logo
logo

Online marketing Trends 27 februari 2023

CAPI-integratie en hoe tracking wordt geoptimaliseerd

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Met een toenemende focus op nieuwe, transparantere marketing methoden zoals cookieless tracking, komen er tal van nieuwe trackingtechnieken op de voorgrond. Een daarvan is CAPI-integratie (of Conversion API). Marketeers passen CAPI toe voor zowel cookieless tracking als signal-based marketing en groeimarketing. Dit artikel onderzoekt wat het is, waarom het belangrijk is en hoe je er je voordeel mee kunt doen.

We bespreken ook hoe je conversie-API's voor TikTok, Snapchat en Facebook kunt implementeren.

Wat is CAPI?

CAPI Facebook-gegevens

Marketing maakt een grote verandering door. Zoals we al eerder hebben besprokenDigitale privacy is een grote zorg geworden voor consumenten en instellingen over de hele wereld. Tegelijkertijd hebben organisaties en platforms op deze trend gereageerd door nieuwe API's te ontwikkelen om conversies te volgen.

Wat deze API-systemen onderscheidt van pixels is dat ze gegevens van de server gebruiken, wat veel voordelen heeft. Deze gegevens omzeilen de gebruikelijke trackingproblemen zoals cookies en het onterecht verzamelen van consumentengegevens door getallen rechtstreeks van de bron aan te bieden. Een van de bekendste is de conversie-API die Facebook gebruikt, maar Snapchat en Google hebben hun eigen equivalenten.

Zonder het gebruik van klantgegevens en cookies vertrouwt Conversion API op informatie van webservers. Daarom is het een functionele en ethische manier om conversiepercentages bij te houden op sociale media die zelfs betere gegevens kunnen opleveren.

Simpel gezegd, in plaats van het verzamelen van ongevraagde gebruikersgegevens, haalt het statistieken van platform- of webservers. Dit kan dus een nieuwe manier zijn om statistieken te verzamelen voor verkeer, evenementen, Facebook-advertenties en nog veel meer.

Conversie API vs Pixel

Hoewel CAPI en Facebook Pixel vaak tegenover elkaar worden gezet, is daar weinig reden voor. Conversion API zal pixel waarschijnlijk niet snel vervangen, omdat je Pixel al geïnstalleerd moet hebben om CAPI goed te kunnen implementeren. In sommige opzichten werkt het als een extensie.

Het belangrijkste verschil tussen Conversion API en Pixel is de methode voor het verzenden van gegevens. Bij het gebruik van de Pixel verzamelt Facebook de gegevens, maar bij CAPI worden de eigen gegevens op de server gebruikt en vervolgens naar Facebook verzonden.

Daarnaast biedt CAPI een stabielere en betrouwbaardere methode voor het verzamelen van gegevens omdat het minder afhankelijk is van de browsers van de bezoekers. Dit betekent ook dat het gegevens kan verzamelen die aan de Pixel ontsnappen, vooral gezien de opkomende beperkingen. Bovendien is het beter voor de consument dat bedrijven en platforms een transparantere vorm van gegevensverzameling kunnen aanbieden.

Hoewel de efficiëntie van het verzamelen van gegevens verschilt per serverbron, kan CAPI ook betrouwbaardere markttrendsignalen verzamelen en gebruiken. Een marktsignaal is een aantal verschillende gegevenspunten die een duidelijke trend aangeven die marketeers kunnen gebruiken om toekomstige acties van een demografische groep af te leiden. Deze zijn vooral nuttig voor signaalgebaseerde marketing.

CAPI implementeren voor Facebook

Facebook CAPI

Voor Facebook is CAPI om een aantal redenen misschien wel de nieuwe manier om effectief te tracken. Als je verkeer of conversies op Facebook wilt analyseren, is het een handige manier om betere inzichten te krijgen.

