logo
logo

Online marketing Trends 26 september 2022

Gen Z trends voor online marketing

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Gen Z-marketing

Elke nieuwe generatie heeft een aantal eigenaardige trends die haar onderscheiden van de vorige. Met deze verschillen moeten marketeers hun strategieën aanpassen om de jongere consumenten beter tegemoet te komen, zodat ze niet in het stof achterblijven. Daarom gaan we in dit artikel in op de Gen Z-trends die je moet weten voordat je deze opkomende bevolkingsgroep gaat benaderen.

Maar laten we het eerst hebben over de valkuilen van marketing naar een Gen Z-publiek en wat generatiemarketingtrends altijd fout doen. Onderweg bespreken we de unieke dimensies van de content en memes van deze generatie.

Waarom je Gen Z-marketing niet werkt

Zeg millennials vaarwel en verwelkom generatie Z. Marketing heeft haar zinnen gezet op een nieuwe lichting kinderen en jongvolwassenen als de huidige nieuwsgierigheid voor bedrijven. Trends zijn enigszins cyclisch, dus elke keer als er een nieuwe generatie wordt aangekondigd, proberen marketeers hysterisch uit te vinden waarom hun oude trucs niet meer werken.

Is uw marketing niet langer toegankelijk voor de nieuwe generatie jongeren? Misschien komt dat omdat "generatiesegmentatie" geen exacte wetenschap is. Sterker nog, het is geen wetenschap omdat generaties niet in de natuur bestaan. Te veel vasthouden aan stereotypen over generaties leidt tot slechte aannames in je onderzoek.

Adam Connovers klassieke toespraak over millennials bevat enkele van dezelfde waarheden die we hier zouden moeten toepassen:

https://www.youtube.com/watch?v=-HFwok9SlQQ

Je marketing zal niet werken als je hen behandelt als buitenaardse wezens die je probeert te paaien. Bovendien zal je oud en wereldvreemd overkomen als je ertussen springt en met hen probeert te praten in hun taal. Geloof je me niet? Kijk dan eens naar de overvloed aan artikelen over hoe luxemerken en mediakanalen falen op TikTok.

Het komt erop neer dat generatieverschillen alleen zoveel kracht hebben als we ze zelf geven. Behandel jongere kijkers eerst en vooral als mensen die je tijd en respect waard zijn.

Demografische trends

Gen Z trends Digitaal kopen

In 2022 geven trends aan dat deze huidige generatie de meest diverse is die er ooit is geweest (in Westerse landen). Volgens het Pew Research CenterZe zullen ook de best opgeleide generatie in de geschiedenis zijn met een recordaantal afgestudeerden. Bovendien is hun digitale geletterdheid ook het hoogst, met maar weinig leden die zich een tijd vóór het internet herinneren. Bijgevolg, ze maken minder snel onderscheid tussen online sociale connecties en die in het echte leven.

Onderzoek wijst uit dat hun sociale waarden in veel opzichten de trends van millennials volgen. Net als hun voorgangers zijn ze vaker progressief en sociaal liberaal. Ze accepteren ook eerder maatschappelijke veranderingen dan oudere generaties (boven de 40).

De meeste leden van Gen Z ontvingen hun eerste telefoon voor hun 12e en deze generatie verkiest eerder streaming boven kabel. Ze zijn erg vertrouwd met online winkelen en zijn de leeftijdsgroep die het vaakst online bestelt. Ze zijn ook erg sceptisch over het privacybeleid, maar het minst bezorgd over privacy in het algemeen. Dit komt waarschijnlijk door hun vertrouwdheid met digitale technologieën.

Online inhoud & smaak

Smaak is subjectief, maar er zijn generatietrends die het vermelden waard zijn op basis van de ervaringen van leeftijdsgroepen. Voor Gen Z zijn mediakanalen die in populariteit stijgen vooral digitaal: Instagram en Snapchat domineren, terwijl Tiktok toeneemt. 60% streamen dagelijks muziek en nog eens bijna 40% luisteren naar podcasts. Het gebruik van YouTube neemt gestaag toe onder deze generatie.

Veel commentatoren zijn in de war door de trends van Gen Z, maar dit is eigenlijk normaal. Dezelfde artikelen waren geschreven over millennials in een ander geval van "hoe meer dingen veranderen, hoe meer ze hetzelfde blijven". Ze hebben veel absurdistische, surrealistische en donkere humor. Online inhoud die ze grappig vinden is meestal ook doordrenkt met snelle montage en meta-humor.

Te oordelen naar hun smaak voor platforms is deze huidige generatie meer geïnteresseerd in tweerichtingscommunicatie. Terwijl millennials (vaker wel dan niet) hun favoriete nummers of filmclips deelden, hebben platforms zoals TikTok en Instagram Gen Z in staat gesteld om deze op een collaboratieve manier in hun eigen media te verwerken. Voor Gen Z starten TikTok-dansjes rages en maken ze TikTok-muziekmarketing mogelijk, waar labels op zijn gaan vertrouwen.

Gen Zers zijn ook veel ontvankelijker voor memes. Nu we het er toch over hebben...

Gen Z memes zijn morbide chaotisch

Zo nu en dan ontstaan er op het internet discussies over generaties. Deze zijn vaak gebaseerd op stereotypen over bepaalde leeftijdsgroepen en draaien (vaak) om de willekeur van Gen Z-humor. Persoonlijk lijkt de humor van elke jongere generatie willekeurig en overbodig ten opzichte van de vorige. Dat gezegd hebbende, hier is een voorbeeld van de algemene toon.

