logo
logo

Gegevensanalyse Online marketing 20 juni 2023

Marketingprestatieanalyse voor beginners

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Om beter gebruik te maken van je promotiestrategieën, marketing prestatiebeheer is een noodzaak. Of je nu de Google-advertentieprestaties wilt verbeteren, de effectiviteit van je tools wilt beoordelen of je bedrijfsdoelen wilt bijstellen, dit kan de moeite waard zijn.

Dit artikel beschrijft een proces voor het meten van marketingprestaties en het beoordelen van de effectiviteit van marketingactiviteiten.

Wat is marketingprestatie?

Marketingprestatie is de maatstaf voor hoe goed een marketingactiviteit of -campagne haar doelen bereikt. Het is de effectiviteit waarmee bedrijven hun marketingdoelen uitvoeren, gemeten aan de hand van een aantal KPI's en statistieken zoals ROI, conversies, kosten per lead, enz. Marktprestaties zijn essentieel bij het beoordelen, corrigeren of beslissen om marketingprocessen te elimineren.

Naast het beoordelen van doelen uit het verleden, is het creëren van benchmarks en het plannen van toekomstige activiteiten een ander onderdeel van prestatieanalyse. Dit aspect maakt over het algemeen deel uit van marketing performance management. Ook het proces van het bereiken van de gestelde marketingdoelen is marketinguitvoering. Beide komen samen onder de overkoepelende term marketingprestatie.

Marketeers meten, plannen en voeren hun marketingdoelen regelmatig uit. Plannen kunnen kortlopend (1 tot 3 jaar) of middellanglopend (3 tot 7 jaar) of zelfs langlopend (7+) zijn. Deze tijdsgerelateerde aspecten zijn afhankelijk van de reikwijdte en omvang van de doelen.

Prestatiedoelen stellen

Om op de juiste manier doelen te stellen, moet je een paar belangrijke concepten met betrekking tot je merk en strategie in overweging nemen. EerstIn welke fase van de trechter bevindt u zich? Dit zal bepalen of je bewustzijn nodig hebt of dat je je moet onderscheiden van de concurrentie, enz.

Ten tweedeAls je een product verkoopt dat gemakkelijk uit te leggen is en veel concurrenten heeft, kun je je het beste richten op differentiatie of marktaandeelstrategieën. Als je een eenvoudig uit te leggen product verkoopt met veel concurrenten, kun je je het beste richten op differentiatie- of marktaandeelstrategieën. Als je echter weinig concurrentie hebt, maar een product waarvan het nut niet duidelijk is voor de klant, wil je misschien merkbekendheid creëren.

Typische marketingdoelen kunnen zijn:

  • Merkbekendheid: Hoe goed kent het algemene publiek u en wat u aanbiedt?
  • Leads genereren: Het niveau van verkooppotentieel dat je kunt bereiken.
  • Klantenwerving: Hoeveel klanten werft u en welke kwaliteit hebben ze?
  • Gedachtegoed: Meten of je een autoriteit bent over je onderwerp of dominant bent in je productniche.
  • Verloving: Hoeveel interactie krijgen je online activiteiten?
  • Behoud van klanten: Behoudt u uw klanten na de eerste verkoop- of serviceperiode?
  • Verkeer: Hoe goed uw website en pagina's
  • Analyse: Hoe goed zijn je leads en hoeveel verdien je aan elke lead?
  • Verkoop: Het verkoopproces verbeteren en de acquisitiekosten verlagen.

Marketingprestatieanalyse

Als het gaat om de doelen die hierboven zijn genoemd, is hier een handige tabel om ze te koppelen aan de verschillende metrics:

Marketingprestatiecijfers

Hoe marketingprestaties meten?

Meten is nog nooit zo eenvoudig geweest dankzij digitale en online processen met real-time rapportage. Tools zoals SEMrush en HubSpot verzamelen veel van de cijfers die je nodig hebt. Je hebt echter nog steeds meerdere andere informatiebronnen.

