logo
logo

Casestudies Online marketing Online aanwezigheid maart 16, 2021

Case e-mailmarketing: Meditatiecentrum

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

E-mailmarketing

Hoewel sociale media en contentcreatie tegenwoordig de hype zijn, vergeten veel bedrijven vaak hoe effectief e-mailmarketing in veel gevallen kan zijn. In de juiste situatie is het vaak de meest impactvolle oplossing en het kan ook vrij goedkoop zijn. Met deze e-mailmarketingcase voor een meditatiecentrum hopen we te illustreren hoe deze vorm van promotie een krachtig middel kan zijn.

Ons proces voor het betrekken van doelgroepen bij e-mails hielp onze klant, een meditatiecentrum dat voornamelijk actief is in Europa, bij het genereren van betere leads, het vergroten van de klantbetrokkenheid en het opbouwen van het merk van de klant. We ontwikkelden een robuuster programma voor het bedrijf, waarmee ze de ROI van hun e-mailmarketing konden maximaliseren. Dit hield ook in dat we complexere trackingprotocollen opstelden voor toekomstige inspanningen.

De organisatie was in staat om haar doelen te bereiken en meer consistente verbeteringen en conversies te realiseren met behulp van e-mail. Na verloop van tijd, samen met ons werk met sociale media en netwerkreclameDeze strategieën vergrootten hun online aanwezigheid. In combinatie met publieksuitbreiding en doelgroeponderzoek zorgden e-mails voor betere communicatie.

Binnen slechts de eerste 2 maanden was dit marketingkanaal in staat om echte resultaten te boeken. Dit is hoe:

Overzicht klanten

De klant is een meditatiecentrum dat monastieke zenbeoefening en meditatiediensten aanbiedt. Ze organiseren evenementen en bieden online cursussen aan op meerdere locaties over de hele wereld, evenals offline cursussen (vóór de COVID-19 pandemie). De meditatiegroepen zijn verspreid over verschillende gebieden in West-Europa. Onze belangrijkste correspondentie was met hun vestiging in Duitsland, waar het bedrijf op zoek was naar verbetering van hun online marketing aanwezigheid en verkoop.

Toen ons bedrijf met de klant begon te werken, hadden ze minimale online activiteiten. Ze maakten geen gebruik van internetmarketing op hoog niveau en gebruikten hun website als primaire hub. In plaats van zich te richten op direct contact, wachtten ze vooral tot mensen hen zouden ontdekken.

In overeenstemming met deze behoeften moesten onze experts de basis van hun online marketingcommunicatie vanaf nul opbouwen. Dit hield in dat er veel wijzigingen aan de website moesten worden aangebracht, sociale kanalen moesten worden opgezet en een e-mailmarketingstrategie moest worden ontwikkeld.

Op dat moment had het bedrijf 7 jaar lang e-mailprogramma's gebruikt. Deze waren echter niet consistent in hun timing, doelgerichtheid of vermogen om doelstellingen te bereiken. Ze gebruikten het meestal als herinnering of aankondiging. Ze organiseerden veel evenementen zoals meditatieseminars en lezingen waarbij de e-mailservice werd gebruikt om bezoekers te trekken.

Hoewel dit geen onjuiste strategie was, schoot de toepassing in veel opzichten tekort, zoals ons onderzoek later duidelijk zou maken. De belangrijkste reden hiervoor was dat het bedrijf e-mail op dat moment nog niet had gezien als een levensvatbaar kanaal voor bredere groei. Hun e-mailstrategie vertoonde een aantal hiaten en moest worden opgebouwd met een nieuwe online strategie in gedachten.

Waarom e-mailmarketing?

Gmail logo promoguy

E-mailmarketing lijkt misschien niet zo flitsend als veel andere vormen van online promotie, maar voor bepaalde branches is het de meest effectieve manier. Als marketingtool heeft het een uitgesproken vermogen om evenementen en bedrijven te pushen met een uniforme boodschap. In dit opzicht was het bestaande plan van het bedrijf juist, maar ook beperkt in reikwijdte.