Als je geen Gen Z bent en het nut hiervan niet begrijpt, dan is dat (misschien) het punt.

  • Absurdisme, donkere humor en het gebruik van heldere, humoristische tonen om met moeilijke situaties om te gaan
Gen Z meme
Gen Z meme
Gen Z meme
  • Popcultuurreferenties die met "chaotische energie" inspelen op de nostalgie van Gen Z
Gen Z meme
Memes Generatie Z
  • Willekeur en dadaïsme met een zelfspottende ongezelligheid
Willekeurige meme Gen Z
Gen Z memes

De rode draad is dat Gen Z-beelden erg chaotisch en buitenaards kunnen zijn. Ze hebben een tegencultuur randje van onzinnigheid terwijl ze ook kleurrijk zijn op een punkachtige manier. Sociale media en Gen Z-humor gaan goed samen omdat hun memes erg in het oog springen, zowel qua esthetiek als qua inhoud. Ze springen eruit en zorgen ervoor dat je je hoofd schuin houdt omdat ze willekeurig zijn en heel apart met veel groepshumor.

Opmerking: Er schuilt een groot gevaar in het gebruik van deze formaten in je marketing of bij het maken van inhoud. Doe in godsnaam niet wat Saturday Night Live deed in een van hun meest beschamende "boomer" sketches ooitwaar ze de taal van de jeugd probeerden te misbruiken, met een rampzalig effect.

Een Gen Z-koperspersoon creëren

A technisch rapport door Infegy heeft geholpen bij het identificeren van kernidentiteiten op basis van Gen Z-trends. Deze kunnen eventueel worden gebruikt om een aantal nuttige buyer personas te creëren. Onthoud: een hele generatie is nooit een monoliet en zal altijd subculturen bevatten.

Zo kun je de subculturen herkennen:

Generatie Z Consumentencategorieën

Je kunt leren hoe je een effectieve buyer persona maken met onze primer.

Gen Z marketing casestudie

Sommige bedrijven hebben met succes campagnes en advertenties gemaakt die gericht zijn op Gen z-consumenten. Een voorbeeld hiervan is de brandingactie van Doritos in samenwerking met Uproxx. Beide bedrijven wilden interesse wekken voor Doritos met een multimediale promotiestrategie die gericht was op het vergroten van de merkbekendheid en relevantie, terwijl het marktaandeel bij de belangrijkste doelgroepen werd vergroot.

Ze mikten op het "Hyperlifer"-segment: 16 tot 34-jarige mannen en vrouwen met een passie voor film, gaming en sport. Het doel was om met behulp van wereldberoemde streetwearontwerpers een streetwearcollectie te creëren die geïnspireerd was op de gedurfde energie en vorm van de iconische snack. Ze documenteerden het hele proces op video voor sociale media en hun eigen speciale platforms.

Vervolgens maakten ze de betaling zo eenvoudig mogelijk door gebruik te maken van de neiging van Gen Z om mobiel te winkelen. De Doritos x Illegal Civ-drop nam contact op met beïnvloeders, organiseerde op alle platforms en maakte het helemaal af met een mobile-first winkelplatform.

De resultaten waren een succes. Kijkers van de campagne vonden Doritos trendy en cultureel belangrijk. Het bracht het merk op onbekend terrein: binnen streetwear. Ze verkochten ook al hun limited edition stuks in recordtijd (binnen 4 minuten na de drop).

Gen Z trends wijzen op een neiging tot influencer marketing

Influencers zijn er ook in geslaagd om trending reels op Instagram voor hun eigen doeleinden te gebruiken. De TikTok-muziekindustrie is een uitstekend voorbeeld van deze trend, zoals het succes van Lil Nas X met "Old Town Road" laat zien. Er zijn echter ook andere successen die het vermelden waard zijn, zoals hoe het indielabel "Good Soldier" Tiktok-marketing gebruikte om een toename van 72% in streams te genereren in het Verenigd Koninkrijk.

Ze konden dit doen door gebruik te maken van influencer marketing, waarbij ze meer dan 2.500 video's produceerden die hun muziek promootten. Wat deze campagne deed slagen waar andere faalden, was het inzicht van het label in de behoefte van Gen Z aan organische trends. Daarom gaf het bedrijf zeer losse aanwijzingen aan de influencers met wie ze contact opnamen en liet ze hun gang gaan.

Deze aanpak leidde tot veel verschillende varianten van video's met brede tonen en meer ruimte voor creativiteit. Bij de meeste grote influencers begonnen hun gemeenschappen hun idolen na te doen en vergelijkbaar werk te produceren, waardoor meerdere golven van trends ontstonden.

Het label maakte ook handig gebruik van hashtags. Ze gebruikten Bytesights als hun TikTok analysetool en vonden bestaande en trending hashtags die bij hun campagne pasten.

Ze gebruikten ook een truc die ze "gelaagdheid" noemen, waarbij ze in de loop van de tijd contact opnamen met meerdere golven van beïnvloeders in plaats van al hun advertentie-uitgaven in één keer te doen. Dit leidde tot een meer aanhoudende groei over een langere tijd met meer tijd voor de trend om aan te slaan.

Als je meer wilt weten over influencer marketing, bekijk onze inleiding over deze marketing platform.