logo
logo

Online marketing Online aanwezigheid Online winkel SEO 20 juli 2021

Restaurant SEO & Sociale Media Tips voor 2021

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Restaurant SEO

Nu mensen na de pandemie terugkeren naar eet- en cateringgelegenheden, is het belangrijker dan ooit om klanten in jouw richting te lokken. SEO voor restaurants, sociale media en digitale marketingtechnieken kunnen ervoor zorgen dat de evenementen en locaties van uw bedrijf de eerste plaats aan tafel krijgen.

Online marketingstrategieën kunnen heel belangrijk zijn bij het produceren van een optimale mix van online bestellingen en persoonlijke bezoeken. Online promoties kunnen ook gemakkelijk klanten aantrekken met promoties onder de streep, kortingen en speciale aanbiedingen. Het implementeren van dergelijke promoties en het bijhouden van hun succes is ook veel eenvoudiger.

Betere SEO voor restaurants bouwen

Zoekmachineoptimalisatie voor restaurants kan belangrijk zijn omdat de meeste geïnteresseerden alleen op de eerste pagina van Google kijken. Het kan een uitdaging zijn om hier een betere positie te krijgen omdat de voedingssector zeer concurrerend is. Hoewel het gemakkelijker is om dit te bereiken met PPC en betaalde resultaten, heeft het verkrijgen van een hogere positie met behulp van organische middelen zijn eigen specifieke voordelen.

Restaurant SEO optimaliseren voor evenementen vs. locaties

Je restaurant op de eerste pagina van Google laten verschijnen kan ingewikkeld zijn zonder een samenhangend plan. Het vereist ook dat je weet op welke manieren je wilt worden weergegeven, omdat Google-zoekopdrachten sterk kunnen variëren. Wil je bijvoorbeeld als restaurant verschijnen in het Maps 3-pakket of is je plan om mensen naar een evenement te lokken? Het eerste is geweldig voor bedrijven, maar het tweede is meer geschikt voor eenmalige evenementen.

Het is belangrijk op te merken dat het niet het een of het ander moet zijn. Eenmalige evenementen die linken naar je website zullen helpen bij een betere website SEO op de lange termijn en betere website prestaties zullen je evenementen natuurlijk zichtbaarder maken. Beide benaderingen moeten samengaan, omdat ze elkaar helpen maar ook verschillende doelgroepen kunnen aantrekken.

Voor evenementen is er uitgebreider leesvoer in dezelfde trant beschikbaar in onze eerdere artikel over SEO voor evenementen. Hier zijn echter een paar korte tips voor het stimuleren van evenementen:

  • Post evenementen op sociale media en plan vooraf rond de feestdagen. Dit kunnen drukke periodes zijn, dus het is van cruciaal belang om je naam als eerste te verspreiden.
  • Start een verjaardagsclub of speciale aanbiedingen voor zulke gelegenheden.
  • Adverteer met promoties die gericht zijn op je doelgroep (bijvoorbeeld studentenkortingen).
  • Voer kortingen in voor grote groepen, zoals bedrijfsfeesten of catering voor externe evenementen.

Lokale Restaurant SEO is de sleutel

Restaurant SEO Hamburg 3-Pack Google
De Google 3-Pack & websiteresultaten

Als het gaat om het aantrekken van persoonlijke bezoekers, zullen de meeste mensen je zaak ontdekken door wat er om hen heen is. Dit betekent dat je op je website naar je locatie moet verwijzen, je Google Mijn Bedrijf-profiel moet optimaliseren en gebruik moet maken van een aantal sites, online kaarten en locatie-gebaseerde apps.

Een vaak verwaarloosd hulpmiddel voor lokale rankings is Berichten op Google Mijn Bedrijf. Posts verhogen de zichtbaarheid op Google, bieden nieuwe informatie waarmee je je kunt onderscheiden in de ogen van de klant en zorgen voor een gratis en toegankelijke vorm van online marketingcommunicatie. Je kunt foto's, CTA's en updates plaatsen die buzz genereren. De aanbevolen hoeveelheid is één keer per week.

