logo
logo

Online marketing SEO Websites 11 december 2020

Hoe SEMrush SEO statistieken te interpreteren

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 3

SEMrush SEO interpretatie

Wat online SEO-tools betreft, is het moeilijk om een invloedrijkere tool te bedenken dan de SEMrush-sensor. Het alom populaire programma is een game-changer geweest voor online marketing en zoekmachine analyse. Dat gezegd hebbende, kan SEMrush erg ontmoedigend zijn voor beginners, omdat het gebruikers een overweldigende reeks getallen voorschotelt. Als hulpmiddel voor het produceren van datapunten van de belangrijkste zoekmachines is het een must-have. Hier is onze gids over hoe je de belangrijkste SEMrush statistieken kunt interpreteren, zodat je de inzichten krijgt die je nodig hebt.

Als je niet bekend bent met SEMrush en op zoek bent naar de basis, dan is dit artikel daar niet voor bedoeld. We hebben eerder de inleidende aspecten van de SEO-sensor hier. Terwijl het vorige artikel instructies geeft over welke gegevens beschikbaar zijn en hoe je ze kunt verkrijgen, gaat dit artikel over het interpreteren van gegevens en hoe je correcties kunt toepassen. In principe zal dit artikel bespreken wat die informatie is en wat het zegt over je website. Naast het feit dat SEMrush gemakkelijker te navigeren is, zijn deze statistieken een goede vuistregel voor het begrijpen van de verschillende factoren die het Google-algoritme bijhoudt.

Een andere opmerking om in gedachten te houden is dat dit artikel niet in detail duikt over wat deze datametrics zijn of wat SEMrush helpt meten. Als je het niet weet, SEMrush heeft al een uitgebreid artikel van die aard. In plaats daarvan is dit artikel bedoeld om je te laten weten hoe je specifieke doelen het beste kunt koppelen aan specifieke statistieken. Als je wilt weten hoe je het beste uit je gegevens kunt halen en welke statistieken je kunt toepassen op je online marketingdoelen, dan is dit het artikel voor jou.

SEMrush SEO prestaties interpreteren

Er zijn een heleboel verschillende statistieken die bedrijven moeten bijhouden als ze de gewenste SEO-resultaten willen behalen. Ze begrijpen is cruciaal voor het afleiden van een analyse die uw website helpt slagen. Metrics zijn afhankelijk van het geval en kunnen in verschillende contexten verschillende dingen aangeven. Daarom is een meer genuanceerde lezing van elk van deze metingen op zijn plaats, omdat één scenario mogelijk niet het volledige beeld weergeeft.

Organisch verkeer

Websiteverkeer

Voor de meesten is het duidelijk dat organisch verkeer een van de belangrijkste cijfers is die je moet stimuleren. Dit is het aantal bezoekers dat je site puur uit zoekmachines haalt. Dit is vooral relevant omdat het de kracht van je doelgroep bewijst en dient als een goede meting van je SEO-strategie. Bovendien is de toename van organisch zoekverkeer een goede manier om uw trefwoordranglijst en het aantal onbetaalde bezoekers te meten die op natuurlijke wijze binnenkomen.

Bij het meten van je organische verkeer is het belangrijk om te kijken naar het aantal klikken en van welke zoekopdrachten ze afkomstig zijn. Op je dashboard kun je een vergelijking van je betaalde en organische verkeer bekijken via het domeinoverzicht. Vanaf hier kun je gegevensreeksen vergelijken voor verschillende tijdsperioden en apparaten en meten welke landingspagina's het meest prominent zijn. Dit vormt een goede basis om te beoordelen welke gebieden het meest optimaal zijn qua SEO en zoekwoorden.

Deze metriek is sterk gerelateerd aan alle andere die later worden genoemd (zelfs meer dan de meeste), en dat betekent dat het verbeteren van al het andere leidt tot beter organisch verkeer. Daarom is de beste manier om meer organisch bezoek te krijgen het verbeteren van al deze andere statistieken die hieronder worden genoemd, maar er zijn een aantal oplossingen die later niet worden genoemd en die de moeite waard zijn om in gedachten te houden. Je kunt ook proberen om slecht presterende inhoud te identificeren en te verbeteren. Een andere manier is het opzetten van een contentmarketingprogramma als je dat nog niet hebt of proberen te domineren op het gebied van featured snippets.

