logo
logo

Online marketing Online aanwezigheid SEO 26 oktober 2020

SEO imagostrategie: Waarom uw bedrijf het nodig heeft

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

SEO Beeldstrategie: Waarom uw bedrijf het nodig heeft

In de afgelopen decennia is online marketing steeds visueler geworden. Afbeeldingen, banners, Instagram posts en zoveel andere vormen van online communicatie zijn afhankelijk van foto's en video's. Afbeeldingen zijn een lucratieve bron, maar niet veel bedrijven weten hoe ze er het beste van kunnen maken. Met een goede SEO-afbeeldingsstrategie kunt u hun organische zoekpotentieel maximaliseren en verkeer aantrekken waar het telt.

Het optimaliseren van uw SEO beeldstrategie maximaliseert uw potentieel op Google Zoeken, Afbeeldingen Zoeken, Google Lens, Foto en Assistent. Deze programma's stellen gebruikers allemaal in staat om uw visuele bronnen veel gemakkelijker te vinden, omdat veel gebruikers misschien niet weten wat ze zoeken, maar wel kunnen identificeren hoe het eruit ziet. Dit opent een kans voor veel marketingbedrijven om hun online aanwezigheid te verbeteren met een aantal vrij eenvoudige methoden.

Het komt erop neer dat gebruikers visuele zoekopdrachten kunnen uitvoeren om te vinden wat ze zoeken. Bedrijven maken al gebruik van beeldstrategieën, met grote namen als Amazon die visuele zoekopdrachten promoten als een bruikbaar hulpmiddel. Andere bedrijven zoals Walmart, Ikea en Tommy Hilfiger volgen dit voorbeeld ook. Zoals je misschien ziet, hebben deze bedrijven producten die goed gediend zouden zijn met zoekopdrachten naar afbeeldingen van consumenten. Het is vooral handig voor winkelketens en modemerken, waar artikelen gemakkelijker visueel te onthouden zijn dan bij naam.

In dit artikel bekijken we wat SEO voor afbeeldingen is en hoe je bedrijf er het meeste uit kan halen. Laten we beginnen met de basis...

Voordelen van SEO van afbeeldingen

SEO afbeeldingen zoeken
De 'geen afbeelding' is ironisch, dat verzeker ik je

De meeste online inhoud gebruikt een combinatie van tekst en afbeeldingen om de boodschap over te brengen. Hoewel er veel aandacht is voor de tekstueel SEO-aspectMensen zien SEO van afbeeldingen vaak over het hoofd. Zoeken naar afbeeldingen is een grote aantrekkingskracht voor potentiële bezoekers op uw pagina. Gebruikers aantrekken via hun zoekopdrachten naar afbeeldingen kan een indirecte manier zijn om verkeer te stimuleren of producten te verkopen.

Zoekmachinereacties voor afbeeldingen bieden een heel andere gebruikersinteractie dan de traditionele SERP. Het grootste verschil is het formaat. Google Afbeeldingen heeft geen pagina's, maar eerder een tijdlijn die bijna eindeloos doorloopt. Net als de hoofd-SERP kunnen deze pagina's, afhankelijk van het zoekwoord, duizenden resultaten opleveren. De meeste mensen kijken echter niet verder dan de eerste pagina van Google en de resultaten zijn beperkt tot de eerste 10. Zoekopdrachten naar afbeeldingen kunnen op het eerste gezicht 15 tot 20 pagina's hebben met veel meer ruimte om naar beneden te scrollen.

Afbeeldingen verschijnen ook op de eerste antwoordpagina van de zoekmachine, wat erg nuttig kan zijn om gebruikers aan te trekken. Plotseling concurreert de tekst op de SERP met afbeeldingen, en studies tonen aan dat het een verloren strijd is voor woorden die er gewoon uitzien. Het kan gemakkelijker zijn om gebruikers op een afbeelding te laten klikken omdat ze er glanzender uitzien en gemakkelijk kunnen overbrengen wat ze zoeken. Een afbeelding zegt immers meer dan 1000 woorden.

Zoekopdrachten naar afbeeldingen zijn een belangrijke bron van dagelijkse kliks in Google. Als je niet overtuigd bent, spreken de cijfers voor zich. Sparktoro projecten dat Google Images ongeveer 20% van het marktaandeel van de zoekmachine in handen heeft. Google-zoekopdrachten naar afbeeldingen zijn goed voor 1/10e van al het Google-verkeer, met dagelijks meer dan 1 miljard bekeken pagina's. Als dat nog geen reden genoeg is om je ranking voor afbeeldingen te verbeteren, dan kan ik geen betere bedenken.

