logo
logo

Online marketing Online aanwezigheid Trends Websites 15 oktober 2020

Voorgestelde berichten op Instagram: Waarom bedrijven zich zorgen moeten maken

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Instagram voorgestelde berichten

Net als het moederbedrijf (Facebook) brengt Instagram altijd veranderingen aan in zijn bedrijfsmodel. Het hoort bij het sociale mediaspel om dergelijke inspanningen te leveren om fris te blijven en de betrokkenheid te verbeteren. Vorige maand introduceerde Instagram voorgestelde posts in hun systeem in plaats van hun traditionele manier om simpelweg te stoppen wanneer de gebruiker "helemaal bijgepraat" is. Dit zorgt ervoor dat de gebruiker posts ontvangt op basis van zijn of haar voorkeuren nadat de inhoud van de feed waarop hij of zij zich heeft geabonneerd op is.

De functie is optioneel en Instagram heeft instructies gegeven over hoe gebruikers het kunnen uitschakelen. Maar naar alle waarschijnlijkheid zullen velen de standaardinstellingen behouden, dus dit nieuwe element is het overwegen waard wat betreft de impact op de social media-strategie. Natuurlijk opent dit, zoals elke verandering aan een belangrijk platform, heel wat mogelijkheden. Een dergelijk systeem heeft grote gevolgen voor de manier waarop bedrijven Instagram-contentmarketing moeten benaderen.

Hoewel de modus operandi van het bedrijf zelf is om de gebruikerservaring te verbeteren door in te spelen op hun interesses, zijn er nog andere effecten die het kan hebben. Een dergelijke verschuiving maakt het makkelijker voor bedrijven om consumenten te vinden en vice versa, langs twee verschillende lijnen: reclame en algoritmisch gekozen inhoud. De verandering zorgt voor veel meer betrokkenheid door automatische suggesties en meer mogelijke advertentieruimte voor derden om te gebruiken. 

Hoe Instagram Aanbevolen Posts werken

Voorgestelde berichten op Instagram

Het platform test al een tijdje verschillende versies van soortgelijke functies. Het lijkt er echter op dat ze met de huidige versie een formule hebben gevonden die ze bevalt. Volgens dit systeem zal het algoritme dingen voorstellen die de gebruiker misschien leuk vindt als de inhoud die hij volgt op is. Cruciaal is dat dit pas gebeurt nadat ze al hun gevolgde content hebben bekeken. Dit staat dus los van hun reguliere feed en de app benadrukt het als andere content.

Deze stap heeft een vrij duidelijke zakelijke logica van het bedrijf. Voorheen had Instagram een heel duidelijk stoppunt voor inhoud, en dit laat ze dat overwinnen met extra posts. Zoals bij de meeste veranderingen aan een platform, is het primaire einddoel om mensen te laten scrollen. Dat brengt een aantal nieuwe voordelen met zich mee waar je je voordeel mee kunt doen. Het biedt ook kansen voor bepaalde accounts om een boost te krijgen in engagement en mogelijke volgers.

Opgemerkt moet worden dat het bedrijf ontkent dat het verhogen van de betrokkenheid het einddoel was. Maar, bedoeld of niet, dat is het effect dat het zal hebben. Het maakt Instagram vergelijkbaar met TikTok, in die zin dat het een eindeloze feed van content zal hebben om doorheen te ziften. Volgens het bedrijf bieden ze consumenten alleen een kans om dieper in te gaan op hun specifieke interesses.

Deze functie lijkt op het eerste gezicht overbodig omdat de optie Verkennen al bestaat. Er zit echter een iets andere logica achter en ze bieden verschillende inhoud. "Verkennen" wijst mensen de weg naar breed gerelateerde inhoud die ze misschien leuk vinden, maar gesuggereerde berichten hebben een nauwere, gerichte interesse. Dit is het gedeelte dat zeer cruciale functies bevat die social mediastrategen kunnen gebruiken.

Implicaties voor online strategie

Voorgestelde berichten op Instagram

Het grootste voordeel van dit nieuwe model is overduidelijk. Deze indeling opent meer mogelijkheden voor cross-mobiliteit naar de feeds van gebruikers die je account nog niet volgen. Door de juiste beschrijvingen en hashtags te gebruiken, kunnen bedrijven en influencers bijna automatisch nieuwe kijkers binnen belangrijke demografische groepen betrekken. De groeimogelijkheden zijn nu veel groter, vooral op een platform als Instagram dat veel strengere controles heeft op wat er op de feed verschijnt.

Als voorbeeld geeft Julian Gutman, hoofd productontwikkeling bij Instagram Home, aan dat als hij geïnteresseerd is in inhoud over ruimte en astronomie, Explore hem zal leiden naar inhoud over natuurkunde en wetenschap in het algemeen. Aan de andere kant zullen voorgestelde posts kijken naar wat hij leuk vindt en content voorstellen die veel dichterbij staat. Voorgestelde berichten kunnen de specifieke kenmerken zien en soortgelijke inhoud aanbieden van mensen die gebruikers niet volgen. Gesuggereerde berichten zouden meer lijken op foto's van de ruimte in engere zin, in tegenstelling tot algemene wetenschappelijke inhoud.

Het zou aan te raden zijn voor bedrijven om in de toekomst gebruik te maken van interesses van gebruikers. Actievere posts die voortbouwen op hobby's van gebruikers zouden in dit systeem beter verkopen. Hobby's zoals fotografie of reizen zijn een goede gok, dus marketingcontent moet daar specifiek op gericht zijn. Evenementen die over de hele wereld plaatsvinden zijn ook gemakkelijker te verkopen, zoals bijeenkomsten, muziekfestivals, clubs enz. 

Een andere implicatie van Instagram's suggest post-systeem is advertentieruimte. Dit stelt het platform open voor veel meer advertentie-inkomsten en geeft derden veel meer ruimte om mee te spelen. Advertentie-inkomsten worden een steeds belangrijker model voor een aantal sociale mediabedrijven en online streamingdiensten. Engagement wordt vaak gevolgd door adverteerders die er het beste van willen maken, dus het is duidelijk dat er nu veel meer bedrijven zullen wedijveren om de aandacht van de consument.