logo
logo

Online marketing SEO 4 juli 2023

Leads genereren met SEO: Tips voor bedrijven

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Leadgeneratie is essentieel voor elke bedrijf. Hoewel iedereen het toepast in zijn activiteiten, zijn er veel nuttige strategieën die veel CRO-experts over het hoofd zien. We gaan een paar van deze technieken bespreken die gericht zijn op het inzetten van je SEO voor meer bekendheid of zelfs verkoop, vooral als ze betrekking hebben op het verbeteren van CTR en trechterverwerking.

Als je je afvraagt hoe je meer leads kunt genereren via je website, dan zijn dit de belangrijkste punten:

  • Leadgeneratie vereist het opknappen van je landingspagina (lees hier meer over landingspaginaoptimalisatie)
  • Mogelijk gebruikt u de verkeerde FAQ's
  • SEO leadgeneratie vereist een andere aanpak dan reguliere SEO
  • Voor leadconversie zijn effectieve CTA's, pagina-elementen en lead-ins nodig
  • De effectiviteit van uw lead-gen SEO meten met CTR, heatmaps en on-page statistieken om succes- of mislukkingsgebieden te vinden

Waarom is Leadgeneratie belangrijk (& hoe SEO helpt)?

Het genereren van leads is cruciaal voor online marketing omdat het bewustzijn of verkoop genereert en je doelgroep in de trechter naar een daadwerkelijke aankoop leidt. Het stelt bedrijven in staat om inhoudwebpagina's, marketingmateriaal enz. in effectieve conversies.

SEO kan een geweldige manier zijn om deze inspanningen te ondersteunen, omdat het een natuurlijke manier is voor potentiële klanten om uw website te vinden. Ze klikken vaak op de inhoud van je pagina omdat ze geïnteresseerd zijn in het oplossen van een probleem of vragen hebben. Dit is waar je ze kunt helpen door je diensten of product aan te bieden, omdat ze een zelfselecterende geïnteresseerde partij zijn.

SEO is geweldig om organisch ontdekt te worden, wat een krachtig aspect kan zijn om te benutten. Het doel is om SEO niet alleen te gebruiken om je website online actiever te maken, maar om de interesse om te zetten in een effectieve lead. Dit vereist dat je via marketing van content naar productinteresse gaat, dit omzet in toegankelijkheid en vervolgens naar verkoopportalen met unieke proposities leidt.

Het proces kan het best worden uitgelegd aan de hand van de leadgeneratietrechter:

Funnel voor het genereren van leads

Dus, met de basisprincipes uit de weg, laten we het hebben over hoe je meer inkomende leads kunt genereren.

Landingspagina-elementen die je moet hebben

Om leadgeneratiecampagnes te laten werken, zijn hier enkele must-haves:

  • Goede inhoud is een gegeven: Beantwoord de vragen van je doelgroep. Als je een SaaS-bedrijf bent dat marketingdiensten levert, richt je dan op de pijnpunten van je potentiële klanten. Zoek naar termen als "hoe verbeter ik mijn marketingprestaties" of soortgelijke bruikbare vragen. Beantwoord deze in je content.
  • CTA's toevoegen: Met CTA's wordt je inhoud een hulpmiddel om leads te genereren. Voeg binnen de inhoud zinnen toe als "U kunt ook een kijkje nemen in onze diensten om (het probleem waarvoor ze op de inhoud hebben geklikt) op te lossen".
  • Maak de CTA-verkooppunten pittiger: CTA's zijn het meest effectief als ze een probleem oplossen en de lezer helpen om pijnpunten te vermijden. Probeer de CTA dus effectiever te maken door de moeite te verminderen, te laten zien hoeveel ze kunnen besparen, kosten die ze kunnen vermijden door je service te gebruiken, wat ze missen (FOMO), hoe betrouwbaar je service is, enz.
  • Gebruik knoppen of widgets: Interactieve elementen kunnen geweldig zijn om de lezer naar de juiste pagina's te leiden en kunnen de eentonigheid van het lezen van statische tekst vermijden. Knoppen en widgets helpen inhoud op te vallen en trekken de aandacht van de lezer. Maak aangepaste elementen en test ze.
  • Regio-specifieke inhoud maken: Voor lokale leadgeneratie moet je inhoud specifieker richten en widgets toevoegen die voordelen voor die regio benadrukken. Schrijf bijvoorbeeld artikelen die gericht zijn op de regio en voeg knoppen toe met teksten als "We hebben speciale aanbiedingen en kortingen in uw regio".

Het is belangrijk om op te merkenMensen klikken snel weg als je inhoud geen antwoord geeft op hun vragen en een façade lijkt om jou iets te verkopen. Je moet waarde bieden terwijl je je dienst promoot, dus maak eerst goede inhoud en verkoop ze dan je dienst (niet andersom). Betrokkenheid bij de website is de eerste stap.

