logo
logo

Gegevensanalyse Online marketing 19 april 2023

Gegevensanalyse op GA4: Dashboard, statistieken en filters

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

GA4 Gegevensanalyse

Gegevensanalyse vormt de kern van digitale marketing en het gebruik ervan is cruciaal voor elke online campagne. Data-analyse is hard werken, maar we hebben een aantal tools die het veel gemakkelijker maken, zoals SEMrush en (het onderwerp van vandaag) Google Analytics. Laten we de basisbeginselen eens doornemen, zodat je activiteiten in de toekomst kunnen worden geïnformeerd door cijfers.

Datagestuurde analyse is interessant voor bedrijven omdat het het giswerk uit de (vaak moeilijk te begrijpen) willekeur van het internet haalt. Inzicht in gedrag geeft bedrijven de mogelijkheid om hun beslissingen te laten tellen en betrouwbare resultaten te produceren. Niet meer in het duister tasten.

Analytics biedt ook ideeën voor inhoudHet detecteert niches om op in te spelen en is essentieel voor het analyseren van concurrenten. Daarnaast kunnen hiermee ook KPI's, benchmarks en bedrijfsdoelen op een realistische manier worden vastgesteld.

Wat houdt Data Analytics in?

Data-analyse houdt in dat gegevensreeksen worden onderzocht om trends te ontdekken en daaruit conclusies te trekken. In digitale marketing draait gegevensanalyse om het evalueren van de efficiëntie van marketing activiteiten met de juiste metriek en deze analyseren.

Upper Funnel statistieken

Metriek voor de bovenste trechter meet hoe bekend mensen zijn met je merk of website en hoe wijdverspreid je publiek is. De statistieken die de moeite waard zijn om aandacht aan te besteden, zijn onder andere:

  • Paginabezoeken
  • Pagina's per sessie
  • Zoeken met een merk
  • Websiteverkeer
  • Bouncepercentage
  • Gerichte betrokkenheid
  • Inkomende links
  • Merkbekendheid

Metriek voor lagere trechter

De lagere funnel meetgegevens hebben te maken met conversies, verkoop en ROI-maatregelen. In termen van de sales funnel, is dit na interesse en in de fases waarin beraadslaging en aankoop op het punt staan te gebeuren. 

Vaak zijn bezoekers nog niet klaar om te kopen bij hun eerste ontdekking. Geef ze wat tijd om verder in de trechter te komen. Metrics voor dit deel van de funnel kunnen zijn:

  • Gekwalificeerde leads
  • Inkomsten
  • ROI
  • Omrekeningskoers

Je kunt deze statistieken omzetten in relevante KPI's voor je bedrijf:

  • Kosten voor klantenwerving
  • Kwaliteit van leads
  • Behoud van klanten
  • Klant levensduur

Hoe Google Analytics Dashboard gebruiken

Laten we eens kijken hoe je een dashboard voor gegevensanalyse kunt gebruiken om relevante inzichten te krijgen. In dit artikel gaan we ervan uit dat je Google Analytics al hebt ingesteld, maar als dat nog niet het geval is, lees dan hoe je dat doet in onze gewijd artikel over dit onderwerp.

Hier zijn enkele dingen die je kunt doen met het dashboard van GA:

  • Hiermee kun je grafieken genereren.
  • Je kunt de naam van een Dashboard wijzigen door op de titel van het Dashboard te klikken.
  • Voeg widgets toe, deel, pas aan of verwijder het Dashboard met behulp van de actiebalk.
  • Segmenten van het dashboard toevoegen of verwijderen.
  • Je kunt datumbereiken configureren of bereiken vergelijken met de datumkiezer.
  • Je kunt de widgets op de pagina herschikken door ze bij de titelbalk naar een nieuwe locatie te slepen. Er zijn ook opties voor bewerken/verwijderen die verschijnen als je muis boven de titelbalk van de widget staat.
  • Open een gekoppeld rapport door op de titel van de widget te klikken.
  • Met de link Refresh Dashboard kun je bijgewerkte gegevens gebruiken.

Je kunt alle bovenstaande statistieken genereren en gebruiken om inzichten af te leiden. Je moet echter eerst leren hoe je ze kunt filteren.

Wat zijn de opties voor het filteren van gegevens in Google Analytics (typen filters)?

  • Vooraf gedefinieerde filters: Hiermee wordt alleen verkeer van het ISP-domein uitgesloten/geïncludeerd. Met deze optie kan verkeer van een specifiek domein worden gecategoriseerd en gefilterd.
  • Verkeer uitsluiten/insluiten met IP-adresfiltering: Met dit filter sluit je alleen klikken vanaf een bepaald IP-adres uit/in. Filter eenvoudige adresbereiken uit met adressen die beginnen met of eindigen op vergelijkbare parameters.

Als je gecompliceerdere adresbereiken wilt filteren, pas dan Aangepaste filters toe, bijvoorbeeld om IP-adressen te Uitsluiten/Insluiten of geef een reguliere expressie op als filterpatroon.

Alleen verkeer naar de submappen uitsluiten/insluiten: Pas dit filter toe om alleen verkeer naar een bepaalde subdirectory uit te sluiten of op te nemen (zoals "/about" of "/help" of vergelijkbare subdirectories).

Alleen verkeer naar de hostnaam uitsluiten/insluiten: Dit filter sluit alleen verkeer naar een bepaalde hostnaam uit/in.

