logo
logo

Online marketing 24 april 2020

Hoe remarketing en retargeting klanten opleveren

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 1

Hoe remarketing en retargeting klanten opleveren

Er zijn veel mogelijkheden voor bedrijven om klanten te bereiken die geïnteresseerd zijn in hun producten. Vooral remarketing en retargeting bieden een aantal zeer krachtige hulpmiddelen om in te spelen op dergelijke intenties en de betrokkenheid van klanten te verbeteren. Deze benaderingen van reclame hebben veel te bieden, maar kunnen ook uitdagingen met zich meebrengen bij de implementatie. Daarom vertellen we je hier wat ze zijn en hoe je ze het beste kunt gebruiken.

Remarketing en retargeting onderscheiden

Behalve dat ze hetzelfde klinken, worden remarketing en retargeting vaak door elkaar gebruikt. Er zijn echter bepaalde verschillen tussen deze twee termen. Op een basisniveau gebruiken ze heel verschillende tools. Maar het gaat allebei om het uitvoeren van campagnes die consumenten aantrekken met een bepaalde interesse of aankoopintentie.

Remarketing en retargeting
Afbeelding met dank aan Wordstream

Retargeting verwijst gewoonlijk naar het gebruik van online advertenties en display-advertenties die verschijnen als gevolg van de activiteit van een gebruiker. Een potentiële klant kan naar uw site komen die hem cookies geeft. Met deze cookies kunt u advertenties aan hen richten op andere sites die ze bezoeken. Retargeting is vooral nuttig omdat het werkt via netwerken van derden, zoals AdBrite en het displaynetwerk van Google. Hierdoor kunnen marketeers gebruikers overal tussen miljoenen sites bereiken.

De 2 brede vormen van retargeting zijn gebaseerd op on-site events en off-site events, hoewel hier nog meer subcategorieën onder vallen. De eerste vorm verwijst naar alle retargetingactiviteiten die gegevens ontlenen aan gebruikersbetrokkenheid bij uw site. De tweede verwijst naar gegevens van gebruikers die op andere sites actief zijn. In beide gevallen maakt retargeting gebruik van het online gedrag van klanten. Dit omvat welke webpagina's ze hebben bezocht en of ze gebruik hebben gemaakt van uw e-mailpromoties. Ook hoe lang ze op elke pagina zijn gebleven en op welke links ze hebben geklikt.

Remarketing Retargeting

RemarketingAnderzijds worden klanten opnieuw benaderd door ze e-mails te sturen op basis van hun browsegeschiedenis. Dit kan in de vorm van upsell/cross-sell e-mails die verwijzen naar gelijksoortige of aanvullende producten als de producten die de gebruiker eerder kocht. Ook e-mails over het achterlaten van winkelwagentjes of lifecycle marketing e-mails. Deze kunnen effectief zijn bij het opvolgen van consumenten en hen helpen bij de aankoop.

Marketingvoordelen

Zowel remarketing als retargeting hebben hun voordelen. Beide herinneren de klant aan wat je site te bieden heeft. Ze kunnen een geweldige manier zijn om klanten met een bekende intentie te informeren over verkopen, evenementen of speciale aanbiedingen. Volgens 58% van de respondenten was de populairste personalisatietactiek onder Amerikaanse shoppers een waarschuwingse-mail voor wanneer aantrekkelijke producten in de uitverkoop waren.

Dit kan ook een krachtig hulpmiddel zijn om eerdere kopers opnieuw te benaderen. Remarketing kan ook een goede manier zijn om in te spelen op de vraag van consumenten naar aanvullende goederen. Als iemand bijvoorbeeld een camera koopt, wil hij misschien ook lenzen of verlichting kopen, dus een herinneringse-mail kan wonderen doen.

Acties zoals e-mails voor het achterlaten van een winkelmandje kunnen consumenten eraan herinneren een transactie te voltooien. Herinneringen bij het achterlaten van een winkelmandje zijn vrij populair bij mensen in de leeftijd van 25-34 jaar, waarbij 41% zei dat ze de follow-up op prijs stelden, volgens een onderzoek van AgilOne. Het op één na meest gewaardeerde type remarketingoutreach was dat van VIP-klantwaarderingsmails. 51 procent van de ondervraagden zei dat ze de outreach op prijs stelden.

Tips voor het toepassen van Remarketing & Retargeting-campagnes

Remarketing en retargeting

Hoewel bedrijven ernaar moeten streven om klanten te benaderen via zowel remarketing als retargeting, moeten ze begrijpen wat ze het beste kunnen doen. Remarketing is over het algemeen bedoeld voor mensen verderop in de kooptrechter, die waarschijnlijk een hoge intentie hebben. Omgekeerd richt retargeting zich meer op het in gedachten houden van het product, en in het bijzonder je merk, wanneer en als mensen besluiten tot aankoop over te gaan. Remarketing is dus veel directer (naar de e-mails van mensen gaan) en retargeting is algemener en maakt gebruik van banneradvertenties en PPC's.

Timing kan ook cruciaal zijn voor remarketingcampagnes. Een MIT-studie toonde lagere engagementpercentages aan voor outreach die plaatsvindt meer dan een uur nadat een bezoeker de site heeft verlaten. De daling in betrokkenheid kan wel 10x zijn als sites meer dan een uur na de eerste interactie met een potentiële klant follow-up geven. Het kan dus cruciaal zijn om door te gaan met klanten, vooral als het gaat om impulsaankopen.

Over het algemeen is remarketing een betrouwbaardere manier om een verkoop binnen te halen, maar het heeft ook nadelen. Houd er rekening mee dat sommige consumenten remarketing als te opdringerig kunnen beschouwen, d.w.z. als een vervuiling van hun inbox. In deze gevallen kan retargeting iets nuttiger zijn om klanten binnen te halen.

Gerelateerd artikel: Waarom digitale reclame cruciaal is voor kleine bedrijven

Eén reactie op "How Remarketing and Retargeting Bring In Customers"

Effectieve tips voor het verbeteren van zakelijke websites voor beginners - Promoguy

15 oktober 2020

[...] interesse van de consument. Dit kunnen ook herinneringsmails zijn voor het geval dat een aankoop werd afgebroken (we hebben het eerder gehad over het nut van dit soort marketingopties). Hoe dan ook, bedrijven moeten klanten aan hun aanwezigheid herinneren zodat ze niet alleen maar [...]

Reacties gesloten.