logo
logo

Blockchain Cryptocurrency Online marketing Trends 26 juli 2022

Web 3.0: Wat digitale innovaties betekenen voor marketing

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Web3 Marketing 3.0

Met de groei van nieuwe digitale technologieën in de afgelopen jaren is het geen verrassing dat mensen nu al speculeren over de toekomst. Veel van deze nieuwe ontwikkelingen worden op één hoop gegooid onder Web 3.0 met als gemeenschappelijk thema AI en decentralisatie. Zoals met alle technologieën het geval is, bieden dergelijke innovaties enorme zakelijke kansen, vooral op het gebied van marketing.

Dit artikel legt uit hoe de wereld van digitale marketing in theorie beïnvloed zal worden door de nieuwe technologiegolf.

Web 3.0 Technologieën

Web 3.0 bevat verschillende opkomende digitale media-innovaties. Hoewel het doel van deze technologieën sterk uiteenloopt, kunnen ze samen het web zoals het nu is op zijn kop zetten.

Web 3.0 technologieën zijn onder andere:

  • Blockchain
  • Semantisch web
  • Machine leren en AI
  • Cryptocurrency
  • Geavanceerde virtuele realiteit en augmented reality
  • NFT's
  • Gedecentraliseerde apps
  • Internet der dingen

Zoals deze lijst van technologieën al aangeeft, gaat een groot deel van de nieuwe golf van webinnovaties over zelfvoorzienende, gedecentraliseerde processen. Van blockchain en crypto tot autonome machine learning en communicatieve apparaten (IoT), deze nieuwe ondernemingen stellen een wereld voor met meer geavanceerde machinefuncties die minimale menselijke inbreng vereisen.

Web 1.0 vs Web 2.0 & 3.0 vergelijken

Web 1.0 vs Web 2.0 & 3.0 vergelijken

Web 3.0 Startups, bedrijven en marketinggebruiksgevallen

Innovaties zorgen altijd voor nieuwe bedrijfsmodellen en strategieën voor de interneteconomie. Er zijn verschillende Web 3.0-investeringen die gunstige marketingmogelijkheden bieden. Deze sectie zal kort ingaan op de status van deze markten en vervolgens kijken naar succesvolle voorbeelden.

Blockchain, NFT's en cryptografie in Web 3.0

Web 3.0 Blockchain

We hebben uitgebreid geschreven over alle 3 van deze onderling verbonden technologieën als je een inleiding nodig hebt. Cryptocurrency is een succesvolle speculatiemarkt, maar er is weinig groei geweest in het gebruik ervan als valuta. Dit is een van de redenen NFT's werden ontwikkeld (om cryptocurrency meer toepasbaarheid te geven).

In termen van marketing kenden NFT's en crypto's een enorme hausse, gevolgd door een marktcrash. Dit heeft de levensvatbaarheid van beide technologieën (voorlopig) ernstig aangetast. Hoewel er nog steeds crypto- en NFT-markten zijn, advertentie-uitgaven zijn gekelderd. Deze twee technologieën hebben op dit moment een onzekere toekomst.

Aan de andere kant heeft Blockchain een enorm marketingpotentieel buiten de financiële toepassingen. Blockchain-technologieën zijn erg goed in het opslaan van gegevens die voor iedereen zichtbaar zijn. Dit kan transacties en beveiliging veel beter maken voor reclamebedrijven. Ook grote bedrijven als IBM maken gebruik van blockchain om processen te stroomlijnen en kosten te verlagen.

Startups zoals "Lucidity" slaan elke marketinggebeurtenis op en verifiëren deze om transparante en accurate gegevens te garanderen. Met behulp van smart contracts en realtime inzicht produceren ze een systeem met geavanceerde fraudedetectie en het volgen van betalingen. Toyota had een 21% boost in advertentieprestaties terwijl ze het platform van Lucidity gebruiken, wat vooral indrukwekkend is gezien de omvang van het bedrijf.

Gedecentraliseerde apps & webhosting

Web 3.0 gedecentraliseerde apps

Hoewel blockchain veel monetaire mogelijkheden biedt zoals crypto, kan het ook structurele voordelen bieden. Een daarvan is in de vorm van apps en sites met gedecentraliseerde webhosting en gedecentraliseerde gegevensdeling. Deze hebben talloze toepassingen voor het innoveren van gegevensprivacy en reclame.

Een primair voordeel van gedecentraliseerde apps en sites is dat wijzigingen eenvoudig te traceren zijn. Omdat de grootboeken/gegevens op elk knooppunt in het netwerk aanwezig zijn, kunnen ze gemakkelijk verloren gegevens herstellen of de bron van wijzigingen vinden. Ook kunnen deze systemen veel transparanter en autonomer zijn.

Als use cases geven aanEen ander voordeel is lagere opslagkosten. 2 TB decentrale opslag per jaar kost $66 in vergelijking met de Google One service van $100 voor 2 TB. Omdat deze niet afhankelijk zijn van een centrale server kunnen ze de belasting over het systeem verdelen.

Dergelijke systemen zijn vooral nuttig geweest bij het opslaan van grote kwantitatieve datasets zoals in verkiezingen of gezondheidszorg. Dat was het geval met Gem, dat $7,1 miljoen ophaalde in een Serie A-financieringsronde en Phillips hielp met zijn blockchain voor de gezondheidszorg. Op dezelfde manier werd Ubitquity het eerste op blockchain gebaseerde systeem voor het beheer van eigendomsgegevens, waardoor overheden in theorie persoonlijke gegevens en vastgoedrecords kunnen opslaan. Het bevindt zich momenteel in de Alpha-fase van testen in Brazilië.

