logo
logo

Online marketing Online aanwezigheid Online winkel 18 november 2021

Marktplaatsmarketing & online winkelruimtebeheer 101

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Marktplaats-marketing

Het aantal e-commerce opties neemt toe met een groeiend aantal platforms die consumenten meer mogelijkheden bieden om te verkopen. Hoewel marktplaatsen zoals Amazon en Etsy nuttige plaatsen kunnen zijn om een publiek te vinden, zijn ze zeer concurrerend. Om in de lift te blijven zitten, is een goede winkelmarketing en een goede analyse van de online marktplaats nodig.

In dit artikel lees je wat de beste manieren zijn om je online winkel te beheren en het publiek te bereiken dat je nodig hebt. Er wordt gekeken naar marktplaatsen op platforms zoals Amazon en sociale mediasites zoals Facebook. Daarna stellen we strategieën voor om je eigen marktplaatsplatform te beheren.

Strategieën voor verkopers en winkelketens

Platform voor e-commerce vs Marktplaats

Er zijn 3 verschillende soorten marktplaatsen:

  • Horizontaal: een plaats waar een grote verscheidenheid aan bedrijven een grote verscheidenheid aan producten verkoopt aan een grote verscheidenheid aan klanten. Dit is de reden waarom de doelgroep van Amazon zo breed is.
  • Verticaal: Nauwere focus, met producten die nauw aan elkaar verwant zijn voor klanten met bepaalde interesses. Winkels zoals Etsy voldoen aan deze beschrijving, omdat hun primaire doelgroep geïnteresseerd is in kunst en handwerk.
  • Wereldwijd: Een winkel die weinig focus heeft en alles verkoopt, waarbij zowel consumenten als bedrijven items aanbieden, zoals op Ebay. Veel van deze platforms zijn C2C-marktplaatsen, maar niet uitsluitend.

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen een e-commerce platform op sociale media en een geformaliseerde marktplaats. Een van de belangrijkste verschillen tussen een platform en een marktplaats is dat ze elkaar niet uitsluiten. Niet elk e-commerce platform is uitsluitend of hoofdzakelijk een marktplaats.

Vaak is de markt een onderdeel van een bredere app of site, zoals in het geval van Facebook. Amazon hanteert andere regels dan Facebook als het gaat om marktopties. Ken je platform voordat je besluit er tijd aan te besteden.

Idealiter zou je overal moeten zijn als je de tijd en middelen hebt om het te managen, maar weinigen doen dat. Hoewel het nuttig kan zijn om beide opties te hebben voor een maximaal bereik, is het ook verstandig om te weten wanneer je niet het rendement krijgt dat je verwacht. Niet alles wat verkoopt op Facebook zal ook verkopen op Amazon en omgekeerd.

Besteed je tijd aan die wegen die de hoogste ROI opleveren en concentreer je daarop.

Beheer van social media-winkels & e-commerce

E-commerce via sociale media

Social media stores kun je het beste promoten op hetzelfde platform waar je verkoopt. Het voordeel hiervan is dat gebruikers veel sneller geneigd zijn om ergens op te klikken als het op dezelfde app of website staat. Daarom is er een enorm voordeel als iemand op Facebook een advertentie tegenkomt voor een product dat wordt verkocht in een winkel die slechts een klik verwijderd is.

Social media-winkels hebben ook geweldige ingebouwde marketingfuncties. U kunt eenvoudig aankondigingen plaatsen, op de tijdlijnen van mensen verschijnen en multimedia-advertenties uitvoeren. Platforms zoals Facebook zorgen ook voor effectieve segmentatie door de diepgaande gegevens die ze over consumenten verzamelen. Gebruikers brengen ook meer tijd per dag door op sociale media dan op speciale marktplaatsen, waardoor advertenties een groter potentieel bereik hebben.

Dat gezegd hebbende, het nadeel van een sociale media-aanpak is dat de meeste gebruikers er niet zijn om de winkel te gebruiken. De meeste mensen zijn er om de sociale mediafuncties op het platform te gebruiken. Als gevolg daarvan zullen er veel mensen zijn die advertenties en de winkel helemaal negeren. Verder,

We hebben al eerder een artikel gewijd aan verschillende manieren om sociale handel en webwinkels te optimaliseren. Kijk hier voor een meer diepgaande kijk op deze aspecten. Je kunt ook onze eigen Marketplace bekijken en platformdiensten gericht op het helpen van klanten.

Voordelen van een speciale markt vs. een massamarkt

Hoewel sociale media hun voordelen hebben, moet je marktplaatsen niet zomaar afschrijven. Zoals eerder gezegd, hebben sociale media veel gebruikers die er niet zijn om te winkelen of prijzen te bekijken. Marktplaatsen hebben dit probleem niet. Dit creëert een markt die meer gericht is op consumptie.