E-mailmarketing is bijzonder goed in het opbouwen van een community en het verrijken van je merk. Daardoor kan het je merk in het hoofd van de consument houden en een sterkere relatie met hen opbouwen. Het kan ook veel meer variatie bieden op het gebied van visueel en operationeel ontwerp en biedt een hogere mate van controle over het ontwerp dan banneradvertenties op sociale medianetwerken of websites.

Dit niveau van personalisatie kan een heel sterk voordeel zijn van deze strategie. E-mails geven je de mogelijkheid om veel meer informatie te geven dan de gemiddelde advertentie, meer brandingelementen te plaatsen en de lay-out naar eigen inzicht in te delen. Hoewel er beperkingen zijn aan het e-mailformaat, is er ook meer ruimte en vrijheid om mee te werken in vergelijking met banneradvertenties. E-mailmarketing kan ook interessante A/B-testmogelijkheden bieden als bedrijven het op de juiste manier gebruiken.

Als strategie is e-mailmarketing potentieel goedkoper en maakt het een brede, uniforme verspreiding mogelijk. Het kan een zeer directe vorm van communicatie zijn omdat het net als een brief in de inbox van mensen belandt. Mailinglijsten kunnen bedrijven ook voorzien van zeer specifieke doelgroepen. Deze kunnen helpen om een zeer systematische benadering van doelgroepbereik te realiseren die bij veel andere methoden vaak ontbreekt.

Met het juiste gebruik van herinneringen, nieuwsbrieven, updates en andere hulpmiddelen konden we hun communicatie naar een hoger niveau tillen. Met dit in gedachten zochten we naar de hiaten in de huidige activiteiten van het bedrijf.

Implementatie van e-mail promotie

Ons team herontwierp de e-mailcampagnestrategie en gaf hen hun workflow voor toekomstige promoties. In korte tijd veranderde e-mail van een van hun zwakste uitgangen in een van hun sterkste communicatiekanalen. Het bereik dat deze strategie opleverde was essentieel om abonnees op de hoogte te houden van nieuwe evenementen in het centrum. Dergelijke e-mails moesten periodiek en met een exact doel worden verzonden, dus begonnen we hun kanalen te bekijken.

Na een basisaudit ontdekte ons team dat er een aantal duidelijke problemen waren met de manier waarop ze e-mails gebruikten. Het bedrijf gebruikte momenteel e-mails met veel links en in kleine hoeveelheden. Over het algemeen moeten e-mails voor evenementen en herinneringen een goede balans vinden in de hoeveelheid, zodat ze de consument af en toe herinneren zonder vervelend te zijn.

Een ander probleem dat we tegenkwamen was het gebrek aan gegevens die we konden verzamelen uit hun e-mail promotie setup. Ze gebruikten zeer eenvoudige tools om hun activiteiten uit te voeren en we moesten betere tools implementeren om in de toekomst gegevens te verzamelen. De twee belangrijkste stappen van onze e-mailstrategie waren het instellen van kanaaltracering en het aanpassen van de strategie.

Kanaal Implementatie

Het implementeren van betere tracering was een cruciale stap

Een van de grootste problemen waar veel bedrijven tegenaan lopen, is dat ze niet weten wat ze met e-mails moeten doen omdat ze moeite hebben om de waarde van campagnes in de juiste context te plaatsen. Het verzamelen van specifiekere gegevens kan dus een concrete basis bieden voor strategiewijzigingen. Dit zou niet mogelijk zijn zonder hulpmiddelen en training voor het verzamelen van gegevens, die ons team heeft verzorgd.

De eerste stap was het volgen van de communicatie van de klant en het opzetten van een infrastructuur voor het verzamelen van kanaalgegevens. Tegelijkertijd analyseerde ons team hun bestaande e-mailstrategie. Daaruit bleek dat het bedrijf zijn CTR met een paar eenvoudige aanpassingen kon verbeteren.