SEO Afbeelding Strategie 101: Bestandsnamen

Ten eerste zijn de gegevens die je uploadt belangrijk. Daarom moet je je bestandsnamen aanpassen en ze beschrijvender houden zodat ze opvallen. De bestandsnaam moet een evenwicht vinden tussen het vasthouden aan het trefwoord, maar ook specifiek genoeg zijn om te voldoen aan meer specifieke zoektermen.

Neem de onderstaande afbeelding als voorbeeld. Als je een foto van Amsterdam uploadt, betekent de titel "Amsterdam" dat hij in de war raakt. Het helpt om specifieker te zijn, dus heb ik de foto "Amsterdam-zware-sneeuw" getiteld. Hierdoor valt hij op tussen de 100 andere foto's van Amsterdam online en is hij SEO-vriendelijker.

Amsterdam Sneeuw 2017 Koningsplein

Maten

Vervolgens moet je alt-gegevens invoeren die beschrijvend zijn en de sleutelwoorden bevatten die je nodig hebt. Het verbetert je SEO en geeft je afbeelding een betere indexering in zoekmachines. Wij hebben gekozen voor "Amsterdam Snow 2017 Koningsplein", wat een beschrijving is van de tijd en plaats. Op een meer geavanceerd niveau kun je overwegen om de EXIF-gegevens te wijzigen en relevante info toe te voegen, zoals de naam van de website. Dit is ook een goed advies bij het aantonen van plagiaat.

Een andere belangrijke factor is de bestandsgrootte. Dit verwijst naar twee verschillende soorten grootte: de afmetingen van de afbeelding en hoeveel opslagruimte het inneemt. Het is een beetje balanceren bij het optimaliseren van afbeeldingen. De afmetingen moeten zo groot mogelijk zijn, maar ze moeten zo min mogelijk opslagruimte in beslag nemen. Google geeft de voorkeur aan afbeeldingen van minimaal 1200 pixels als vuistregel. Het verminderen van opslagruimte is sowieso een goede gewoonte omdat het de paginasnelheid van je website ten goede komt, wat weer goed is voor je SEO. Er zijn veel compressieprogramma's zoals Skitch die bestanden comprimeren en in zulke gevallen de juiste plek vinden.

Tips voor visuele zoekverbetering

Google SEO Afbeelding Zoeken Tags

Vergeet niet om afbeeldingen in je online winkel goed te taggen. Tags helpen Google eenvoudig producten te categoriseren en suggesties te geven aan consumenten. Deze suggesties helpen ook om je afbeeldingen in een bredere categorie in te delen, waardoor ze makkelijker te vinden zijn. Deze kunnen worden weergegeven in de kop van de afbeelding onder de zoekbalk (zoals omcirkeld in de afbeelding hierboven) of in de gerelateerde zoekvakken voor vergelijkbare producten of zoekopdrachten. Naast de title-tag is een andere goede tip voor het optimaliseren van afbeeldingen om schema beschikbaar te hebben voor je berichten. Bekijk voor meer informatie over schema onze vorig artikel hier.

Inhoud rond een afbeelding verhoogt ook de kans dat deze wordt weergegeven bij zoekopdrachten die passen bij wat gebruikers zoeken. Dit omvat tekst rond en onder bijschriften en paginatitels. Ook ankerteksten kunnen de afbeelding een boost geven. Ankerteksten met links die dezelfde naam hebben als de afbeelding zijn een goed idee om de zichtbaarheid te verbeteren.

Afhankelijk van of je lokale SEO wilt stimuleren, kun je je bestandsnamen en tags lokaliseren. Het hebben van locatienamen in de afbeelding helpt om het redelijk zichtbaar te houden in gerelateerde gebieden. Afbeeldingen die gerelateerd zijn aan de locatiebehoeften van de gebruiker kunnen zo veel gemakkelijker worden weergegeven en gebruik maken van geotags.

Al deze tips vormen de basis van SEO beeldstrategie. Zichtbaarheid voor bedrijven is online essentieel en afbeeldingen kunnen, als ze correct worden gebruikt, veel meer informatie overbrengen dan tekst. Met een steeds visueler wordend marketinglandschap is het belangrijk om je in alle richtingen aan te passen.