Wanneer je klant aankomt op de bestemming achter zijn klik, moet hij onder de indruk zijn. Gemiddeld blijven websitebezoekers op een pagina gedurende 50 seconden tot een minuutDus moet je deze vluchtige seconden laten tellen. Daarom hebben we landing page testing.
Maar eerst de basis van wat we in dit artikel behandelen:
- Minimalistische versus dynamische landingspagina's en hun testtechnieken.
- Hoe je leadgeneratie en UX kunt verbeteren.
- Tips voor het schrijven en ontwerpen van landingspagina's om de prestaties te optimaliseren.
- A/B-testprocedures en -tools.
Voordelen van landingspagina testen
- Testen zorgen voor diepgaandere UX-verbeteringen en betere leadgeneratie.
- Hiermee kun je beter begrijpen hoe bezoekers met je pagina of winkel omgaan.
- Onderscheidt gebruikers met een lage intentie van gebruikers met een hoge intentie om betere conversie-inzichten te bieden.
- Past gedragsinzichten toe en helpt een effectieve stijl van branding te creëren die werkt.
A/B-tests voor landingspagina's
Voordat je gaat testen, moet je het doel achter een landingspagina kennen. Het verschil tussen een webpagina en een landingspagina is dat landingspagina's er zijn om de bezoeker ergens anders op te laten klikken, tot een transactie te laten leiden of een actie te laten voltooien (zoals een opt-in of de bezoeker te bedanken voor een succesvolle verkoop). Ze dienen een functioneel doel in marketingterwijl een webpagina een deel van de website is.
Het is precies in de Definitie landingspaginaEen landingspagina is een segment van een website dat dient als ingang vanaf een link. Daarom moet je weten welk doel de landingspagina dient. Bovendien moet je ook beslissen of je een minimalistische landingspagina of een dynamische landingspagina.
Dynamische landingspagina's veranderen op basis van wie de website bezoekt, waardoor gerichte CTA's, advertenties of aanbiedingen mogelijk worden. Dit maakt een betere targeting mogelijk, maar past misschien niet bij de behoeften van elk bedrijf. Een meer minimalistische pagina vermijdt complexiteit en richt zich op een bepaald segment of doel. Houd rekening met je budget, de omvang van je publiek en de vaardigheden of mankracht die je tot je beschikking hebt voordat je voor een dynamische pagina kiest.
Procedure
Afhankelijk van de software die je gebruikt of de manier waarop je landingspagina-varianten maakt, moet je naar het CMS-dashboard of de splittestsoftware gaan, een pagina selecteren en variaties toevoegen. Dat is de basisversie van de A/B-testprocedure. Afhankelijk van je behoeften kun je het aantal conversies instellen dat je met elke pagina wilt bereiken, specifieke segmenten wijzigen, een verschillend aantal vervolgpagina's toevoegen om het klanttraject te meten, enzovoort.
Hier zijn de populairste elementen om te testen:
- Headlines: Je kop kan de landingspagina drastisch veranderen. Kijk naar het onderstaande voorbeeld om te zien hoe eenvoudige veranderingen in de formulering het gevoel van de aanbieding veranderen.
- Afbeeldingen: Mensen zijn visuele wezens en verschillende afbeeldingen kunnen een andere reactie op uw website uitlokken. Kijk hoe een andere afbeelding van onze voorbeeldpagina een heel ander aspect geeft aan het idee van een FinTech-bedrijf (in de eerste afbeelding ligt de nadruk op het zakelijke aspect, in de tweede op het technische aspect).
- CTA's: CTA's kunnen de manier veranderen waarop we een aanbieding bekijken. Probeer verschillende formuleringen of zelfs verschillende aanbiedingen uit om te zien wat werkt voor de intentie van de bezoekers. Zijn ze op zoek naar een directe transactie of naar meer informatie?
- Kopie: De landingspaginakopie is een ander cruciaal onderdeel van het testen. Het wijzigen van de creatieve of SEO-tekst is een geweldige manier om verschillende versies van marketingboodschappen uit te proberen om te zien wat werkt voor je bezoekers.
- Opt-in formulieren: Pas je formuliertekst aan om te zien waardoor bezoekers eerder geneigd zijn om zich in te schrijven.
- Sociaal Bewijs: Probeer verschillende getuigenissen of beoordelingen uit met verschillende opstellingen. Kijk of het toevoegen van foto's van klanten of beoordelingsscores meer helpt.