Afhaalmaaltijden

  • Volg je zoekopdrachten.
  • Organisch verkeer is een complexe metriek met veel variabelen. Zorg ervoor dat je het contextualiseert aan de hand van tijdsperioden.
  • Andere aspecten die hieronder worden genoemd, hebben een grote invloed.
  • Verbeter inhoud, vernieuw slecht presterende inhoud en richt je op snippets.
  • Een andere manier om organisch verkeer te verbeteren is via trefwoorden. Dit brengt ons bij...

Trefwoord rangschikking

Website trefwoord rangschikking

Trefwoordranglijsten zijn belangrijk, maar ze vertellen niet het hele verhaal. Als je doel verkeer is, kunnen ze cruciaal zijn, maar een fixatie erop kan ervoor zorgen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. In wezen moet de ranking worden geplaatst in de context van relevante zoekopdrachten, doelgroepen en een heleboel andere dingen. Dat gezegd hebbende, leiden trefwoordranglijsten tot een betere zichtbaarheid en meer klikken, zelfs als het conversiepercentage afhankelijk is van externe factoren.

Je kunt het beste de tool voor positietracking van SEMrush gebruiken en je website in hun systeem instellen. Afhankelijk van je behoeften kun je je lijst met zoekwoorden invoeren of importeren vanuit een campagne of Google Analytics. Zoekwoordposities moeten worden gecontextualiseerd in de tijd in plaats van te worden gezien als een enkele momentopname in het heden. Daarnaast is het raadzaam om een keyword gap analyse uit te voeren in vergelijking met maximaal 5 concurrerende URL's.

Zorg ervoor dat je je op de juiste gebieden richt met een SERP-analyse. Kijk naar gerelateerde zoekopdrachten, mensen die ook vragen stellen en het auto-complete systeem van Google.

Afhaalmaaltijden

  • Voer regelmatig trefwoordanalyses uit.
  • Herstel technische problemen met de website, voeg schema's toe en kijk naar gerelateerde zoekopdrachten en subonderwerpen.
  • UX verbeteren.
  • Richt je ook op sociale media en contentmarketing.

SERP Zichtbaarheid & Positioneringscijfers

SEO SERP

Zichtbaarheid geeft de algemene trend weer van het verkeerspotentieel van je site. Op dezelfde manier is geschat verkeer een indicator van hoeveel verkeer je kunt verwachten van organische zoekopdrachten. Het geeft je een goed beeld van je eigen SEO-voortgang en een aantal metingen van potentieel verkeer. Dit zijn allebei goede statistieken, maar ze moeten worden aangevuld met Google Analytics-gegevens en niet alleen SEMrush.

Om een beter inzicht te krijgen in hun impact, kun je de secties over de verdeling van zoekwoorden en rankings op SEMrush markeren om een grondiger overzicht te krijgen van hoeveel zoekwoorden je hebt gerangschikt op de verschillende posities. Dit geeft je ook een idee van hoe de verdeling in de loop van de tijd is veranderd. Een hoge SERP volatiliteit is niet altijd iets om je zorgen over te maken. Het kan afhankelijk zijn van het doel van je website, welke bredere trends er gaande zijn en zelfs seizoensgebonden economische trends.

Het is ook het beste om veranderingen in de werking van het algoritme bij te houden, omdat deze gevolgen kunnen hebben. Soms verandert je keyword ranking omdat Google iets heeft veranderd in hun systeem. Vaak kunnen kleine veranderingen je ranking herstellen, dus het kan geen slecht idee zijn om wat tijd te besteden aan het renoveren van oude inhoud.

Net als bij SEO en organisch verkeer zal het verbeteren van deze andere maatregelen in de lijst leiden tot een betere zichtbaarheid in de SERP. Iets anders dat invloed heeft, is ervoor zorgen dat je website compatibel is met mobiele en tabletformaten. Programma's zoals AMP voor WordPress kunnen helpen om dit veel gemakkelijker te bereiken. Afhankelijk van je branche is het mogelijk dat evenveel bezoekers, zo niet meer, je bezoeken op alternatieve apparaten.

Zorg er ook voor dat je zichtbaar bent in je lokale omgeving. Dit kun je doen door je te registreren bij Google Business, te werken op Google Maps, lokale trefwoorden te gebruiken, enz.

Afhaalmaaltijden

  • Houd veranderingen in algoritmes bij.
  • Herhaling: Inhoud, backlinks, zoekwoorden enz. zijn belangrijk voor de zichtbaarheid op SERP's.
  • Controleer apparaatcompatibiliteit voor mobiel, tablet en pc.
  • Verbeter de lokale SEO voor een betere regionale zichtbaarheid.