Wat betreft het optimaal benutten van je locatie op Google-kaartenDe online marketing van een restaurant kan op meerdere manieren enorm veel voordeel opleveren. Ten eerste is het een gemakkelijke link naar je website en geeft het basisinformatie zoals openingstijden. Ten tweede geeft het je een ongekende zichtbaarheid als je in het 3-pack of de carrousel op Google Maps terechtkomt.

Er zijn belangrijke stukjes informatie die je in je Maps-post moet vermelden. Lokale restaurantbezoekers willen weten hoe hoog de prijzen zijn, wat de openings- en sluitingstijden zijn, of een restaurant afhaal- of dinermogelijkheden biedt en welke soorten eten ze serveren.

Foto's en video's kunnen veel mensen aantrekken. Vergeet niet om op de Maps-pagina een link naar je website te plaatsen. Een kleine introductie is ook nuttig om basisinformatie over je diensten te geven.

Trefwoord Planning

Ga na welke diensten of gerechten het populairst zijn onder klanten. Je hoeft niet het hele thema van je restaurant te veranderen om hierop in te spelen, maar let op wat je al aanbiedt en of je optimaliseert voor de mensen die ernaar zoeken. Misschien lever je wel kippenvleugels en zoeken veel mensen daarnaar, maar heb je dit niet als specialiteit vermeld op bezorgsites zodat mensen je pagina nooit vinden.

Wees specifiek. Het optimaliseren van zoekwoorden op Google voor restaurants en eetgelegenheden vereist het vermelden van specifieke etenswaren. De beste restaurant SEO tactieken houden rekening met zeer specifieke behoeften. Soms googelen mensen naar bepaalde etenswaren, maar andere keren kan het zo simpel zijn als het zoeken naar een plek om te zitten, koffie te drinken en gebruik te maken van de gratis WiFi.

Dek ook je basis met services. Maak een aparte pagina voor catering en een andere voor dineren en bestellen. Dit helpt de zoekmachine om zich te richten op verschillende zoektermen. Het helpt ook om zeer verschillende klantsegmenten aan te spreken. Cateringservices (als voorbeeld) zullen eerder locaties en bedrijven aantrekken waar veel mensen komen. Dit breidt je online targeting al uit tot meer dan alleen individuele bezoekers.

Bezorgsites helpen SEO voor restaurants

Leveringsplatforms SEO voor restaurants
Leveringsplatforms

Naast je hoofdwebsite is een van de hoogst genoteerde links meestal een link naar een restaurantbestelapp van een derde partij. Deze apps zijn handig en plaatsen je op een plek waar je algemene klanten en lokale bedrijven kunt aantrekken.

Je hebt hier weinig controle over, maar je kunt wel beïnvloeden welke informatie je klant te zien krijgt. Het helpt om foto's van het eten naast de selecties te zetten. Je zou verbaasd zijn hoe weinig restaurants hier gebruik van maken en hoeveel deze eenvoudige stap de klant kan helpen.

Bij fastfoodbestellingen kan online aanwezigheid via bezorgsites belangrijk zijn. Sommige restaurants hebben echter geen voedselformule die bij dit soort platforms past. In die gevallen moeten restaurants de nadruk leggen op strategieën om mensen persoonlijk van hun diensten gebruik te laten maken. Dit is waar een meer evenementgerichte aanpak nuttig is, omdat het waarschijnlijker is dat mensen dan aanwezig zullen zijn.

Tips voor doelgroepen

Restaurants kunnen sterk verschillen in op wie ze zich richten. Je kent je doelgroep waarschijnlijk al. Voor sommige restaurants kan de klantsegmentatie echter te algemeen zijn om nauwkeurig te definiëren. In deze gevallen raden we seizoensgebonden of indirecte targeting aan op basis van bijvoorbeeld evenementen en tijden van het jaar.

Om je doelgroep te bereiken, zoeken de meeste mensen naar plaatsen op hun telefoon. Dit geldt vooral voor impulsklanten, d.w.z. mensen die niet van plan waren om te gaan eten maar op zoek zijn naar een plek om te eten. Bijvoorbeeld, 72% van Black Friday shoppers bezoeken een restaurant tijdens het winkelen. Dus evenementen zoals deze of Kerstmis zijn misschien juist een goed moment om je advertentie-uitgaven te verhogen en je SEO voor restaurants bij te werken.