Leadgeneratie landingspagina tips

  • De juiste SEO-elementen zijn cruciaal, samen met de bijbehorende zoekwoorden voor je product (meer hierover in het gedeelte over SEO)
  • Goede UX-praktijken zorgen voor een goede doorstroming op de pagina
  • Aangepaste URL's helpen je SEO (helpt meer SEO autoriteit op te bouwen). Vermijd ".wordpress" of ".demopage" domeinen
  • Passende trefwoorden zijn noodzakelijk
  • Zorg voor goede backlinks door websites te vragen naar jou te linken terwijl je ook uitgaande links van goede kwaliteit behoudt.

Dit is wat je moet vermijden bij het ontwikkelen van een landingspagina voor een zoekmachine-geoptimaliseerde website:

  • Vermijd gebroken linksControleer regelmatig de prestaties van uw pagina om deze te vinden
  • Optimaliseer niet te veel met dezelfde zoekwoorden: Google zal u hiervoor straffen
  • Inhoud niet kopiërenje kunt gegevens of citaten van anderen gebruiken, maar originele inhoud is cruciaal
  • Maak je geen zorgen over de lengteEen veelgehoord advies is om content langer te maken. Dit is een misvatting, want landingspagina's die langer zijn bevatten vaak meer zoekwoorden en relevante informatie. Dat zijn de dingen waar je je op moet richten in plaats van je zorgen te maken over de lengte.
  • Optimaliseren voor mobiel: Houd alinea's kort en bekijk een voorbeeld van je artikelen voor het mobiele formaat.

Een andere manier om gebruik te maken van SEO is door middel van FAQ's, maar niet op de manier waarop ze standaard worden gebruikt.

Van veelgestelde vragen leads maken

FAQ's zijn standaard geworden voor veel bedrijven omdat ze kunnen helpen bij het beantwoorden van veelvoorkomende vragen binnen de Google-pagina aan de hand van zoektermen en langere vragen. Het is goed om ze standaard te gebruiken, maar er zijn manieren om ze beter te implementeren.

Je kunt de klikmogelijkheden van je FAQ's verbeteren door hyperlinks toe te voegen aan de tekst. Deze links leiden gebruikers van het bekijken van een vraag naar meer informatie over die vraag (of een ander onderwerp waarin ze geïnteresseerd zijn). FAQ's geven in hun huidige vorm antwoord op een vraag, maar leiden niet tot een klik (tenminste niet als ze op Google staan).

Als je niet helemaal op de hoogte bent, kunnen FAQ's worden gemaakt met schema websites zoals Saijogeorge of met WordPress plugins zoals WordLift. Ze zijn handig om mensen op je werk te krijgen en kunnen opvallen op de voorpagina van Google. Zorg ervoor dat je ze gebruikt met links voor een maximaal effect.

Leadgeneratie & SEO statistieken om op te letten

Leads acquisitie: Meet acquisities per kanaal. Dit kan verder worden gestroomlijnd door per lead een ingangsenquête te houden met vragen als "Hoe hebt u onze website gevonden?".

Kosten per lead: Dit is een geweldige maatstaf om te beoordelen hoe efficiënt je marketing is. Blijf meten hoeveel leads je krijgt versus hoeveel je uitgeeft, vooral naarmate je meer en meer elementen aan pagina's toevoegt. Zo kun je de toegevoegde effectiviteit per element beoordelen.

CTR: CTR staat voor doorklikpercentage. Het aantal klikken dat je krijgt per geplaatst item is cruciaal voor het meten van de effectiviteit van je SEO. U kunt de visuele weergave van CTR's optimaliseren door middel van heatmaps (voor een inleiding over hoe handig dit kan zijn, bekijk onze casestudy webdesign voor de ADA-pool van de EU).

Gemiddelde sessieduur: Als mensen niet lang op uw site blijven, moet u ofwel interessantere inhoud maken of de UX en paginasnelheden verbeteren.

Bouncepercentage: Waar vertrekken je bezoekers? Zoek dat uit en probeer ze naar de juiste gebieden te leiden. In dit geval zou het zijn om ze naar de verkoopportals te leiden.

Leads omzetten: Een andere effectiviteitsratio die je op het juiste spoor houdt.

Hopelijk heeft dit artikel je een aantal ideeën gegeven over hoe je de conversie van leads kunt verhogen.

En als je je afvraagt hoe je leads kunt genereren met digitale marketing, dan kunnen wij je daarbij helpen. Maak een einde aan de hoofdpijn van het beheren van al je eigen marketing en Bekijk onze dienstenpagina voor meer informatie over leadgeneratie. Laat de professionals het voor je uitzoeken.