemd die, net als fast food, ongewenste resultaten oplevert. Veel zoekmachines beschouwen content van contentfarms dan ook als spam of ranken het gewoon niet.

Hoe maken Content Farms content?

Inhoud Boerderijpraktijken

Contentfarms gebruiken vaak een aantal methoden die onethisch zijn of slechte content produceren. Dit kan het volgende inhouden:

  • Inhoud scrapen, d.w.z. zonder toestemming van andere sites halen en publiceren.
  • AI gebruiken om massaal werk te produceren met weinig inspanning (vaak geplagieerd of geparafraseerd).
  • Het werk van iemand anders vertalen en als eigen werk publiceren.
  • Inhoud van anderen samenvoegen om het klikken te vergemakkelijken.

Om een slechte contentfarm met inhoud van lage kwaliteit te herkennen, moet je op deze tekenen letten:

  • Onvoldoende informatie en weinig autoriteit over een onderwerp.
  • Overmatige reclame.
  • Weinig moeite of slordig webdesign.
  • Links zonder rijm of reden (gewoon om te gamen SEO).
  • Plagiaat.
  • Afbeeldingen van lage kwaliteit of zonder naamsvermelding.
  • Sensatiebeluste krantenkoppen.
  • Ongefundeerde informatie of ongegronde vermoedens.
  • Gebrek aan expertise of vakkennis.

Waarom Content Farms slecht zijn

Het probleem met content farming zit hem in de workflow voor het maken van content. Zoals eerder vermeld, plagiëren veel van de bedrijven die zich bezighouden met dit soort productie content. Dit is niet alleen slecht vanuit ethisch oogpunt, maar het vermindert ook de SEO van het oorspronkelijke artikel dat werd gekopieerd (vergelijkbaar met kannibalisatie van trefwoorden). Een origineel werk kan uiteindelijk een slechtere ranking krijgen dan een kopie die is gevuld met trefwoorden of die algoritmisch is geoptimaliseerd.

Bedrijven die zich met deze activiteiten bezighouden, zijn vaak op zoek naar clicks en hebben geen autoriteit over deze onderwerpen. Voor zoekmachines is een van de hoofddoelen van hun algoritmes om experts en links met hoge waarde bovenaan te krijgen. Als een inhoudsmolen een manier vindt om het algoritme te bespelen, devalueert hij de zoekresultaten en het vertrouwen in de zoekmachine.

Dit is ook slecht voor adverteerders die op zoek zijn naar een goede website. Hoewel clickfarming kortetermijncijfers oplevert, wekt het niet veel vertrouwen van consumenten. Dit kan adverteerders misleiden en hen laten denken dat ze een betere ROI zullen behalen.

Niet alle contentfarms zijn per definitie slecht. Ze kunnen ethisch verantwoord te werk gaan door menselijke schrijvers te hebben die goed onderzochte inhoud produceren. Het probleem ontstaat vaak door de methoden die ze gebruiken en wanneer hun werk grotendeels clickbait is.

Waarom is clickbait slecht?

Clickbait-inhoud boerderijen

Een groot deel van wat dergelijke bedrijven doen is klikken verzamelen. Is dit standaard slecht? Is dit niet het doel van bijna alle marketinginhoud? Het grootste probleem met clickbait is dat het vaak klikken oplevert met onfrisse middelen.

Wanneer een bedrijf een clickbait-thumbnail of -kop produceert, misleiden ze de gebruiker vaak met inhoud van lage kwaliteit. Clickbait zoekt alleen de eerste engagementsignalen vaak zonder zelfs maar het antwoord te hebben op de vraag van de gebruiker. De term wordt ook geassocieerd met valse reclame, waarbij je iets heel anders krijgt door keyword stuffing voor een andere zoekintentie.

Al met al is content farming een negatief neveneffect van het gemak en het gebruiksgemak dat het internet biedt. Aan het eind van de dag moeten we ons allemaal bewust zijn van het controleren van onze bronnen van inhoud en informatie om ervoor te zorgen dat de juiste mensen aandacht krijgen en dat de oorspronkelijke auteurs worden gecrediteerd voor hun werk.