Als je veel desserts serveert, zijn feestdagen zoals Kerstmis of Valentijnsdag misschien uitgelezen kansen. Probeer je te richten op mensen die voldoen aan het profiel (bijv. koppels in de juiste leeftijdscategorie, gezinnen, bedrijfsfeesten enz. Ook het aanbieden van catering op kerstfeestjes of zelfs vrijdagse brunches kan een goede manier zijn om klanten te vinden. Richt je niet alleen op individuen, maar probeer ook volle bedrijven, evenementen of voedingsconventies.

Inhoudelijke strategie voor restaurants

Tegenwoordig is goed presterende inhoud een must voor de marketingstrategie van elk restaurant. Maar dit betekent niet noodzakelijk dat je regelmatig blogberichten moet blijven maken (hoewel het geen kwaad kan). Visuele inhoud wordt steeds belangrijker, dus richt je op memes, video's, afbeeldingen van eten, enz. Deze kunnen allemaal aantrekkelijker zijn voor de kijker en beter presteren dan andere vormen van inhoud (als ze correct worden uitgevoerd).

Beoordelingen van klanten

Beoordelingen van klanten Yelp
Yelp-beoordeling

Recensies zijn een belangrijk onderdeel van de online marketingstrategie van elk restaurant. Meld je naast het beoordelingssysteem van Google ook aan bij beoordelingssites voor restaurants zoals Yelp, Foursquare en TripAdvisor. Moedig je gebruikers aan om recensies te plaatsen en de site aan te bevelen. Plaatsen met de beste restaurantbeoordelingen presteren beter omdat klanten mond-tot-mondreclame erg waarderen.

Google geeft actief de voorkeur aan pagina's met 1) meer beoordelingen en 2) meer algemene betrokkenheid. Dit is een mooie manier om beide te krijgen. Het is ook een manier om cruciale feedback te krijgen. Als iemand bijvoorbeeld een bericht plaatst op een van deze sites of op Google Maps, kom je soms te weten hoe ze je restaurant vinden. Zelfs slechte restaurantrecensies vertellen je iets over je service.

Apps zoals Takeaway.com zijn ook geweldig voor het verkrijgen van recensies en beoordelingen. Ze sturen klanten vaak een e-mail waarin ze om beoordelingen vragen. Als je hoge beoordelingen hebt op Uber Eats of een ander dergelijk platform, laat dat dan zien in je marketing.

Maak gebruik van door gebruikers gegenereerde inhoud

Het schrijven van restaurantcontent hoeft niet alleen van jezelf te komen. Er zijn ook andere manieren om creatief te zijn met klantencontent. In het tijdperk van crowd-sourcing staan mensen te popelen om je marketing voor je te doen.

Misschien geef je beperkte kortingen aan mensen die je eten posten en je taggen op Instagram. Misschien kun je een loterij aanbieden waarbij iemand die jouw pagina deelt met zijn vrienden kans maakt op een gratis maaltijd. Zet je restaurant op de markt door een klantgerichte aanpak te kiezen in plaats van alleen interne inspanningen om je merk op te bouwen. Klanten zijn tenslotte de hoeksteen van de foodservice-industrie.

Bouw vervolgens aan een publiek van loyale klanten waarmee je gemakkelijk kunt communiceren. Sociale mediaplatforms zijn er om gemeenschappen op te bouwen. Zorg dat mensen lid worden van de Instagram- of Facebookpagina van je restaurant zodat ze op de hoogte blijven van toekomstige evenementen. Plaats restaurantvideo's of deel positieve feedback van recensiewebsites en blogs.

Invloedrijke marketing

Helaas betekent dit ook dat social media-inhoud voor restaurants het beste werkt als anderen het maken. De foodservice-industrie is gebouwd op mond-tot-mondreclame en goede recensies. Daarom moet je foodbloggers, Instagram-gebruikers, YouTubers, enz. aanmoedigen om hun eigen content te filmen.

Externe blogs kunnen nuttig zijn voor linkbuilding, wat je zichtbaarheid in zoekmachines direct verbetert. Naast foodblogs werken ook foodreviews van nieuwswebsites of roddelbladen goed, maar officiële bronnen zoals deze kunnen moeilijker te verkrijgen zijn. Sociale mediamarketing is goedkoper en bereikt veel meer mensen, dus dit zou je eerste prioriteit moeten zijn.

