logo
logo

Online marketing oktober 4, 2019

Google Tag Manager Basisbeginselen. Ontdek waarom je het nodig hebt!

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Google Tag Manager Basisbeginselen. Ontdek waarom u het nodig hebt

Gegevens zijn de hoeksteen van digitale marketing. Elke site die je hebt, of het nu een groot bedrijf is of een kleine eenmanszaak, moet begrijpen hoe bezoekers omgaan met de inhoud die ze hebben. Google Analytics kan de meeste belangrijke informatie verschaffen. Maar als het alleen wordt gebruikt, glippen sommige belangrijke gegevens door je vingers. Door Google Tag Manager te gebruiken en de vereiste tags op uw website te plaatsen in combinatie met Google Analytics kunt u uw gegevensverzamelingsproces verbeteren.

We gebruiken tags, die stukjes programmeercode, om informatie te verzamelen en naar websites van derden te sturen. Bijvoorbeeld Google Analytics. Op die manier kunnen we allerlei nuttige gegevens zien, zoals scroltracking, formulierinzendingen en heat maps. We kunnen het ook gebruiken om enquêtes te houden, en bijhouden hoe mensen op uw website terechtkomen en voor remarketingdoeleinden. We volgen ook hoe bezoekers reageren op uw inhoud, welke bestanden ze downloaden, op welke links ze klikken of welke items ze uit hun winkelwagentje halen.

De hoeveelheid code die nodig is om verschillende tags aan te maken op zelfs een enkele website zou overweldigend zijn voor een gewone gebruiker. Google Tag Manager is een gebruiksvriendelijke tool die wordt gebruikt om het werken met tags te vereenvoudigen. Je kunt tags toevoegen, bewerken en uitschakelen zonder dat je programmeerkennis nodig hebt.

Hoewel Google Tag Manager (afgekort GTM) is zeker een Google-product, je bent niet beperkt om het alleen te gebruiken met andere Google-services zoals AdWords of Analytics. Het is compatibel met andere tags van derden, zoals Twitter, Bing Ads, Crazy Egg of Hotjar, en nog veel meer. Als je pech hebt en er geen sjabloon is voor jouw specifieke tag, kun je eenvoudig je eigen tag toevoegen. aangepaste code. 

Je kunt meer lezen over GTM van Google zelf voor diepere inzichtenmaar we zullen hieronder alle basisbeginselen behandelen.

Voordelen en nadelen van Google Tag Manager

Geld besparen op webontwikkelaars

Stel, je bent marketeer en je moet een nieuwe tag implementeren op je website. Met GTM hoef je je speciaal opgeleide webontwikkelaar niet te bellen zodat hij nieuwe regels code kan toevoegen. Die hebben het meestal druk met andere taken met een hoge prioriteit en het toevoegen van tags wordt onder het tapijt geveegd. Bovendien duurt het vaak langer voordat de tag op de website staat dan dat hij er daadwerkelijk staat. Tijd besparen bij de implementatie is een enorm voordeel.

Vereist geen volledige technische knowhow

Het goede nieuws is dat u de code zelf niet meer hoeft te schrijven. Het slechte nieuws is dat je de tag nog steeds in de broncode van elke pagina van je website moet zetten. Je hebt veel sjablonen om uit te kiezen, maar het kopiëren en plakken van de code zelf wordt niet geëlimineerd door GTM. Nog niet, tenminste. Bovendien moet jij of je webontwikkelaar de tags verwijderen in de broncode die zijn toegevoegd vóór GTM om dubbele gegevens te voorkomen.

Bedrijven van elke grootte kunnen ervan profiteren

Grote bedrijven hebben het voordeel dat ze een groot aantal tags gemakkelijk en efficiënt kunnen beheren. Kleinere bedrijven hebben geen ontwikkelaar op afroep of constante technische ondersteuning nodig om hun tags te beheren.

Slechte implementatie kan de website trager maken

Er is een probleem met sommige traditionele tags Als ze tegelijkertijd opstarten, kunnen ze de snelheid van de site vertragen. Eén tag die traag laadt, zorgt ervoor dat alle andere tags stoppen met laden totdat de tag klaar is. Hoe langer het laden van een website duurt, hoe groter de kans dat mensen de website verlaten zonder er zelfs maar een kijkje te nemen. In GTM worden de tags echter standaard asynchroon geladen, wat betekent dat ze worden geactiveerd wanneer ze er klaar voor zijn. In sommige gevallen moet u de volgorde bepalen waarin de tags worden geactiveerd en dat kun je doen door de geïmplementeerde tag sequencing en firing priority functie te gebruiken. 

AMP-websites en mobiele apps kunnen ook Google Tag Manager gebruiken

Google Tag Manager biedt tags voor AMP-sites of mobiele apps. Een extra voordeel voor mobiele apps is dat je met GTM tags kunt toevoegen en bewerken zonder dat je een bijgewerkte versie van je app hoeft uit te brengen, die sommige gebruikers misschien niet kunnen downloaden. GTM voor mobiele apps en AMP-sites lijkt veel op GTM voor gewone websites, maar verschilt op een aantal punten. Hieronder richten we ons op het gebruik van GTM voor het web.

De tagonderdelen van Google Tag Manager

Tags lijken op het eerste gezicht misschien eenvoudig, maar je moet wel een aantal belangrijke concepten kennen om met GTM aan de slag te kunnen.

Containers

Het eerste wat je moet doen als je aan je GTM-carrière begint, is een container maken. Deze "draagt" in wezen alle tags die je implementeert.

GTM geeft je een code om aan je website toe te voegen zodra je een nieuwe container hebt gemaakt. Je moet die containercode aan elke pagina op je website toevoegen. Sommige CMS-en, bijvoorbeeld, Shopify of WordPresshebben plugins die u helpen de code toe te voegen aan uw website, maar in sommige gevallen moet u contact opnemen met uw webontwikkelaar. Zodra dat is voltooid, kunt u toevoegen, bewerken, uitschakelen en verwijderen van uw tags via GTM als dat nodig is.

Triggers

Elke tag op je website moet een specifieke trigger hebben om te weten wanneer hij moet afgaan. Zonder trigger doet de tag niets. Een trigger kan van alles zijn, van het downloaden van een bestand tot het klikken op een uitgaande link of het verzenden van een webformulier. 

Triggers kunnen zowel gebeurtenissen als filters zijn. Wanneer je een trigger configureert in GTM, zie je een grote lijst met triggers waaruit je kunt kiezen. Dit zijn meestal gebeurtenissen. Zodra je een gebeurtenis hebt gekozen, is de volgende stap het instellen van je filter. 

Je kunt filters verder onderverdelen in drie groepen: operatoren, variabelen en waarden. Een operator is een wiskundig symbool. Het vertelt de tag hoe de variabele zich moet verhouden tot de waarde (moet kleiner, groter of gelijk zijn). De waarde hoeft niet numeriek te zijn. Het kan een sleutelwoord zijn of zelfs de URL van een andere website.

Dit zijn de basisbeginselen van Google Tag Manager. Als je meer wilt weten over hoe je het genereren van inkomsten uit uw website verbeteren, klik hier.