Verticale marktplaatsen kunnen zich specialiseren in productcategorieën en een speciale markt van terugkerende klanten creëren. Een markt voor exotisch voedsel kan bijvoorbeeld terugkerende bestellingen genereren als het een uniek verkoopargument voor consumenten creëert. De gerichte aanpak betekent dat ze ook een nichemarkt kunnen aanpakken.

Horizontale en wereldwijde marktplaatsen kunnen de voordelen van de tegenovergestelde benadering benutten. Een plek als Amazon heeft zo'n groot assortiment dat het vrij gemakkelijk een massamarkt kan benaderen. Daarom variëren hun best verkopende artikelen van elektronica tot boeken tot schoonheidsverzorging.

Zowel voor verkopers op een marktplaats als voor de beheerders van de marktplaats is het het beste om je klant te kennen. Hier zijn een paar vragen om te overwegen:

  • Hoe breed zal je gebruikersbasis zijn?
  • Richt je je op een niche- of massamarkt?
  • Werkt u in een specifiek gebied (dit kan cruciaal zijn omdat bedrijven zoals Bol.com geeft Amazon het nakijken op bepaalde Europese markten)?
  • Ben je gespecialiseerd in B2B, B2C of C2C?

Je eigen marktplaats promoten

Marktplaats online marketing

Als je een marktplaats runt, zijn er meerdere manieren om deze te laten groeien. Het belangrijkste om te onthouden is dat je twee verschillende soorten klanten aantrekt die met elkaar moeten communiceren. Je kunt niet de ene kant hebben zonder de andere. Daarom moeten je inhoud en het ontwerp van je pagina's up-to-date zijn.

Contentmarketing voor marktplaatsen moet precies benadrukken hoe mensen kunnen kopen en verkopen. Maak het voor beide partijen eenvoudig om te begrijpen hoe het platform gebruikt moet worden. Voer UX-tests uit en monitor je bounce- en exitpercentages om de ervaring te optimaliseren. Kijk waar mensen afhaken en creëer betere manieren om mensen naar betaalportalen of de inschrijfpagina te leiden.

Voor effectief e-commerce marktplaatsbeheer moet je ook feedback van beide kanten verzamelen. Krijg productbeoordelingeneen hulplijnlet op klantenserviceen

Marktplaats optimalisatiestrategieën om kopers aan te trekken

Het kan nuttig zijn om kopers werven voordat je van start gaat. Je kunt dit doen door een mailinglijst aan te maken voor potentiële aanbiedingen zodra het platform wordt gelanceerd. Dit is ook geweldig om potentiële verkopers te laten zien dat er interesse is in je platform. Je kunt de respons op deze inschrijvingen ook verbeteren door het aanbieden van vroegboekkortingen of cadeaubonnen.

Een andere manier om extra kopers aan te trekken is deals sluiten met bedrijven om hun producten gratis of met korting aan te bieden. Dit kan nuttig zijn voor je merk en het betrokken bedrijf als ze hun producten proeven om terugkerende klanten te creëren. Dergelijke producten kunnen ook worden verzonden als gratis monsters samen met goederen die je bedrijf zou willen promoten.

Voor kopers moet er een eenvoudige workflow. Het is ook het beste om het aantal stappen tot de daadwerkelijke betaling te minimaliseren. Bovendien moet je stimuleren om terug te keren naar de winkel nadat je je hebt aangemeld. Dit kan worden gedaan door middel van remarketing en retargeting met behulp van de e-mails waarmee klanten hun accounts hebben aangemaakt.

E-mailmarketing heeft ook andere doelen. Stuur nieuwe aanbiedingen, regelmatige updates, productlanceringen en promoties om terugkerende klanten te verleiden. Iets soortgelijks, uw bestaande doelgroepgegevens beheren om waarde voor hen te creëren. Leer kennen wat ze leuk vinden en ga daar op in.

Verkopers aantrekken

Je verkopers zijn je levensader, vooral als je geen originele producten verkoopt en alleen andere bedrijven host. Aanmelden moet veilig en gemakkelijk zijn met een gemakkelijke manier om bestellingen te ontvangen. Je kunt al in een vroeg stadium meer verkopers aantrekken door het creëren van gunstige voorwaarden. Verkopers zullen bijvoorbeeld eerder bereid zijn om een platform te gebruiken als het geen exclusiviteit eist en ze ook elders kunnen verkopen.

