logo
logo

Online marketing Trends 11 februari 2020

Waarom Google Trends een onmisbare marketingtool is

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 1

Waarom Google Trends een onmisbare marketingtool is

Als online marketeers zijn trending topics en zoekopdrachten die de interesse wekken ons brood en boter. We speuren altijd het web af om te zien hoe we de boodschap het beste kunnen verspreiden met relevante posts, campagnes, tweets en de rest van het marketingarsenaal. Dat is waar Google Trends om de hoek komt kijken, het biedt gebruikers een van de beste tools voor het analyseren van trending zoekwoorden en onderwerpen.

Google Trends geeft gebruikers inzicht in hoe vaak een bepaalde zoekterm wordt ingevoerd in de zoekmachine van Google in relatie tot de rest van het zoekvolume van de site over een bepaalde periode. Het kan worden gebruikt voor vergelijkend zoekwoordonderzoek en om gebeurtenissen te ontdekken die een piek in het zoekwoordvolume hebben veroorzaakt.

Hoe Google Trends gebruiken

Aan de oppervlakte, Trends werkt ongeveer zoals de zoekmachine van Google (voer een zin of woord in de zoekbalk in en krijg een resultaat), maar in dit geval doorzoekt het een catalogus van zoektermen die iedereen die Google gebruikt, en aanverwante merken zoals Youtube, opzoekt. Het kan deze samenvoegen tot demografische inzichten, geografische verdelingen, gerelateerde onderwerpen en meerdere zoekopdrachten die dienen als cruciale gegevens voor potentiële marketing- en onderzoeksactiviteiten.

Zodra je een term invoert, verschijnt er een grafiek en een reeks selecteerbare variabelen die je kunt wijzigen. Deze variabelen zijn onder andere Locatie, Tijdsperiode, Categorieën (wetenschap, fitness, nieuws etc.) en Zoektypen (afbeeldingen, youtube, web etc.). Met deze keuzes kun je de manier waarop je deze gegevens bekijkt veranderen en de context wijzigen zoals jij dat wilt.

Boven de variabelen, naast je zoekterm, is nog een zoekvak waarmee je je gekozen statistieken kunt vergelijken met een andere zoekterm. Je kunt er nog meer toevoegen als je een groter aantal trends wilt vergelijken.

Naast de zoekbalk, waar je specifieke onderwerpen kunt opzoeken, is er een balk met recent trending onderaan de voorpagina waar een reeks zoektermen direct beschikbaar is:

Google Trends

Als je een zoekterm selecteert, kun je een aantal specifieke gegevens opvragen, zoals wat precies de aanleiding is geweest voor de zoekopdrachten naar die zoekterm. Dit leidt meestal tot nieuwsberichten, posts of video's die vastleggen wat mensen interessant vinden aan het onderwerp.

Dat is de basis, maar wat heeft Google Trends te bieden voor marketingmedewerkers?

Marketingvoordelen

Google Trends

Je publiek vinden

Zoals eerder vermeld, kunnen de demografische en geografische uitsplitsingen cruciaal zijn om je publiek te leren kennen en een merkaanwezigheid op te bouwen. Dit is vooral handig bij het vinden van specifieke gegevens over locaties op basis van land of zelfs staat/provincie.

Trending topics kunnen zorgen voor meer actuele tweets of Instagram posts die je doelgroep kunnen aanspreken. Dit kunnen belangrijke onderwerpen, trends of memes zijn die je geliefd kunnen maken bij je markt. SEO en contentmarketing kunnen op dezelfde manier gebruik maken van demografische kenmerken, omdat Google Trends kan helpen bij het bepalen over welke onderwerpen mensen in je doelgroep informatie zoeken. Op deze manier kan schrijven over trending topics helpen om verkeer naar je site te leiden.

Seizoentrends detecteren

De trendlijn in vergelijking met tijd kan een geweldig hulpmiddel zijn voor het opzetten van getimede marketing- en verkoopcampagnes. Dit is vooral handig als je een seizoensgebonden product hebt, omdat je dan in kaart kunt brengen wanneer mensen er het meest naar zoeken en wanneer mensen het waarschijnlijk zullen kopen. Op deze manier kun je je verkoop en promotie plannen met zoektermen als een goede indicator voor populariteit in de loop van de tijd. Op een bredere schaal kun je terugkijken naar gegevens over de afgelopen jaren om een overvloed aan gegevens te vinden die wijzen op seizoensgebonden dalen en pieken.

Actuele verkoop en promoties

Net als seizoenstrends vind je zoekopdrachten naar een bepaalde gebeurtenis of feestdag in Google Trends. Dit kan een goede barometer zijn voor wanneer je kunt beginnen met het promoten van producten die bijvoorbeeld in het teken staan van Halloween of Kerstmis. Je zou zelfs je bestaande marketing kunnen afstemmen op de feestdagen. Als mensen zoeken naar onderwerpen die verband houden met dergelijke evenementen of feestdagen, is de kans groot dat ze bereid zijn om dingen te kopen zoals versieringen, cadeaus of andere dergelijke artikelen.

Relevante productcategorieën vinden

Google Trends gerelateerde onderwerpen
Verwante onderwerpen voor zoekterm: "Computer"

De sectie Onderwerpen kan een schat aan informatie opleveren over de associaties die mensen maken met je product of onderwerp. Als je een computerwinkel hebt, merk je misschien dat zoeken naar "computer" op Trends meteen veel games oplevert als relevant onderwerp. Dit kan een indicatie zijn dat gaming-pc's een belangrijke markt zijn, samen met games zelf. Het is niet het allesomvattende marktonderzoek, maar het geeft wel een goed idee van hoe je je wilt gaan verdiepen.

Controleer de posities van uw concurrenten

Met de vergelijkingstool kun je jouw aantal zoekopdrachten vergelijken met die van concurrenten. Als je bijzonder snugger wilt zijn, kun je dit uitsplitsen per regio en een goed idee krijgen van welke gebieden zij meer of minder verkopen dan jij en hoe zij zich verhouden. Dergelijke trends kunnen ook een goede basis vormen voor gerichte marketinginspanningen.

Gerelateerd artikel: Google Vuurtoren: Een eenvoudig hulpmiddel voor websiteoptimalisatie

Eén reactie op "Why Google Trends Is A Must-Have Marketing Tool"

SEMrush Sensor: Trefwoordonderzoek & SEO gemakkelijk gemaakt - Promoguy

26 november 2020

[...] Gerelateerd artikel: Waarom Google Trends een onmisbare marketingtool is [...].

Reacties gesloten.