logo
logo

Online marketing Online aanwezigheid SEO maart 7, 2022

Muziekmarketing en streamingstrategieën voor artiesten

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Muziekmarketing

Muziekmarketingtools en -toepassingen hebben het veld geopend voor wat er mogelijk is voor muzikanten die hun brood willen verdienen. Dit heeft echter ook geresulteerd in een overvol veld waar noodzakelijke strategieën zeer snel veranderen. De tijd is voorbij dat een band als de Arctic Monkeys een MySpace-pagina kon opzetten en hun muziek kon promoten.

Gelukkig openen zich steeds nieuwe wegen. Dit artikel zal proberen om een aantal van de basisbeginselen die je moet weten over de business van muziekmarketing en -promotie uit te splitsen. Het advies hier zal proberen altijd actueel te zijn, hoe moeilijk dat ook is gezien de veranderende aard van de industrie.

De focus van dit artikel ligt voornamelijk op SEO, sociale media en streaming. Hoewel de informatie vooral bedoeld is voor artiesten, kunnen kleine labels het ook handig vinden.

SEO voor muziekmarketing

Zoekmachineoptimalisatie kan cruciaal zijn voor elke digitale marketingactie. Trefwoordonderzoek kan bijzonder relevant zijn, dus hier zijn een paar tips om in gedachten te houden:

  • Als je actieve kanalen hebt, houd dan bij welke zoekwoorden je publiek gebruikt om je te vinden.
  • Het gebruik van meta-beschrijvingen met de juiste genres en beschrijvende tekst kan een lange weg afleggen.
  • Creëer backlinks naar je site.
    • Als je hebt opgetreden op een locatie, vraag hen dan om je website en sociale media te delen.
    • Als een blog of nieuwssite verslag heeft gedaan van een evenement waaraan je hebt deelgenomen, plaats dan een link en vraag hen om een link naar jouw website toe te voegen.
    • Doe mee aan online muziekwedstrijden. Dit kan een geweldige manier zijn om je werk te publiceren voor een publiek en de gastheren je platforms te laten linken.
  • YouTube staat op de tweede plaats na Google en kan veel SEO-mogelijkheden bieden. Gebruik YouTube-zoektermen om je kanaal te optimaliseren en afspeellijsten te maken.
  • Zoek liedjes waar vaak naar gezocht wordt (misschien op Google Trends) en cover ze. Deze zoekopdrachten kunnen je wat views opleveren en je online aanwezigheid vergroten.
  • Gebruik alles-in-één social media-kits zoals Buffer om op zoveel mogelijk kanalen te posten.
  • Gebruik Schema.org om gebruik te maken van de beste technische SEO-praktijken voor het maken van webpagina's

Marketingtips voor muziekevenementen

Muziekmarketing

Het promoten van evenementen is een vak apart, maar gelukkig hebben we al artikelen daarover. Specifiek als het om muziek gaat, stellen we voor:

  • Doe mee aan uitnodigingen voor albumlanceringen en countdowns die linken naar je site.
  • Maak samenvattingen van evenementen en pagina's voor elk evenement.
  • Kies hashtags voor elk evenement. Dit moedigt mensen ook aan om het te live-tweeten of te streamen.
  • Remarket oude evenementcontent tijdens perioden met minder optredens (consistent posten is belangrijk).

Mobiele telefoons zijn de manier om te gaan

Er is nog een belangrijk aspect van muziekmarketing dat artiesten soms vergeten: Mobiele telefoons. Volgens recent onderzoek luisteren de meeste mensen naar hun muziek op hun telefoon en deze trend stijgt jaarlijks. Met dat in gedachten is het belangrijk om te optimaliseren voor mobiel.

Dit betekent automatisch dat mobielvriendelijkere platforms zoals TikTok en Instagram gunstig zijn. TikTok influencer marketing kan hier van pas komen, aangezien muzikanten als Lil Nas X beroemd zijn geworden via het platform. Als samenwerkingsapp kun je met TikTok music en artist outreach jammen met andere mensen of ze laten dansen op je nummers of ze direct omzetten in memes.

Instagram heeft ook functies die koppelen met programma's zoals Spotify om cross-channel promotie mogelijk te maken. Het is ook het beste om je website of blog te controleren op mobiele prestaties. Aangezien de meeste mensen Instagram en TikTok via hun telefoon gebruiken, zullen ze natuurlijk ook je andere sociale media en websites op hun telefoon willen vinden.

Marktonderzoek voor de muziekindustrie geeft aan dat de beste dag om muziek uit te brengen is een vrijdag. Dit is een algemene regel, maar er zit een logica in. In het weekend hebben mensen meer tijd om een bericht te bekijken voordat je aankondigingen verloren gaan in de ether.

Zoals het onderzoek laat zien, streaming is goed voor 83% van de muziekconsumptie (exclusief live-evenementen, merch en andere neveninkomsten). In dat deel van de taart neemt Spotify het grootste deel voor zijn rekening (deze statistieken omvatten zowel abonnees als gratis gebruikers).