Semantisch web

Web 3.0 Semantisch web

Het semantische web kan de volgende golf van innovaties op het internet zijn. Hoewel het semantische web vaak wordt verward met Web 3.0 in het algemeen, dient het een uniek doel: het web veranderen in een machineleesbare bron. In essentie (zoals beschreven door Tim Berners-Lee) is het doel om alle gegevens op het internet gemakkelijker analyseerbaar te maken voor computers.

Dit heeft duidelijke gevolgen voor de marketing:

  • Semantisch web en machineanalyse zullen het verzamelen van gegevens ook veel gemakkelijker maken
  • Trefwoordanalyse wordt nog krachtiger
  • Als gevolg daarvan zullen adfeeds, advertentieruimten, PPC-campagnes enz. veel krachtiger zijn.
  • De serverloze, gedecentraliseerde aard van technologieën zoals Web 3.0 stack zal gegevensopslag gemakkelijker maken voor marketingbedrijven, sociale mediaplatforms en zoekmachines.

Een van de meest opvallende toepassingen van Semantic Web-technologie is de website van de BBC. Vanaf 2010 maakte de World Cup-website van het bedrijf gebruik van Semantic Web-technologieën. Zelfs vandaag de dag draaien grote delen van hun openbare website op Semantisch Web technologieën. Time Inc., Elsevier en de Library of Congress hebben allemaal ook productiesystemen gebruikt die zijn gebouwd met behulp van Semantisch Web.

Biogen Idec is een farmaceutisch bedrijf dat medicijnen maakt voor de behandeling van MS. Het bedrijf beheert zijn wereldwijde toeleveringsketen ook met behulp van semantische webtechnologie. Door het gebruik van deze technieken heeft hun supply chain management veel functies die het een voorsprong geven bij het updaten van complexe gegevens die altijd in beweging zijn.

Machine leren en AI

Web 3.0 Machine Leren AI Inkomsten
Bron: Statista

Machine learning en AI zijn de innovaties die het meest worden onderzocht en gefinancierd. Beide ontwikkelingen helpen om enorme hoeveelheden marketinggegevens te ontginnen en om te zetten in informatie. Het kan vooral hand in hand gaan met Semantic Web-processen.

Een perfect voorbeeld hiervan zijn algoritmes voor gebruikersgedrag zoals die van Netflix. Het bedrijf heeft veel aanbevelingen gedaan en gedrag gebruikt om een pad uit te stippelen voor nieuwe content. Volgens analistenDe aanbevelingsmotor bespaart Netflix jaarlijks $1 miljard door churn te verminderen en retentiepercentages te verhogen.

Bedrijven zoals DataVisitor heeft wonderen verricht voor e-commerce marktplaatsen in termen van fraudedetectie en gegevensbeveiliging. Evenzo, Bedrijven zoals Savvie helpen marketinginspanningen met behulp van AI door consumentenpatronen te analyseren en kosten te analyseren om te besparen.

VR, AR en metaverse projecten

Virtual Reality Marketing

Innovaties op het gebied van sociale media lijken over het algemeen in de richting te gaan van meer visueel interactieve media. Internetinnovaties zoals interactieve VR zouden wel eens een heel nieuw soort sociale media kunnen opleveren, die de Metaverse tot stand wil brengen. We hebben al veel van de marketingmogelijkheden van de Metaverse en VR al eerder in detail besproken, dus daar gaan we hier niet verder op in.

De aandelen van Facebook en Metaverse presteren niet zo veelbelovend, omdat hun vooruitzichten zijn geflopt. Soortgelijke VR-projecten komen ook van de grond, maar met minder ambitie.

VR Marktstatistieken

Over het algemeen lijkt het marketingpotentieel van VR erg op dat van bestaande marketinginspanningen. Bedrijven kunnen vergelijkbare soorten advertenties plaatsen, maar vooral meer interactieve, multimediale advertenties.

Een ander gebied waar marketing van profiteert is welke soorten informatie bedrijven kunnen verzamelen uit VR en AR. Naast alles wat digitale marketing al kan vermoeden over consumenten, kunnen we misschien informatie toevoegen zoals stemgegevens, ontvankelijkheid voor bepaalde visuele stimuli, emotionele nuance in gezicht en stem en nog veel meer.

Web 3.0 IoT

Internet der dingen IoT

Adverteren op het internet der dingen biedt ook veel nieuwe manieren om in contact te komen met mogelijke consumenten. IoT-apparaten hebben veel marketingpotentieel, vooral als het gaat om huishoudelijke producten. Een voorbeeld is hoe producten zoals wasmiddel of zeepflessen advertentieteksten met een doel kunnen bevatten. Stel dat je fles wasmiddel bijna leeg is en dat het apparaat je internetrouter waarschuwt en een melding stuurt om een navulling te kopen.

Deze technologie is al in de praktijk gebracht met 3D-geprinte producten. Deze producten, ontwikkeld door de Universiteit van Washington, kunnen onder bepaalde omstandigheden CTA's en marketingboodschappen bevatten. De geplande winkels van Amazon beschikken ook over deze mogelijkheden, waarbij het hele kooptraject wordt begeleid door slimme apparaten.

De investeringen in IoT zullen tegen 2025 meer dan 75 miljard bedragen en grote spelers zoals Amazon investeren op grote schaal. Er worden steeds meer toepassingen van kunstmatige intelligentie geïnvesteerd in objecten die daar normaal gesproken niet over zouden beschikken, dus dit is een technologie om naar uit te kijken.

Tags :