logo
logo

Casestudies Online marketing Online aanwezigheid 12 januari 2021

Case over inhoudproductie: Nederlandse visualisatiebedrijven

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 1

Inhoud productie geval

Bij Promoguy zijn we trots op onze uitgebreide, praktische contentmarketingdiensten voor onze klanten. Dit omvat multimediale, multi-channel online marketing- en promotiepakketten met een reeks eerdere successen in vele sectoren. In dit geval kijken we naar een content productie case die een voorbeeld is van deze veelzijdige aanpak en hoe het de activiteiten van 2 Nederlandse architectuur visualisatie bedrijven een boost heeft gegeven.

Bovendien is de casestudy bedoeld om het continue karakter van contentplanning zoals wij dat benaderen te schetsen. Onze diensten op het gebied van contentproductie maken gebruik van planningsstrategieën die kunnen worden aangepast aan snelle, on-demand veranderingen en seizoensgebonden verzoeken om content. Dit betekende voortdurend contact met de klanten voor feedback, goedkeuring, planning en toekomstig onderzoek.

Al met al leverde de samenwerking met deze 2 klanten een vruchtbaar resultaat op. De bedrijven zagen voldoende groei en maakten gebruik van bestaande content voor social media marketing. Ze hadden meer volgers dan voorheen en een betere betrokkenheid voor hun merk.

Outlook voor klanten

Deze casestudy heeft betrekking op 2 afzonderlijke klanten die op dezelfde gebieden actief zijn. Als architectuurvisualisatiebedrijven produceren ze gerenderde 3D-fotosimulaties van verschillende woon-, stedelijke of industriële ontwerpprojecten. Sommige van deze visualisaties werden gemaakt in opdracht van klanten of ontwerpbureaus, terwijl andere deelnamen aan wedstrijden. Deze projecten konden bureaus en architecten helpen om hun ontwerpen op een mooiere manier te presenteren, door de projecten af te beelden zoals ze er na de bouw uit zouden zien.

De klanten waren beiden gevestigd in Nederland, maar hun diensten strekten zich ook uit tot bureaus en architecten in andere landen. Het meeste werk was lokaal in hun geboorteland en de buurlanden, zoals Duitsland of België. Hun werk was omvangrijk en een van de klanten was inmiddels al meer dan 2 decennia actief.

Het spreekt voor zich dat ze hun respectieve online aanwezigheid wilden verbeteren, meer klanten wilden aantrekken en hun oudere projecten wilden laten zien. Hun belangrijkste doel was merkopbouw en, als visueel merk, het laten zien van hun successen uit het verleden aan potentiële klanten en belanghebbenden. Daarom waren de bedrijven allebei op zoek naar leadgeneratie en een grotere naamsbekendheid als middel om hun bedrijf te laten groeien.

Als onderdeel van deze doelen moest de inhoud de creativiteit van de bedrijven laten zien en tegelijkertijd focussen op hun succes en merkelementen. De marketingstrategie moest consistent zijn en een multichannelaanpak vereisen. Onze experts concludeerden ook dat om deze doelen te bereiken, het bedrijf de inhoud moest voorzien van hun eigen identiteit en opmaak. Dit werden de primaire richtlijnen voor het ontwikkelen van onze contentstrategie.

Productie en beheer van inhoud

Inhoud productie geval
Individuele benaderingen van inhoud per sociaal mediaplatform

In het begin pasten we onze gebruikelijke methode toe voor het produceren van content. Ons team ontwikkelde voornamelijk een spreadsheet met posts voor elk kanaal, chronologisch geordend. Met deze spreadsheets konden we de posts voor elk afzonderlijk kanaal subtiel aanpassen, de juiste medewerkersaccounts taggen en ze goedkeuren voor de planning met behulp van de klant. Dit proces bestond uit het verkrijgen van afbeeldingen van het bedrijf, het voorbereiden van de posts, het schrijven van de begeleidende tekst, het zoeken naar de juiste hashtags en kanalen en het verzenden ter goedkeuring naar de klant.

Beeldaanpassing

Aangezien de klanten hun branding wilden opbouwen, moest onze benadering van de marketingstrategie worden aangepast aan deze doelen. De beelden die ze ons aanleverden, moesten worden bewerkt voor de juiste kanaalformaten en waar nodig moesten watermerken en logo's worden toegevoegd. Dit betekende ook dat we de afbeeldingen moesten aanpassen aan het formaat van elk platform, met carrousels voor Instagram, enkele afbeeldingen voor LinkedIn en lay-outs met meerdere afbeeldingen voor Facebook.

Op dezelfde manier maakte een van de klanten duidelijk dat sommige beelden oud waren en mogelijk niet de beeldkwaliteit representeerden die het bedrijf de afgelopen jaren kon leveren. Daarom moesten deze "oude" beelden worden bewerkt in een ander formaat (zwart-wit) zodat het voor kijkers duidelijk zou zijn dat ze niet representatief waren voor hun huidige werk.

We draaiden meerdere versies van postformaten voor de klanten. Sommige versies bestonden uit randen/outlines en bedrijfslogo's in verschillende stijlen. Andere bevatten het jaar van het project, met verschillende visuele effecten. Deze mock-ups gaven hen een breed scala om uit te kiezen en verbeterden tegelijkertijd de beschikbare brandingopties.