Muziekmarketing Streaming

In termen van gebruikersaandeel kan het verhaal een beetje anders zijn. YouTube heeft een overweldigend aandeel, maar dit omvat een enorme gebruikersbasis met interesses die verder gaan dan alleen muziek.

Muziekmarketing Streaming

Muziekplatforms zoals SoundCloud kunnen 76 miljoen regelmatige gebruikers krijgen en zijn een geweldige manier om een publiek te bereiken, maar de jury is er nog niet uit wat betreft monetarisering. Veel van de gebruikers zijn er om gratis nieuwe artiesten te ontdekken, dus de bereidheid om te betalen kan variëren. Zoals eerder vermeld, groeit TikTok elk jaar en heeft het een track record van het binnenhalen van luisteraars voor nieuwe artiesten.

Ook op het gebied van sociale media is Facebook nog steeds aanbevolen door mensen in het veld. Hun advertentiemogelijkheden en het aanmaken van groepen zijn de eenvoudigste en het heeft nog steeds de grootste gebruikersgroep. Bovendien is het heel eenvoudig om er evenementen en activiteiten op te zetten.

Muziek Streaming Platforms

Het beste streamingplatform om geld te verdienen kan echt variëren op basis van een aantal factoren. Kortom: Probeer er zoveel mogelijk tegelijk en houd degene die werken. Het kan echter nuttig zijn om te weten wat hun sterke en zwakke punten zijn en wat je kunt verwachten.

Er zijn verschillende redenen waarom het berekenen van royalty's lastig wordt:

  • Tarieven zijn zelden vaste bedragen.
  • Cijfers kunnen na verloop van tijd veranderen als strategieën worden aangepast.
  • Verschillende platforms hebben verschillende betalingsniveaus.
  • Stroomwaarden kunnen geografisch variëren.

Betalingsniveaus voor muziek streamen

Als je op zoek bent naar de beste plek om betaald te krijgen, kan dat gesprek heel snel lastig worden. Aan de oppervlakte heeft Amazon Music de hoogste betaalde numerieke waarde, maar dat getal is misleidend. De meeste mensen gebruiken Amazon Prime, niet Amazon Music Unlimited. Dit betekent dat het werkelijke tarief veel lager is dan geadverteerd, omdat het een ander betaalniveau is.

Van de streamingplatforms met abonnement, Napster levert de meeste royalty's op, gevolgd door Tidal. Dat gezegd hebbende, Spotify's doelmarkt is het meest uitgebreid met een enorme gebruikersbasis, maar levert een veel kleiner aandeel op van elke stream. Omgekeerd kunnen platforms voor directe aankoop zoals Bandcamp winstgevender zijn dan streaming, hoewel ze een half gevestigde markt hebben.

Idealiter zou je je muziek op zoveel mogelijk sites moeten hebben om je inkomsten te optimaliseren en de grootste groep potentiële luisteraars te bereiken.

Muziekmarketing Inkomsten uit streaming

Het risico van muziekmarketing op streamingdiensten

De marketingstrategieën van Spotify zijn over het algemeen ook van toepassing op andere streamingplatforms. Het is echter het vermelden waard dat apps zoals Tidal vriendelijker zijn voor nieuwe artiesten door de manier waarop het algoritme en de app lay-out werken. Toch leveren deze streaming-apps altijd een zware strijd tegen gevestigde muzikanten.

Marketing op streamingdiensten kan lastig zijn, maar er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Het is misschien het beste om vooraf te zeggen dat de markt voor muziekstreamingdiensten, zoals die nu bestaat, niet duurzaam zal zijn voor muzikanten. Zoals muziekstreaming groeit, royalty's stagneren. Kleinere artiesten kunnen dus beter op zoek gaan naar betaalde optredens en andere deals om de magere streaminginkomsten aan te vullen.

Andere strategieën voor online geld verdienen en muziek marketen

Er zijn andere online manieren om je brood te verdienen. Je kunt een Fiverr-account aanmaken en wachten op kleine opdrachten van betalende klanten. Dergelijke platforms kunnen vooral een goede bron van inkomsten zijn voor muziekproducenten, waar andere muzikanten misschien tracks willen laten mixen of masteren. Het kan een goede manier zijn om wat bijverdiensten te krijgen en het is handig als je bedenkt hoe je jezelf als muziekproducer in de markt kunt zetten.

Het opzetten van YouTube-kanalen heeft in het verleden gewerkt voor artiesten, hoewel dit een drukke markt is. Veel muzikanten doen tutorials op YouTube of beoordelen apparatuur (en sluiten zelfs deals met bedrijven die dat doen). Er is geen nette bijbel voor het starten van een muziekpromotiekanaal.

Er komt veel meer kijken bij het beheer en de promotie van de muziekindustrie dan in één artikel kan worden behandeld, maar hopelijk is dit een goed begin om mee te beginnen. Als je onze marketingdienstenWe bieden advies en online promotie voor verschillende klanten.