Aangepaste filters

  • Exclusief: Een type filter dat logbestandsregels uitsluit die overeenkomen met het "filterpatroon". Het kan dan de overeenkomsten negeren om meer specifieke, relevante gegevens te produceren.
  • Opnemen: Dit filter doet het tegenovergestelde van het vorige door logbestandsregels op te nemen die overeenkomen met het filterpatroon.
  • Zaak Veranderen: Zet het veld om in hoofdletters of kleine letters. Filters hebben alleen invloed op letters, zodat ze niet interfereren met speciale tekens, symbolen of cijfers.
  • Zoeken en vervangen: Een eenvoudig filter dat je kunt gebruiken om te zoeken naar patronen binnen een veld en deze te vervangen door alternatieve vormen.
  • Geavanceerd filteren: Met deze optie kun je een veld opbouwen uit andere velden door Extract-velden toe te passen op de geselecteerde velden en vervolgens een derde veld te construeren met de Constructor.

Toepassingen voor filters

Filters kunnen op verschillende manieren worden gebruikt:

Intern verkeer uitsluiten: Om intern verkeer uit een rapport te filteren, regel je een filterinstelling die alle IP-adressen detecteert die je niet nodig hebt.
Rapporteren over activiteit in specifieke mappen: Op dezelfde manier, om een map te specificeren, gebruik je een "Include filter" dat alleen die map identificeert om op te nemen.
Subdomeinen volgen in afzonderlijke weergaven: Als je zowel www.example.com als de subdirectory, help.example.com en info.example.com wilt volgen, kun je voor elke site een aparte weergave maken.

In welke volgorde filtert Google Analytics gegevens?

Bij de standaardinstellingen filtert Google Analytics in de volgorde waarin de filters zijn toegevoegd.

Inzichten afleiden uit gegevensanalyse

Dit is wat je kunt verzamelen uit de gegevens die je ontvangt van GA4 of vergelijkbare analysesoftware:

  • Gebruikers: Als je weinig gebruikers hebt in vergelijking met je advertentie-uitgaven, dan brengt je reclame je doeldemo niet.
  • Bouncepercentage/afhaakpercentage: Een hoge bounce rate of exit rate is niet noodzakelijk een slechte zaak, maar kan wijzen op een gebrek aan interesse in de rest van de website. Dit is sterk afhankelijk van het doel van de pagina (het is bijvoorbeeld prima voor een eenmalige blogpost om een hoog bouncepercentage te hebben als deze niet is ontworpen om verkeer om te leiden). Op dezelfde manier is het een goede zaak als het afhaakpercentage zich op de juiste plaats bevindt. We hebben hier meer in detail overvoorheen.
  • Pagina's per sessie: Als je je landingspagina moet gebruiken om kijkers door de website te laten klikken en op verkenning te laten gaan, moet je pagina's per sessie optimaliseren. Voeg CTA's en aanbiedingen toe of zorg voor een duidelijke ontwerpflow om dat te doen.
  • Gemiddelde duur sessie: Een lage sessieduur is niet altijd slecht. Als de tijd die nodig is om een pagina te lezen erg laag is, doet de pagina zijn werk. Als je pagina echter veel noodzakelijke informatie bevat en de duur van de sessies komt niet overeen of als de pagina bedoeld is om tot een verkoop te leiden, dan is er iets op de pagina dat niet aanslaat bij je publiek. Je zou kunnen kijken of je je op het juiste publiek richt, of de informatie duidelijk is, of dat de paginasnelheid/UX je demo stoort.
  • Pagina bekeken: Minder verkeer kan, afhankelijk van de grootte van je doelgroep, een slechte zaak zijn. Dit hangt echter ook af van hoe relevant de gebruikers zijn.
  • Conversies: Zijn de conversies lager dan het percentage dat je nodig hebt om winst te maken? Vind de barrières voor conversie, verbeter UX, vernieuw je grafisch ontwerp, doe aanbiedingen en zorg voor duidelijke taal waarmee je je onderscheidt van concurrenten.
  • Kosten per conversie: Een hoge CPC betekent dat je misschien te veel betaalt voor je advertenties, in welk geval je opties zijn om ofwel nieuwe zoekwoorden te kiezen of je marketinginspanningen te heroriënteren naar een goedkopere methode.

Tip: Schakel realtime gegevensanalyse in door de optie Real-Time in te schakelen. Hierdoor wordt je GA continu bijgewerkt met hits die binnenkomen.

Beperkingen van Google Analytics

Bepaalde gegevens mogen niet worden verzameld en bijgehouden. De gegevens die Google Analytics-doelen niet kunnen bijhouden, zijn verschillende soorten "persoonlijk identificeerbare info" (en daar is een goede reden voor). Gegevens die Google Analytics niet mag verzamelen zijn dingen die persoonlijke identificatie mogelijk maken, zoals vermeld in de servicevoorwaarden, waaronder de naam van een individu, het factuuradres, e-mailadres, enz.

Als het gaat om offline inventarisaties, kan Google Analytics standaard geen gegevens verzamelen uit deze systemen, maar je kunt de optie voor het importeren van gegevens gebruiken voor deze taken. Dit kun je doen door CSV-bestanden (een soort Excel-sheet) te uploaden vanuit een CRM- of vergelijkbaar softwarepakket.

Op dezelfde manier kan de mogelijkheid voor GA4 om in bepaalde regio's te werken afhankelijk zijn van het cookiebeleid. Regio's met de GDPR kunnen systemische barrières hebben. De gratis versie van GA kan ook een beetje een mijnenveld zijn, met beperkte of onnauwkeurige informatie.