Click-Through Rate & Bounce Rate

Click-Through Rate & Bounce Rate

CTR moet worden gebruikt om weer te geven hoe effectief je title tags en meta descriptions zijn in het trekken van de aandacht van gebruikers. Lage CTR's betekenen dat je metabeschrijvingen, titels, URL's, SEO van afbeeldingen en het toevoegen van featured snippets moet optimaliseren. Zoals eerder vermeld, verbeteren zoekwoordranglijsten ook de CTR's. De gemiddelde CTR voor een URL met een toppositie op de SERP is 28%, dus je hoeft je geen zorgen te maken als je cijfers lager zijn dan 30%.

Een andere belangrijke SEMrush SEO metriek parallel aan CTR is het bouncepercentage. Verschillende categorieën websites hebben verschillende ideeën over wat een slecht bouncepercentage is, maar een hoog bouncepercentage verlaagt niettemin je ranking. Google ziet een hoog bouncepercentage als een teken dat je website niet voldoet aan de zoekintentie. Om je bouncepercentage te verbeteren, moet je je richten op relevante gebruikers, je leadmagneet optimaliseren, de inhoud verbeteren of de lay-out van je website aantrekkelijker maken voor je doelmarkt.

Plug-ins zoals Yoast en SEMrush's WordPress plug-in kunnen echt helpen om de leesbaarheid en SEO op je pagina's te verbeteren. Ze kunnen je helpen en precieze statistieken geven over structuur, te breedsprakige zinnen en nog veel meer. Daarnaast kunnen ze je helpen met doelzoekwoorden, die je kunt gebruiken om inhoud rond te bouwen om bezoekers naar de pagina's te trekken die je wilt. Gerelateerde inhoud kan leiden tot verkoop en de doelen van je website bevorderen.

Afhaalmaaltijden

  • Verbeter de snelheid en UX om deze maatregelen te verbeteren.
  • Zorg er vooral voor dat je landingspagina nuttig en gemakkelijk te navigeren is.
  • Analyseer je pagina's met plug-ins.
  • Probeer content te koppelen aan verkoopportals of leadgenererende pagina's.

Website Autoriteit na verloop van tijd

Autoriteit websiteAlle SEO inspanningen moeten dingen in perspectief van concurrenten houden en website autoriteit is een geweldige maatstaf hiervoor. Lage cijfers op deze metriek kunnen een voorspeller zijn van laag verkeer en lage rankings. Maak gebruik van domein autoriteit scores en pas je SEO strategie aan om te streven naar een hogere score dan concurrenten.

Nieuwe websites beginnen altijd met een autoriteitsscore van 1. Websites die tijd nodig hebben om autoriteit en backlinks op te bouwen en consistent veel organisch verkeer te krijgen, zullen meestal tussen de 40 en 60 zitten. Over het algemeen is deze metriek vrij traag qua beweging. Het is het beste om je er niet te veel zorgen over te maken, maar het is nog steeds goed om het in gedachten te houden.

Opgelet: schommelingen in je score zijn niet altijd te wijten aan je eigen acties. De acties van concurrenten kunnen deze lijst ook veranderen, dus voordat je fouten in je eigen praktijken vindt, moet je ook anderen onderzoeken. Vergeet niet om regelmatig een link audit uit te voeren om bij te houden of je links nog steeds volgen. Veranderingen kunnen het gevolg zijn van andere websites die stoppen met je links of zelfs failliet gaan of oude berichten verwijderen.

Afhaalmaaltijden

  • Leg contacten met geloofwaardige bronnen.
  • Zoek een forum voor verslaggevers of vind mensen via LinkedIn die geïnteresseerd zijn in jouw inhoud.
  • Zorg dat mensen het delen en linken.
  • Voornamelijk: om een hogere autoriteitsscore op te bouwen, heb je links nodig van sites met een hogere autoriteit. Dit brengt ons bij...

Backlinks

SEMrush SEO Bkaclinks

Backlinks staan vrij hoog in de totempaal als het gaat om maatregelen waar Google rekening mee houdt. Daarom is het relevant om de backlinkanalysetool van SEMrush en wat deze biedt te begrijpen. Deze tool heeft een aantal vrij gedetailleerde statistieken en is tegelijkertijd eenvoudig te gebruiken, en is dus zeer krachtig in het ontwikkelen van analyses. Op basisniveau kun je met de tool de voortgang van je site op het gebied van linkbuilding evalueren, nieuwe backlinks identificeren en ontdekken wanneer backlinks worden verwijderd.