Tips voor het ontwerpen van een restaurantwebsite en sociale-mediapagina's

Voeg een restaurantmenu toe aan de Facebookpagina of andere sociale media. In feite kan een Facebook marketingstrategie voor restaurants heel veelzijdig zijn. Het platform kan dienen als marketingtool, het kan gemakkelijk goede restaurantrecensies onder de aandacht brengen, fungeren als een online reserveringssysteem voor restaurants en fungeren als een betaalplatform voor tickets en inschrijvingen voor evenementen. De beste Facebookpagina's voor restaurants gebruiken al deze functies om een centraal punt te creëren voor klantenbetrokkenheid.

Er is echter een nadeel aan het vertrouwen op sociale media: het leidt af van je eigen website. Gebruik het verstandig, want het is een tweesnijdend zwaard. Het zou het beste zijn als je een manier kunt vinden om gebruikers van een externe pagina naar de jouwe te leiden. Sommige restaurants bieden exclusieve ticketaankopen of reserveringen die naar hun eigen website worden doorverwezen. Anderen informeren gebruikers dat maaltijden goedkoper zijn als ze het systeem voor het plaatsen van bestellingen op de website gebruiken (dit scheelt de kosten voor de tussenpersoon in veel bezorg-apps).

Toch is er een manier om sociale media en zoekmachines te gebruiken om mensen naar je restaurant te lokken...

PPC-strategie

PPC-advertenties moeten samengaan met je SEO-strategie voor restaurants. SEO zal je helpen om organische resultaten te verkrijgen, terwijl PPC je directere klanten oplevert. PPC trekt vaak mensen aan die op zoek zijn naar een specifieke service in plaats van mensen die terloops zoeken zonder sterke kopersintentie.

PPC-content voor restaurants is er in veel verschillende vormen. Post foto's van nieuwe heerlijke gerechten om klanten geïnteresseerd te krijgen in je restaurant. Je kunt video's proberen, maar dit werkt beter voor gevestigde merken (grote namen zoals McDonald's), dus de concurrentie zal hevig zijn. Je kunt ook kortingen en weggeefacties aanbieden.

Optimaliseer je advertenties, sites en sociale media voor mobiel

89% van eetonderzoek wordt gedaan door mobiel. Moet ik nog meer zeggen over het belang van optimaliseren voor mobiele apparaten?

Als het gaat om sociale media en advertenties, ken dan het medium waarin je opereert. Pas bijvoorbeeld het formaat aan op Instagram: portretten doen het beter dan landschappen op mobiele telefoons.

Naast content geldt hetzelfde voor restaurantadvertenties. Controleer ook hoe goed je websites en bezorgsecties op apps presteren op mobiel. Dit betekent zo min mogelijk typen. Vertrouw meer op gemakkelijk te begrijpen, klikbare opties, automatisch invulbare adressen, eenvoudig klantenaccountbeheer enz.

Reserveren bij een restaurant moet een kwestie zijn van een paar swipes en taps. Als het te ingewikkeld is, raken mensen ontmoedigd en wint je concurrent weer een klant. OPMERKING: Daarom moet je je bouncepercentages in de gaten houden en zien waar klanten weggaan en dienovereenkomstig aanpassingen doen.

Plan voor remarketing

Er zijn een heleboel manieren om remarket en retarget met behulp van uw website. Als iemand online bestelt, zorg er dan voor dat je de mogelijkheid hebt om hem updates en aanbiedingen te sturen. Dit is een van de voordelen van een eigen bezorg- en reserveringspagina in plaats van afhankelijk te zijn van een derde partij.

Houd de e-maillijsten bij van mensen die vaak bestellen en probeer hen unieke waardevoorstellen te doen. Remarketingcampagnes kunnen nieuwe gerechten, vakantiespecials, seizoensaanbiedingen en kortingen bevatten. Je kunt ze ook gebruiken om promotiecodes en weggeefacties door te geven. Zoals eerder vermeld, kun je ze ook om recensies vragen (soms in ruil voor kortingen).