Voor Facebook kan de conversie-API in de volgende stappen worden geïmplementeerd:

  • Ten eerste moet je aan 3 eisen voldoen:
    • Pixel ID: Je moet een Pixel ID. Als je website al een Pixel heeft, kun je dezelfde Pixel ID gebruiken voor je browser- en servergebeurtenissen.
    • Bedrijfsmanager: Facebook Business Manager helpt adverteerders bij het integreren van Facebook-marketinginspanningen in hun bedrijf en met externe partners. Om het in te stellen, bekijk het Helpcentrum-artikel op hoe maak je een bedrijfsmanager.
    • Toegangssleutel: Om de Conversions API te gebruiken, heb je een toegangstoken nodig. Er zijn twee manieren om je toegangstoken te krijgen: Via Events Manager (aanbevolen) of via je eigen app.
  • Kies vervolgens de Pixel die je wilt implementeren.
  • Selecteer het tabblad Instellingen en ga naar instellingen om een token te genereren. Selecteer de Toegangstoken genereren link onder "Handmatig instellen". Als deze niet zichtbaar is, heb je mogelijk toegangsrechten nodig voor je zakelijke account.
  • Nu je je token hebt, selecteer je de Integraties beheren knop op het tabblad Overzicht in Gebeurtenissenbeheer. Je zou de Beheer knop naast Conversions API. Hiermee wordt automatisch een Conversions API-app en Conversions API-systeemgebruiker voor je gemaakt.

Je kunt meer te weten komen over het instellen van Facebook's eigen Conversies API gateway tutorial.

TikTok gebeurtenissen API

TikTok heeft zijn eigen versie van CAPI. Hier zijn de methoden die je kunt gebruiken om Events API te integreren:

  • Integratie met handelspartners:  Voor adverteerders die samenwerken met een van de Commerce-partners van TikTok duurt het instellen van de Events API slechts een paar minuten in de Events Manager van TikTok. Meer informatie over Commerce-partners geïntegreerd met Evenementen-API. 
  • Integratie van datapartners:  Voor adverteerders die samenwerken met TikTok's datapartners of Customer Data Platforms (CDP's), Tag Managers, CRM's en andere marketingtechnologiepartners, vindt de set-up plaats via het partnerplatform.
  • Directe integratie:  Voor adverteerders die de grootst mogelijke controle over hun gegevens willen, is het instellen van de Events API mogelijk door interne ontwikkelaars onze Marketing API documentatie te laten volgen. Voor directe integratie moet je deze stappen volgen:
    • Maak een pixel met TikTok advertentiemanager (ga naar Activa > Evenementen). Selecteer de Beheer optie voor Webgebeurtenissen en klik op de Webgebeurtenissen instellen knop.
    • Voer de Naam pixel en selecteer Gebeurtenissen API als de Verbindingsmethode.
    • Selecteer de Type installatie en Gebeurtenissen API handmatig instellenSelecteer deze optie voor directe integratie met TikTok voor server-to-server rapportage.
    • Nu moet je naar de Events Manager gaan. Ga naar de Pixel en klik op de Instellingen tab.
    • Klik op Toegangssymbool genereren. Het token wordt onmiddellijk gegenereerd. U kunt vervolgens het toegangstoken kopiëren en beginnen met het doen van API-aanvragen.
    • De gebeurtenissen vooraf definiëren die je wilt delen met TikTok. Je kunt verschillende gebeurtenissen toevoegen die je wilt volgen en je kunt gebeurtenissen en parameters toevoegen om mee te sturen met je payload.
    • Vervolgens moet u Deel overeenkomende gegevens met gebeurtenissen-API. Events API voor het web gebruikt klantinformatie zoals TikTok Click ID's (ttclid), Advanced Matching en aanvullende signalen zoals IP-adres en User Agent om gebeurtenissen van webbezoekers te matchen met TikTok-gebruikers.

CAPI voor Snapchat

Een Snapchat conversie-API implementeren:

  • Eerst moet je naar Advertentiemanager op Snapchat. Selecteer vervolgens het menu in de bovenhoek en klik op Bedrijfsgegevens
  • Controleer vervolgens de sectie OAuth App. Je kunt nu naar de sectie genaamd Conversies API tokens. Klik op de Token genereren knop om een nieuw token te genereren.
  • Nu moet je je token kopiëren en dezelfde procedure volgen als wanneer je het OAuth token gebruikt: neem deze token header op, bijvoorbeeld - "Autorisatie: Bearer <>"
  • Gebruikers kunnen meerdere tokens genereren en deze ook verwijderen als ze een token ongeldig willen maken.