Belangrijke statistieken om bij te houden in deze tool zijn: De meest voorkomende categorieën van linkdomeinen, de ankertekstwolk (wat belangrijk is zodat je er zeker van kunt zijn dat er geen piek is van een commerciële ankertekst die schadelijk zou kunnen zijn), verwijzende domeinen, linkprofielgrootte in de loop van de tijd en nofollow vs. followed uitsplitsingen. Het is ook belangrijk om je linktoxiciteit bij te houden.

Het is belangrijk om een solide contentmarketingstrategie te hebben, met regelmatige posts waar anderen naar kunnen linken. Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar kwalitatieve inhoud die uitgebreider is, krijgt meer backlinks. Gewoon inhoud bij elkaar gooien is niet genoeg, want je bent op zoek naar zeer gerenommeerde bronnen die er kennis van nemen. Daarom kost het bouwen van wolkenkrabber-inhoud veel meer moeite. Het formaat kan ook een grote hulp zijn.

Het andere deel hiervan is promotie. Het posten op je eigen sociale media is een goede eerste stap, maar het is niet genoeg. E-mail het naar bloggers in je relevante branche, omdat zij het misschien een shout-out geven, of misschien zelfs een link plaatsen in een van hun posts. Een andere manier om dit te doen is om sites te vinden met verouderde informatie en contact met hen op te nemen. Je kunt dit doen door een oud artikel te vinden met info die oud is (hangt af van je branche, maar 5 tot 10 jaar zou een goede benchmark moeten zijn). Zoek vervolgens welke sites naar deze oudere informatie linken en neem contact met hen op zodat ze naar jou kunnen linken.

Afhaalmaaltijden

  • Controleer regelmatig je backlinks en waar ze vandaan komen.
  • Verse inhoud van hoge kwaliteit is nog steeds de beste manier om gelinkt te worden door andere gerenommeerde bronnen.
  • Promoot je inhoud, plaats het op sociale media, e-mail het naar geïnteresseerden, enz.
  • Probeer actuelere informatie of media aan te bieden en zorg dat sites met verouderde informatie hun inhoud herzien met jouw berichten.
  • Zoek een geschikte maar linkbare indeling (lijsten, quizzen, how-to's, enz.)
  • Je zou kunnen kijken naar Pagerank voor meer informatie. We hebben eerder behandeld hoe Pagerank de waarde van links bepaalt in een ander artikel.

Pagina Snelheid

SEMrush snelheidstestWe hebben een heel artikel over Pagina snelheden verhogenals je op zoek bent naar een meer diepgaande duik in dit onderwerp met betrekking tot pagina SEO. SEMrush geeft bepaalde statistieken over websiteprestaties, maar er zijn betere manieren om problemen met betrekking tot sitesnelheid te identificeren als je meer inzicht nodig hebt. Naast SEMrush moet u uw pagina's ook analyseren met Chrome's eigen gebruikerservaringsrapport en Google Lighthouse. Page Speed Insights is een ander nuttig programma dat je de statistieken die je nodig hebt op een meer specifieke manier kan geven.

Als je het gevoel hebt dat de paginasnelheid je website belemmert om zijn volledige potentieel te bereiken, zijn er een aantal dingen die je kunt doen. Gebruik geen zware afbeeldingen en comprimeer ze als je kunt met ingebouwde tools zoals die van WordPress. Het is belangrijk om een webhostingpakket te kiezen waarmee je de laadsnelheid van je site kunt verbeteren. Dit kan worden verbeterd door een server te hebben die dedicated resources heeft, waardoor andere sites je processor en geheugen niet kunnen opslokken.

Je kunt ook bronnen cachen en minen, wat de snelheid van je site ten goede komt. Houd uw plugins, apps en widgets bij. Alle scripts van derden kunnen je snelheid enorm belemmeren. Welk thema je gebruikt kan ook van belang zijn, want zwaardere thema's kunnen snel leeglopen.

Afhaalmaaltijden

  • Te grote afbeeldingen zijn de grootste boosdoener.
  • Cacheer en miniseer je bronnen.
  • Beheer alle scripts, plugins en apps van derden.

Tijd doorgebracht op pagina

Tijd doorgebracht op pagina
Google Analytics-uitvoer

De tijd die gebruikers op je pagina doorbrengen is een maatstaf voor de intentie van gebruikers. Als ze op zoek zijn naar iets specifieks, je website bezoeken maar het niet vinden, zullen ze vertrekken zonder conversie. Een hoog getal op deze metriek kan je website (mogelijk) een minder aantrekkelijke status geven. Het eerste dat je moet begrijpen over deze metriek is dat hij contextueel is. Een minuut van de tijd van een gebruiker kan goed of slecht zijn, afhankelijk van het doel van de pagina. Deze tijdspanne zou te kort zijn voor een lang artikel met veel informatie, maar ideaal voor een pagina met weinig informatie.