- Prijspunten: Probeer verschillende prijsplannen uit (begin met een basisplan of het volledige pakket of plaats een "aanbevolen label").
Tools voor het testen van landingspagina's
Hier zijn een aantal handige landing page a/b testing tools:
- Google Optimaliseren: Werkt geweldig met de Google Suite (zoals je zou verwachten). We raden u aan meer te lezen over Google's gids voor A/B-testen met deze handige tool.
- Unbounce: Goed voor vooraf ontworpen sjablonen met een gebruiksvriendelijke drag-and-drop bouwer en eenvoudige analyses.
- LeadPages: Het heeft veel van de functies die Unbounce heeft, samen met de mogelijkheid om HTML en CSS voor je pagina te wijzigen. Ook goed voor SEO en e-commerce, ook al is het beperkt in zijn mogelijkheden om gegevens te verzamelen.
We hebben een aantal cruciale landingspagina KPI's in een ander artikel als je meer wilt weten over analyse. Nu we de A/B-testprocedures hebben behandeld, gaan we wat dieper in op ontwerpen en hoe we het kunnen laten werken.
Soorten landingspagina's
Hier volgen de verschillende soorten landingspagina's met voorbeelden van landingspagina's voor merken en producten:
- Splash pagina: Deze hebben meestal een minimale tekst, een achtergrondafbeelding en een link naar de hoofdwebsite.
- Squeeze-pagina: Squeezepagina's zijn de pagina's waar je je publiek binnenhaalt met een "opt-in". Voeg een aantrekkelijke koptekst toe, enkele waardeproposities of USP's, verleidelijke afbeeldingen, minimale wrijving om je in te schrijven en een CTA-knop die gebruikers overtuigt om een e-mailadres op te geven voor meer informatie.
- Pagina voor het vastleggen van leads: Gelijkaardig aan de squeeze page, maar vraagt meer info en gaat in de meeste gevallen meer over het verkopen van een product of trial.
- Doorklik landingspagina: Bevat over het algemeen minder informatie en leidt de klant er voorzichtig doorheen zonder hem te bombarderen met betalingsplannen. Gebruikt vaak een gratis proefperiode als haakje.
- Pagina Aan de slag: Een eenvoudig aanbod om een product of dienst uit te testen dat vaak leidt tot een selectie in meerdere stappen.
- Pagina afmelden/afmelden: Een eenvoudige inschrijvings- of afmeldingspagina. Uitschrijvingen worden vaak voorafgegaan door bevestigingen en laatste pogingen om de klant te behouden.
- Prijzen: Zeer gebruikelijk voor producten met meerdere prijsplannen.
- 404 landingspagina: 404's worden vaak gezien als fouten, maar ze kunnen nuttig zijn bij het omleiden van bezoekers naar de plaatsen waar je wilt dat ze naartoe gaan.
Beste praktijken voor leadgeneratie en conversie op landingspagina's
De kenmerken die een goede landingspagina-ervaring beschrijven zijn onder andere:
- De juiste SEO-elementen zijn cruciaal, samen met de bijbehorende zoekwoorden voor je product (meer hierover in het gedeelte over SEO).
- Goede UX-praktijken zorgen voor een goede doorstroming op de pagina.
- Aangepaste URL's helpen je SEO (bouwt meer SEO autoriteit op). Vermijd ".wodpress" of ".demopage" domeinen.
- Passende trefwoorden zijn noodzakelijk:
- Als je een product verkoopt, gebruik dan zoekwoorden die gerelateerd zijn aan concurrerende producten.
- Long-tail zoekwoorden kunnen handig zijn voor meer specifieke productcategorieën.
- Zorg voor goede backlinks door websites te vragen om naar jou te linken terwijl je uitgaande links van hoge kwaliteit behoudt.
Je kunt leadgeneratie voor landingspagina's vanuit verschillende invalshoeken benaderen. Hier volgen enkele aanvullende tips om het beste uit je website te halen:
- Vergeet niet te optimaliseren voor andere apparaten. Mobiele landingspagina's zijn tegenwoordig cruciaal, aangezien bijna 50% van de aankopen tijdens de feestdagen via de telefoon ging.
- Verminder de wrijving door zo weinig mogelijk stappen te doorlopen naar de check-out, inschrijving of leadgeneratie.
- Complexe processen visualiseren en droge tekst tot een minimum beperken.
- Installeer pixels en analytische tracking om te meten van wie en waar je klikken naartoe gaan.
- Als je sterke concurrenten hebt, wees dan niet bang om je product te vergelijken om je USP's vast te stellen.