Met onze hulp gebruikt de klant nu Mailchimp en de website heeft WooCommerce geïmplementeerd. Ze zijn verbonden om conversies bij te houden die binnenkomen via het e-mailkanaal. Deze opzet splitst ook e-mailcontent, als kanaal, op in verschillende e-mails. Specifiekere gegevens waren gemakkelijker te verzamelen met nauwkeurige tracking.

Met behulp van deze tools heeft elke e-mail gepersonaliseerde conversietracking met betrekking tot een bepaalde gebeurtenis. Dat wil zeggen dat ze elk specifiek onderwerp of evenement kunnen volgen en de groei specifieker kunnen onderzoeken. Dit zou ons helpen om te kwantificeren hoe goed de doelstellingen vorderen.

Ons communicatieteam gaf ook uitgebreid advies over het gebruik van deze nieuwe tools. Het bedrijf gebruikt ze sindsdien om hun bevindingen te genereren, e-mailcampagnes te beoordelen en toekomstige strategieën te ontwikkelen.

Hoeveelheid berichten vs. dichtheid

Info over e-mailmarketing Promoguy

Het bedrijf gebruikte een kleine hoeveelheid e-mails met een zeer hoge informatie- en linkdichtheid. Onze belangrijkste oplossing was dan ook om de output te verhogen en de links te verspreiden over meerdere e-mails. Voorheen hadden ze één e-mail met 10 links, maar nu probeerden ze de links te verdelen door gebruikers met meerdere e-mails te benaderen.

Deze nieuwe strategie had meerdere voordelen. Vanuit het perspectief van de ontvanger van de e-mail zouden de berichten beknopter zijn, met weinig uitweidingen naar externe links. De informatie in de berichten is ook overzichtelijker, waardoor er minder gegevenspunten zijn. Dit verhoogt de effectiviteit van de e-mails en stimuleert consumenten om meer informatie te onthouden dan bij een te dicht bericht.

Deze aanpak maakte ook een betere targeting en segmentatie van consumenten mogelijk. In die grotere e-mails gaan veel gegevens verloren, waardoor ze voor bepaalde consumenten minder effectief zijn. Met deze kleinere e-mails zou er echter een betere focus zijn, waardoor gebruikers gemakkelijk kunnen navigeren en vinden wat ze leuk vinden.

Een ander voordeel was dat het de online activiteiten van het bedrijf actiever zou maken. Door de toename van e-mails zouden de lezers vaker betrokken blijven bij het bedrijf. De operationele theorie was gebaseerd op een constante stroom van kleinere e-mails. Toen kwam de tijd om te zien of de cijfers voldeden aan onze verwachtingen.

Opkomende resultaten

E-mail Marketing Case Promoguy
E-mailtracking met hoge open rates (campagnenamen weggelaten voor bedrijfsprivacy)

In de eerste twee maanden waarin deze nieuwe e-mailstrategie werd toegepast, waren de resultaten zeer positief. Zoals eerder vermeld, werd e-mail al snel een cruciale bron, omdat mensen eerder geneigd waren te klikken op e-mails met een betere focus op een kleiner aantal onderwerpen of evenementen.

Tracking toonde aan dat de open rate voor de e-mails boven de 60% lag en de click rate rond de 55% en hoger. De gemiddelde openings- en CTR-percentages van e-mailcampagnes voor vergelijkbare campagnes binnen de branche werden geschat op ongeveer 18% wereldwijd. Onnodig te zeggen dat de campagnes een enorm succes waren omdat we ver boven de industrienorm zaten. Deze resultaten illustreerden dat e-mailcampagnes voor veel betrokkenheid en potentiële leads konden zorgen, terwijl ze hun community ook op de hoogte hielden en betrokken bleven.

E-mailtracking met hoge open rates (campagnenamen weggelaten voor bedrijfsprivacy)

Het bedrijf heeft sindsdien veel succes geboekt en hogere cijfers binnengeharkt voor al zijn online platforms. De koppelingen genereerden meer hits per e-mail en konden hun publiek gemakkelijker bereiken. Ze waren nu ook in staat om de e-mails nauwkeuriger te targeten en een betere relatie met hun consumenten te ontwikkelen, zoals blijkt uit de toename in betrokkenheid en verkoop.