Controleer je eigen gemiddelde leestijd voor je pagina en vergelijk deze met die van de gemiddelde lezer. Als er een groot verschil is tussen deze twee tijden, voldoe je waarschijnlijk niet aan de intentie van de gebruiker. Als je aankooppagina een hoog bouncepercentage heeft en een snel bouncepercentage, match je misschien niet met de juiste zoekwoorden. In sommige gevallen vind je wel relevante bezoekers, maar worden ze niet verleid om op de pagina te blijven.

Het kan dus zijn dat je op de juiste zoekwoorden scoort, maar niet voldoende informatie geeft om een verkoop te realiseren. Kijk in dit geval naar wat hoger scorende concurrenten doen en probeer iets soortgelijks te doen met je eigen content. Een andere mogelijkheid is dat je UX niet efficiënt is. Als er een heleboel verwarrende advertenties op je pagina staan die afleiden van conversies, zullen gebruikers misschien gewoon weggaan. Bedenk welke functies ervoor zorgen dat u een site verlaat en vermijd die valkuilen.

Afhaalmaaltijden

  • Zorg ervoor dat je op de juiste zoekwoorden zoekt.
  • Controleer of de pagina voldoet aan de behoeften van de gebruiker.
  • Als het overeenkomt voor de twee categorieën, controleer dan of de UX goed is.
  • Houd vooral bij of je landingspagina's nuttig, snel en gemakkelijk te navigeren zijn.

Omrekeningskoers

OmrekeningskoersEn hier is hij dan: De grote. CRO is de basis van online marketing en er zijn een heleboel manieren om dit te bereiken. We moeten ons echter eerst verdiepen in hoe we deze cijfers kunnen interpreteren. Google Analytics maakt conversies vrij eenvoudig te volgen door aangepaste doelen in te stellen en SEMrush SEO-maatregelen kunnen je ook een aantal relevante indicatoren geven. Pas deze doelen aan op het doel van uw site en wat u wilt van klanten of bezoekers.

Hoe weet je of je invloed hebt op conversies? Groei is altijd een goede indicator, maar je kunt ook het wereldwijde gemiddelde van websites gebruiken. omzettingskoers van 4,31% gebaseerd op conversiepercentages van meerdere marktplaatsen als benchmark. Als je op dit gebied achterloopt, kun je een aantal dingen doen.

Afhaalmaaltijden

  • Voer klantonderzoeken uit of doe aan A/B-testen om de beste werkwijzen te vinden.
  • Richt je op goed presterende inhoud en plaatsen met de meeste prominente bezoekersinteractie. Dit kan je ook een niche geven van waaruit je kunt uitbreiden. Daarnaast kun je demografische gegevens van bezoekers analyseren en ervoor kiezen om je op een segment te richten.
  • Onderzoekt bouncepercentages en waar bezoekers het minst blijven hangen. Dit kan je helpen om je klantinteracties te verbeteren en een betere kooptrechter te produceren.
  • Verbeter je oproepen tot actie.
  • Overweeg het toevoegen van hulplijnen, chatbots, abonnementen of e-mails ter herinnering van artikelen in het winkelwagentje of aankopen.
  • Maak het gemakkelijker om door de website te navigeren. Sommige klanten zullen weggaan als ze vinden dat het te moeilijk is om door de webpagina te navigeren en te vinden wat ze zoeken.

3 Reacties op "How to Interpret SEMrush SEO Metrics".

Event SEO, promotie en online marketing tips voor 2021 - Promoguy

17 juni 2021

[...] je evenementen. Zorg voor inhoud waar mensen naar linken en die ze delen. We hebben al in eerdere artikelen besproken hoe je SEMrush effectief kunt gebruiken, dus kijk daar maar eens naar als je een opfrisser nodig hebt. Welke software je ook gebruikt om je [...]

Vastgoed SEO tips en trucs voor kleine bedrijven - Promoguy

2 juli 2021

[...] een diepgaand onderzoek gedaan naar hoe je de statistieken van SEMrush het beste kunt inzetten voor de behoeften van je bedrijf. Hoewel we [...]

Contentmarketing gemakkelijk gemaakt met tools en tips - Promoguy

27 juli 2021

[Ze kunnen je instrueren terwijl je schrijft en de inhoud onderweg optimaliseren. Ze kunnen ook de leesbaarheid van de inhoud controleren, SEO, de kwaliteit van landingspagina's verbeteren, de gebruikerservaring en de toon van de stem [...]

Reacties gesloten.