Verkopers zullen heel verschillende UX-ontwerp behoeften in vergelijking met kopers. Zorg ervoor dat je een geweldige portaal voor verkopersbeheer met manieren om bestellingen te volgen, inkomsten bij te houden, gegevens te verzamelen en andere verkoopondersteunende opties. Zorg ervoor dat je een ondersteuning of hulplijn bij de hand in geval van problemen met de toeleveringsketen of klantenondersteuning.

Je kunt een feedbacklus van kopers en verkopers creëren als je begint met een niche. Met behulp van secundair onderzoek kun je je richten op bepaalde kopers om je markt gastvrijer te maken voor bepaalde verkopers. Met gegevens van 2e partijen kunnen marktplaatsen zich bijvoorbeeld richten op de beste leeftijdsgroep voor het kopen van elektronica. Als je klanten effectief kunt overhalen om zich aan te melden, zullen verkopers volgen.

Online Marktplaats Marketingopties

Marktplaats verkopersnetwerk

Adverteren voor je marktplaatsplatforms op sociale media kan effectief zijn, maar het moet altijd gepaard gaan met SEO. Een algemene regel over het verschil tussen SEO en online adverteren is dat ze zich richten op verschillende niveaus van aankoopintentie. PPC-advertenties trekken mensen aan die zeker weten wat ze willen kopen, terwijl SEO mensen aantrekt die op zoek zijn naar producten.

Algemene horizontale marktplaatsen kunnen een druk en concurrerend veld zijn met veel monopolies. Klanten aantrekken kan het volgende vereisen bijzondere aanbiedingen, kortingenen unieke verkoopargumenten. Het promoten van dergelijke aanbiedingen kan je voet tussen de deur krijgen. Deze trekken gebruikers aan via zowel SEO als online advertenties.

Op het gebied van online adverteren moeten marktplaatsen de kracht van e-mails. E-mailreclame kan nieuwe klanten aantrekken, mailinglijsten voor updates, en klanten eraan herinneren van overgebleven artikelen in hun karretjes. Er zijn een heleboel manieren waarop je contact houden met verkopers en kopers zodra je hun e-mailadressen hebt.

Opties voor fysieke promotie

Hoewel de go-to-market strategie voor marktplaatsen meestal digitaal is, zijn er voordelen aan een low-tech benadering. Soms is het nodig om fysieke media zoals pamfletten of brochures te versturen om de interesse van een klant te wekken. Dit kan vooral effectief zijn tijdens koopmomenten zoals Valentijnsdag of Black Friday. De meeste mensen zullen direct mail echter negeren of helemaal niet ontvangen.

Een goede manier om mensen te laten reageren op dit soort aanbiedingen is om ze te bundelen met iets dat mensen besteld hebben. Je kunt altijd samenwerken met andere bedrijven of merken om kortingscodes voor jouw marktplaats of website uit te delen wanneer mensen hun goederen bestellen. Dit zou effectiever zijn voor bedrijven in verschillende niches, omdat concurrenten de concurrentie niet zouden promoten.

B2B-marktplaatsplatforms kunnen altijd proberen om fysieke promotiepakketten te versturen. Dit kan effectief zijn omdat werkplekken ontvankelijker zijn voor directe vormen van communicatie, vooral in bewustwording. Als je markt bijvoorbeeld gespecialiseerd is in kantoorbenodigdheden, zou je catalogi naar verschillende werkplekken kunnen sturen.

Marktplaats Marketingtools

Hier zijn een paar hulpmiddelen om je te helpen een beheerde marktplaats op te bouwen.

  • Software voor voorraadbeheer: Dergelijke programma's kunnen helpen bij het stroomlijnen van uw supply chain-systemen. We raden aan om je keuze van oplossingen voor voorraadbeheer te baseren op je specifieke branche. Onderzoek elk hulpmiddel, want er kunnen heel specifieke hulpmiddelen zijn voor het product dat u wilt verkopen.
  • Google Analytics: Hoewel iedereen met een website GA zou moeten gebruiken, is het belangrijkste waar je op moet letten de exit rates. Zoek uit waar je laatste interactie met potentiële klanten is en probeer die conversie te behalen.
  • Trefwoord Analytics tools: Tools zoals Ahrefs of SEMrush kunnen hier handig zijn. Je hebt deze nodig om je SEO te optimaliseren en te meten voor welke producten je bovenaan de lijst staat. Ze zijn ook handig voor alle inhoud die je wilt publiceren, vooral als je een niche in de markt wilt vinden.
  • Tools voor marktplaatsoptimalisatie: Deze optimalisatietools zijn geweldig voor het werken op andere platforms. Ze helpen onder andere bij specifiek marktonderzoek en het analyseren van trends op verschillende platforms. Als je van plan bent om op Amazon te verkopen, kan Jungle Scout je goed van pas komen.