  • Doelen en KPI's stellen en bewaken: Eerdere gegevens over doelen en hoe ze werden gecontroleerd.
  • Prestatiebewaking: Specificeer alle prestatiemetingen ten opzichte van doelen.
  • Service level agreements (SLA's) voor verkoop en marketing: Bouw sterke SLA's zodat iedereen zijn rol kent.
  • Hulpmiddelen en rapportage: Marketingautomatiseringsstrategieën kunnen je helpen om realtime gegevens bij te houden met specifieke digitale marketingtools en inzichten te genereren. Deze kunnen heel specifiek zijn in wat ze meten, dus zorg ervoor dat je de juiste tool voor de taak gebruikt.
  • Interne gegevens product of dienst: Je product of dienst heeft waarschijnlijk zijn eigen doelen om te halen. Deze kunnen eenvoudig worden omgezet in meetbare doelen, bijvoorbeeld "Hoeveel mensen gebruiken je software per dag?".
  • Controle van de input van de klant: Verzamel feedback van klanten en los pijnpunten of kennishiaten effectief op.
  • HR-audit: Ga bij HR na wie gekwalificeerd is voor welke functie en stel doelen op basis van competenties. Misschien vind je zelfs nog onontdekte talenten om KPI's op af te stemmen.

Deze checklist is handig voor het instellen en meten van prestaties. Als je bijvoorbeeld een doel stelt om het advertentiebereik te vergroten, moet je doelen stellen voor advertentieprestatiemetingen zoals conversiepercentage, vertoningen, kosten per vertoning, enzovoort. Nu weet je waar je op moet letten en wat je moet meten, zodat je een tool zoals Google Analytics of SEMrush kunt kiezen.

Nu heb je een aantal doelen gesteld en de activiteiten doorlopen die je nodig achtte om ze te bereiken. De volgende stap is het meten van de prestaties van de campagne. Je moet een audit uitvoeren.

 

Prestatie-audit

Meestal vindt een audit plaats tijdens en na de campagne of het project. Sommige bedrijven zorgen ervoor dat vooroordelen worden geëlimineerd door externe bedrijven in te huren om de audit uit te voeren, maar dat is niet altijd het geval. In feite zijn interne audits net zo belangrijk omdat ze ervoor kunnen zorgen dat alles op schema blijft en de juiste hoeveelheid aandacht krijgt.

Dit is ons basisproces van 4 stappen (dit is een beetje algemeen, dus je moet er misschien aan sleutelen voor specifieke bedrijfsscenario's):

Ten eerste moet je je doelen identificeren of vaststellen. Verzamel alle relevante KPI's en controleer welke doelen er in de vorige meetperiode zijn gesteld. Vervolgens moet u de doelen afzetten tegen de verschillen in feitelijke prestaties. Identificeer welke gebieden overpresteren en welke onderpresteren, zodat je kunt zien waar de ROI het meest efficiënt is of verslapt.

Daarna moet je budgetteringsprojecties maken. Kijk welke processen ondergefinancierd zijn of welke ineffectieve gebieden overgefinancierd zijn. Naast het bekijken van de cijfers is het nuttig om interne en externe veranderingen te identificeren die afwijkingen zouden kunnen verklaren. Als dit bijvoorbeeld tijdens de pandemie was, gaan standaardmetingen het raam uit en zou elke vergelijking met eerdere gegevens oneerlijk zijn.

Tot slot moet je aanbevelingen doen om toekomstige processen te verbeteren. Je aanbevelingen moeten. Het is belangrijk om rekening te houden met de kosten die je aanbevelingen met zich meebrengen en ze af te zetten tegen de status-quo. Het is ook belangrijk om niet alleen naar de cijfers te kijken, maar ook aanbevelingen te doen op basis van de bedrijfscultuur. Soms is het beter om het hierbij te laten.

Vergeet ook niet om projecten die nog in de kinderschoenen staan wat extra ruimte te geven om te groeien. Stel doelen en meet ze volgens een gepaste tijdschaal, want niet alle resultaten laten meteen vooruitgang zien.