logo
logo

Casestudies Gegevensanalyse Online winkel Websites 14 mei 2021

Site Analytics Case: Verkoper van elektronica

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Site Analytics

Ons team voor websiteontwikkeling kan allerlei webservices leveren, van het maken van pagina's tot het bouwen van een site vanaf nul. Een van de manieren waarop we de werking van sites verbeteren, is door een grondig begrip van siteanalyse en de toepassing van gegevens bij elke stap. Deze aanpak is bijzonder effectief gebleken in het geval van vandaag, een Oost-Europese wederverkoper van Xiaomi elektronica.

Het bedrijf wilde zijn aanwezigheid in de regio versterken. Omdat ze sterk gelokaliseerd waren in hun Oost-Europese blok, hadden ze zeer specifieke behoeften en een specifieke niche. Als gevolg daarvan had hun website nauwkeurige gegevensverzameling en gegevensbeoordelingen nodig die pasten bij hun unieke positie. In feite betekende dit dat er een plan moest worden gemaakt voor regionale targeting.

Onze strategie was om meerdere vormen van Site Analytics te implementeren, met behulp van interne statistieken (Google Analytics, Google Tag Manager, Hotjar, Google Search Console, Google My Business) en externe statistieken (SEMrush Tracking, Google Lighthouse, SERP Tracking), en pixelgegevens voor sociale media (Facebook, Instagram, Linkedin). Buiten de landingspagina verbeterde ons team de storefront, de algehele UX en UI en ontwikkelde het een procedure voor regelmatige gegevensverzameling die specifiek is voor de regio waarin het bedrijf actief is. Tegen het einde van het implementatieproces was het bedrijf de nummer één Xiaomi-verkoper in hun regio en stond het regelmatig bovenaan de regionale SERP van Google voor een aantal cruciale items.

Achtergrond klant

De klant was een Litouws bedrijf dat actief was als online wederverkoper van Xiaomi elektronica. Ze verkopen een breed scala aan producten, waaronder camera's, mobiele telefoons, routers en een aantal niet-elektronische producten. Hun storefront en website waren al een tijdje actief, maar hadden nogal wat aanpassingen nodig om optimaal te kunnen functioneren. Als bedrijf werkte het als elke andere winkel, waar elektronica te bestellen was via hun webpagina.

Hun winkel is volledig regionaal, voornamelijk in het Litouws. Afgezien van de taalbarrière maakte dit de analyse van de site vrij eenvoudig, omdat er veel minder variabelen waren om rekening mee te houden, maar het maakte ook het onderzoek iets moeilijker (vanwege de lage informatiebronnen uit de regio). Het leidde ook tot een meer taalspecifieke stijl van werken, waarbij onze experts ervoor moesten zorgen dat elk aspect goed werd aangepast aan de Litouwse taalnormen.

Onze eerste stap was het berekenen van de effectiviteit van de huidige praktijken en het identificeren van de hiaten. In dit geval was het belangrijk om alle gebieden te controleren waar klanten interactie hadden met hun winkelpui, website in het algemeen en afrekenpagina's. Het monitoren van kanalen, campagne-inhoud, sociale media, landingspagina's en zoekmachineanalyses om de hiaten te identificeren.

We werkten ook samen met de bedrijf over het implementeren van SEO-verbeteringendie ook cruciaal waren voor het vergroten van hun digitale marketingaanwezigheid. Samen verhoogden deze methoden hun aanwezigheid in hun lokale regio, waardoor het bedrijf zijn winkelpui optimaal kon benutten.

Site Analytics Bewakingsproces

De hiaten die ons team identificeerde gingen verder dan alleen SEO en keken diepgaand naar conversiepercentages. Ons team mat conversies en welke specifieke zoekwoorden en kanalen goed presteerden. We zetten een infrastructuur op voor het monitoren van de prestaties in termen van verkoop en ROI.

We onderzochten ook hoe mensen op de pagina terechtkwamen om de mate van organisch verkeer en zoekopdrachten te meten. Daarnaast was het belangrijk om maatregelen te implementeren die de verkoopprestaties zouden stimuleren. Om beide doelen te bereiken, was het cruciaal om e-commerce tags te maken met krachtige zoekwoorden.

Ons team meet organische, verwijzingen, sociale media, directe verkoop en e-mail. Uit de website-audit en de social media-analyse bleek dat er veel gebieden waren waar groei mogelijk was. De meeste gebieden (SEO, e-mailcampagnes, organische zoekopdrachten etc.) hadden een meer gerichte en op gegevens gebaseerde aanpak nodig.

Praktische Site Analytics Verbeteringen

Na de audit was het duidelijk dat de website beter bijgehouden en geïmplementeerd moest worden. We begonnen aan de website te werken met de belangrijkste regels voor webdesign in gedachten. Trefwoorden, tags en paginasnelheden waren een prioriteit omdat dit de gebruikelijke verdachten zijn van achterblijvende websiteprestaties. Een andere belangrijke controle betrof de apparaatgegevens, om de statistieken voor mobiel en tablet te verbeteren.

Als wederverkoper van Xiaomi waren het kernmerk en de online tags van het bedrijf direct verbonden met een ander merk. Dit betekende dat de site en landingspagina dit moesten weerspiegelen. Trefwoorden en afbeeldingen op de landingspagina zijn nodig om de consument direct het gevoel te geven dat ze op de juiste plek zijn beland. Google Analytics, Facebook pixel en LinkedIn pixel hadden ons gegevens gegeven over hoe mensen de site vonden en waar ze naartoe gingen.

Van daaruit konden we zaadzoekwoorden en gerelateerde woorden afleiden, wat het proces versnelde. Tegelijkertijd moest de pagina snel laden om het bouncepercentage te verlagen. Het verbeteren van de paginasnelheid met behoud van gebruikerservaring betekende het comprimeren van afbeeldingen, caching en het bewaken van coderingstijden. We hebben over deze maatregelen en meer geschreven in vorige artikelenDus samengevat: paginasnelheden verbeteren SEO, UX en analytics standaarden.

Resultaten

Fig. 1 - Campagnes leverden betere CTR's op

Elke toekomstige websiteanalyse zou enorme verbeteringen in de prestatiecijfers van de klant laten zien. Organische zoekopdrachten waren nu goed voor 46% van het verkeer naar de site, met e-mail voor meer dan 26%. Onze aanpassingen verbeterden niet alleen de bezoekersaantallen, maar zorgden ook voor terugkerende bezoekers. Dit was vooral te zien in de statistieken voor tablets en smartphones.

Fig. 2 - Groei in impressies

De CTR's waren opmerkelijk beter en stegen vooral tijdens campagnes en productlanceringen. De klant profiteerde van nieuwe producten die in de winkel werden geïntroduceerd. Meer verkopen gingen natuurlijk gepaard met een hoger aantal klikken en impressies.

Fig. 3 - Enorme piek in resultaten tijdens de periode van de marketingcampagne

De klant heeft sindsdien voortdurend succes geboekt en we hebben het gemakkelijker gemaakt om toekomstige verbeteringen door te voeren met behulp van de nieuwe digitale kaders die we hebben opgezet. Momenteel zien ze een zeer hoog aantal organische zoekopdrachten, waardoor hun totale ROI op digitale marketing zeer hoog is.