A/B geteste inhoud

Beide bedrijven wilden hun content op LinkedIn, Instagram en Facebook plaatsen voor leadgeneratie. Dit leidde tot de creatie van CTA's en advertenties die hiervan gebruik maakten voor een optimale CTR. Bijgevolg moesten bepaalde afbeeldingen en advertenties A/B-getest worden, voorzien van verschillende CTA's, aangepast in grootte voor elke versie en vooraf getest op contentpublicatiesites. Er waren meer dan een dozijn variaties van CTA's en de A/B-tests omvatten potentiële leadgeneratieposts en gerichte advertenties (zoals hieronder wordt uitgelegd).

Qua toon experimenteerden we met verschillende stijlen op verschillende platforms. Vergeleken met Instagram en Facebook was LinkedIn-content formeler. Hierdoor kon dezelfde post meerdere functies vervullen, afhankelijk van het publicatieplatform, en verschillende elementen van het bedrijfsmerk laten zien voor verschillende contexten.

SEMrush en Buffer waren ideaal voor het van tevoren plannen van posts, wat vaak weken van tevoren betekende. Onze projectmanager hield de posts bij en paste indien nodig op het laatste moment het publicatieschema aan. Hierdoor kon het goedkeuringsproces beter worden aangepast aan veranderingen in de planning of redactionele feedback van de klant.

Reclamediensten voor sociale media

Naast geplande social media content vroeg het bedrijf Promoguy ook om advertenties en mock-ups te maken. Dit soort video-advertenties zouden potentiële klanten aanspreken met bedrijfsslogans, terwijl foto's van eerdere visualisatieprojecten de tekst begeleiden. Ons team zou eerst de bewegende beelden ontwikkelen en daarna de bijbehorende tekst. Samen zorgen deze media-elementen voor een eenvoudige pitch voor geïnteresseerde partijen. De advertenties zouden verschijnen op Facebook, Instagram en LinkedIn, waarmee ze het grootste deel van hun online marketingmogelijkheden bestrijken.

Een andere vorm van social media promotie die we voor beide klanten ontwikkelden waren LinkedIn contactformulieren. Deze formulieren waren gericht op specifieke potentiële klanten in de doelgroep, met een korte introductie van het bedrijf, hun diensten en hoe ze met hen in contact konden komen. Effectief boden ze een gemakkelijk toegankelijk, effectief verkooppraatje met alle benodigde informatie om kennis te maken met het bedrijf op één plek. Ze fungeerden ook als een meer gepersonaliseerde berichten formaat dan een gewone advertentie, omdat ze specifiek kunnen zijn voor bepaalde gelegenheden (bijv. berichten over "prettige feestdagen", nieuwjaar, enz.)

Naast de formulieren ontwikkelden we ook copywriting-teksten voor de eindejaarsoverzichten van het werk van de klant en posts gericht op vakantiepromotie. Deze formulieren en seizoens-/vakantieposts dienden als een uitstekende manier om meer leads voor klanten te genereren.

Online inhoud doelen

Inhoud productie geval
Facebook-gebruikers Verhoogde betrokkenheid per maand

De online content was in staat om het imago van het bedrijf te promoten en een grotere mate van bekendheid te bereiken. Hoewel de cijfers voor het genereren van leads vertrouwelijk zijn, laten de statistieken voor online betrokkenheid een aantal opmerkelijke verbeteringen zien. Het cumulatieve effect van al deze contentstrategieën was een weergave van hogere CTR's en sociale media-interactie.

De bedrijven deden het veel beter op informelere, visueel georiënteerde social media-kanalen zoals Instagram, maar over het algemeen zagen ze een toename op alle 3 platforms. Dit was vooral duidelijk in Nederland en de omliggende landen. In wezen waren de klanten hun bestaande markt aan het versterken terwijl ze uitbreidden naar nieuwe gebieden zoals Spanje en België.

Inhoud productie geval
LinkedIn Volgersgroei dagelijkse trends voor een maand

Recentere strategieën verbeteren voortdurend de statistieken van alle belangrijke kanalen en laten een groei zien in volgers en publieksbetrokkenheid. Toen de oorspronkelijke golf van content meer aansloeg, verhoogden we de output voor een exponentiële groei. Dit betekende regelmatiger posten om de zichtbaarheid te vergroten. Als resultaat lieten onze bevindingen een dagelijkse toename zien (zoals hierboven geïllustreerd).

Over het algemeen waren de bedrijven beter zichtbaar in de relevante zoekopdrachten en bouwden ze hun reputatie op in hun respectieve doelmarkten. Dit was een kwestie van vooraf plannen en het opzetten van een contentkalender met verschillende posts. Zoals deze case laat zien, vereist de productie van content een constante output en het vermogen om snel aanpassingen te maken, en dat is wat wij leverden.

Eén reactie op "Content Production Case: Dutch Visualisation Firms"

A/B Testen: Nederlandse architectenbureaus - Promoguy

maart 16, 2021

[De klanten waren beide gevestigd in Nederland, maar hun eigen diensten strekten zich ook uit naar andere landen. Het meeste werk was lokaal in hun eigen land en in de buurlanden, zoals Duitsland of België. Hun werk was omvangrijk, een van de klanten was inmiddels al meer dan 2 decennia actief. Ze maakten al geruime tijd gebruik van een aantal van onze diensten (zoals uit eerdere cases blijkt). [...]

Reacties gesloten.