logo
logo

Gegevensanalyse 27 januari 2020

Google Analytics: Een beginnershandleiding voor het instellen van

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 1

Google Analytics: Een beginnershandleiding voor het instellen van

Je online aanwezigheid op de juiste manier cultiveren is tegenwoordig praktisch onmogelijk zonder een goed begrip van Google Analytics. De servicekan, indien correct gebruikt, fungeren als de primaire hub voor het analyseren van je digitale voetafdruk, webverkeer en het bijhouden van je advertentie-ROI. Alle gratis tools die het biedt zijn een krachtige aanwinst en we zijn hier om je door de basis te leiden.

Google Analytics 101

Aan de slag gaan met Google Analytics is zo eenvoudig als het aanmaken van een account op de website en het toevoegen van een trackingcode. Gebruikers kunnen dit doen met elk Google-account, maar gezien de relevantie van de informatie is het het beste om een nieuw, veilig e-mailadres (of meerdere) aan te maken. Gelukkig biedt de service een breed scala aan opties voor het beheren van je zakelijke en persoonlijke websites.

Gebruikers kunnen een vrij groot aantal websites onder één account beheren via één e-mailadres. Dit kan handig zijn als je een merknaam moet beheren die veel verschillende activiteiten heeft en vooral als het meerdere verschillende storefronts heeft. Het beheren van deze websites via één aparte account kan ook handig zijn om de gegevensanalyses per filiaal nauwkeurig te vergelijken en de succesniveaus met elkaar te vergelijken.

Je kunt tot 50 websites onder één zakelijke account plaatsen, dus je kunt het beste gebruikmaken van deze functie wanneer dat nodig is. Deze accounts kunnen worden toegevoegd in het beheermenu, de basis is ingesteld. Omgekeerd kun je ook verschillende accounts aanmaken voor al je bedrijven als dat overzichtelijker lijkt, aangezien de Analytics-dienst helemaal gratis is. Je kunt je gegevens het beste organiseren op de manier die het beste bij je werkstijl past.

Installatiemethoden

Welk type installatie voor u het meest geschikt is, hangt af van het type website dat u wilt gaan beheren. Nadat u een tracking-ID hebt ontvangen, krijgt u ook een Google Analytics-code. U moet deze code invoegen op elke pagina die u wilt bijhouden, maar de installatietypes kunnen verschillen.

Google Analytics bijhouden

CMS programma's zoals WordPress (met name het Genesis framework) hebben een header en footer script waar zo'n code geplaatst kan worden. Een andere eenvoudige methode om Analytics te installeren op het CMS van je keuze is de Yoast-plugin, die ondanks het framework en de thema's gemakkelijk toepasbaar zou moeten zijn op de software. Websites zoals Tumblr hebben een knop om thema's te bewerken waar je een plek kunt vinden om de code in te voeren. Voor winkels zoals Shopify hoef je alleen maar de code te plakken waar het staat aangegeven.

Websites die draaien op HTML-bestanden hebben een iets ander protocol. Je kunt de trackingcodes toevoegen vóór de -tag op elk van de pagina's die je wilt volgen. Een handige manier om dit te doen is met een tekstverwerkingsprogramma zoals TextEdit of Kladblok. Vervolgens kun je het bestand uploaden naar de webhost die je hebt met behulp van een FTP-programma.

Hoewel ze kunnen variëren, zijn de meeste methoden om de trackingcode in te voegen vrij eenvoudig. Voor andere soorten websites is er online een overvloed aan informatie beschikbaar en de meeste zullen je er doorheen leiden.

De volgende stap is het instellen van je doelen, zodat analytics conversies naar bepaalde pagina's kan bijhouden. Doelen kunnen variëren van aankopen tot inschrijvingen op e-maillijsten tot het invullen van formulieren. Ontwerpers zullen bijvoorbeeld vaak een bedankpagina instellen voor aankopen of bezoeken, die kan worden ingesteld als de bestemming die wordt bijgehouden. Als je dit bijhoudt, helpt dat je statistieken over websiteverkeer en, in het geval van aankopen, inkomsten. Je kunt dit verder vereenvoudigen door een monetaire waarde toe te voegen aan de paginabezoeken of bepaalde interacties (indien van toepassing).

Uw gegevens bekijken

Google Analytics-publieksoverzicht
Google Analytics-publieksoverzicht

Wanneer je inlogt bij Google Analytics, is de primaire pagina het Audience Overview-rapport, tenzij je meerdere pagina's hebt om uit te kiezen (in dat geval moet je eerst een specifieke site kiezen). Deze pagina is een van de meer dan 50 verschillende rapporten die Google Analytics aanbiedt. De verschillende rapporten zijn toegankelijk via de link Rapportage bovenaan.

Hier kun je klikken op datumbereiken, het aantal sessies in de tijd of andere variabelen om specifiekere gegevens te krijgen of periodes met elkaar te vergelijken. Naast deze statistieken kun je ook de top tien bekijken van talen, landen, steden, browsers, besturingssystemen, serviceproviders en schermresoluties die je bezoekers gebruiken.

Elk van deze rapporten heeft uitgebreidere uitsplitsingen die je kunt openen door op de gegevens te klikken. Nauwkeurigere uitsplitsingen kunnen je zelfs vertellen uit welke specifieke provincie of staat bezoekers komen binnen een land. Deze statistieken helpen je om je klanten beter te bedienen, nieuwe klanten te vinden en je conversies bij te houden.

Soorten rapporten zijn onder andere:

  • Publieksverslagen: Gegevens over de kijker zoals demografische gegevens (leeftijd, geslacht), algemene interesses, locatie, voorkeurstaal, gedragskenmerken zoals hoe vaak ze uw site bezoeken en welke technologieën ze gebruiken om toegang te krijgen.
  • Rapporten over aankopen: Hier kun je zien wat bezoekers naar je website heeft geleid. Je kunt zien hoe verkeer van sociale netwerken je aantrekt. Gebruikers kunnen Google Analytics ook koppelen aan AdWords en aan Google Webmaster Tools / Search Console om meer te weten te komen over zoekverkeer.
  • Gedragsrapporten: Hier kun je controleren wat je top sites/pagina's zijn in termen van binnenkomst en vertrek. U kunt ook de laadsnelheden bekijken en op welke termen gebruikers hebben gezocht om op uw webpagina's terecht te komen.

Er komt nog veel meer kijken bij deze complexe en efficiënte analysetool, maar deze gids geeft je alles wat je nodig hebt om te beginnen.

Gerelateerd artikel: Waarom heb ik online marketing nodig??

Eén reactie op "Google Analytics: A Beginner’s Guide to Setting Up"

GA4: Wat is Google Analytics 4 en hoe gebruik ik het? - Promoguy

6 juli 2021

[...] We hebben al eerder een Google Analytics startersgids gepubliceerd, dus daar gaat dit artikel niet over. Als je op zoek bent naar een gids over de basisbeginselen van hoe [...]

Reacties gesloten.