logo
logo

Online marketing Online winkel 13 juni 2022

Beheer en positionering van de sociale marktplaats

Geschreven door promoguynl

opmerkingen 0

Beheer van sociale marktplaatsen

In meer dan één opzicht zijn sociale media zeer bevorderlijk voor privézaken. Naast de mogelijkheid om te marketen en promoten, kan het ook dienen als verkoopportaal. Deze functie heeft geleid tot social marketplace management; een geheel nieuwe tak van eCommerce.

Dit artikel geeft je wat basisinzicht in het beheren van je sociale marktplaats en hoe je deze kunt positioneren.

Sociale marktplaatsen 101

Sociale marktplaatsen verschillen van andere marktplaatsen doordat ze de interactie tussen verkopers en hun klanten bevorderen. Ze vergemakkelijken het ontdekken van producten via sociale omgevingen waar shoppers kunnen vertrouwen op de invloed van een netwerk van gelijken. Sociale functies kunnen deel uitmaken van het systeem (Facebook Marktplaats) of ze kunnen meeliften op andere sociale mediaplatformen.

Er zijn talloze platforms waar consumenten hun eigen goederen te koop kunnen aanbieden. Er is echter een opmerkelijk verschil tussen het gebruik van Amazon om je goederen te verkopen en het gebruik van sociale media marktplaatsen of het gebruik van een platform dat voornamelijk een marktplaats is (maar toch sociale functionaliteiten heeft). De eerste stap is je platform en de functies ervan kennen.

Amazon is een e-commerce platformterwijl Facebook een sociale mediasite is met een marktplaats in zijn functies. De eerste richt zich voornamelijk op verkopen, terwijl de tweede zich meer richt op het sociale aspect. Een sociale marktplaats is er een die in de eerste plaats een markt is, maar die de mogelijkheid tot interactie met een netwerk bevordert. Dit is belangrijk om te onthouden voor de manier waarop uw content en marketing moeten werken.

Sociale marktplaatsen hebben duidelijke voordelen ten opzichte van traditionele e-commerce:

  • Een gevoel van gemeenschapSociale marktplaatsen creëren ook het gevoel bij een gemeenschap te horen, zoals marktplaatsen voor modeliefhebbers, waar gebruikersgroepen met dezelfde interesses elkaar kunnen vinden.
  • Een economie van openheid: Kopers en verkopers maken goederen voor elkaar waardoor ze zich meer als gelijken voelen in een 2-zijdige marktplaats
  • Persoonlijke interactie: Biedt gebruikers ook de mogelijkheid om vragen te stellen en een band op te bouwen

Sociale marktplaatsfuncties

Sociale marktplaatsfuncties

Op het gebied van marktplaatsen kunnen sociale functies worden geïntroduceerd:

  • Verbinding maken met sociale media of delen met vrienden of collega's
  • Interactie met de verkoper via peer-to-seller berichten
  • Vaak een dunnere lijn tussen verkopers en kopers terwijl het makkelijker is om je producten te vermelden

Afgezien van deze aspecten kunnen sociale marktplaatsen behoorlijk verschillen in hun werking. Sommige hebben zeer aanpasbare profielen, beoordelingssystemen, commentaarsecties, contactgegevens, enz. Het hangt allemaal af van hoe ver de marktplaats wil gaan in het sociale aspect.

Facebook Marktplaats is een voorbeeld van een marktplaats met veel sociale media omdat iedereen producten kan plaatsen, beoordelingen kan achterlaten en zijn winkel kan promoten. Andere winkels, zoals Marktplaats, hebben een beperktere sociale functie, maar voldoen nog steeds aan de criteria doordat ze berichten en eenvoudige toegang tot het publiek mogelijk maken.

Sociale marktplaatsen zijn erg divers in termen van niches die ze bedienen, dus ze kunnen allemaal verschillende functies hebben, afhankelijk van hun type.

Andere soorten sociale marktplaatsen

Social commerce apps, sites of marktplaatsen voegen steeds nieuwe types toe. Er zijn echter een paar veelvoorkomende types. Ze omvatten allemaal gebieden waar klanten gemakkelijk verkopers kunnen worden en in meer of mindere mate diensten kunnen uitwisselen.

Categorie Beschrijving Voorbeelden
Social Media & Influencer marktplaatsen Plaatsen waar mensen producten kunnen plaatsen op een social media platform of in contact kunnen komen met influencers en hun diensten kunnen aanvragen
Instagram of Facebook

Tiktok Marktplaats
Marktplaatsen voor nieuwe of gebruikte goederen Deze marktplaatsen bieden een ruimte om gebruikte goederen te plaatsen en op een directe manier in contact te komen met verkopers via accounts (en bieden soms biedopties).
Marktplaats

Craigslist
Betaalde of gedeelde marktplaatsen Een markt waar iemand betaalt voor een volledig product of dienst, maar dit kan delen met anderen, zoals het ruilen van concertkaartjes of liften van de ene locatie naar de andere
BlaBlaCar

Ticketswap
B2B-dienstenmarktplaats Een servicegebied, dat meestal sterk bemiddeld is, waar bedrijven met elkaar in contact kunnen komen, klanten kunnen vinden, hun eerdere werk kunnen laten zien en beoordelingen voor elkaar kunnen achterlaten (vaak niet toegankelijk voor het publiek)
Sortlist

Er zijn andere soorten marktplaatsen zoals Patreon die aantoonbaar sociaal zouden kunnen zijn. Deze voldeden echter niet aan de gestelde criteria, omdat ze vaak geen uitgebreid contact met verkopers of tussen kopers mogelijk maken.

Plaatsingsstrategie voor de sociale markt

Terwijl platforms zoals Facebook een breed scala aan klanten kunnen bieden, hebben niche online marktplaatsen ook hun voordelen. Een bedrijf dat bijvoorbeeld mode en accessoires verkoopt of een link naar zijn Etsy-winkel heeft, heeft misschien meer geluk met een op mode gericht platform. Het draait allemaal om de plaatsing.

Facebook marktplaats alternatieven zoals Marktplaats hebben misschien ook een brede focus in termen van klanten, maar ze hebben een smalle focus in termen van doel. Mensen komen naar zo'n site om te kopen en te handelen met leeftijdsgenoten, terwijl een social media site vooral bedoeld is voor social media. Daarom is de conversie van advertenties meestal veel hoger vanwege de marktgerichtheid.

Breed georiënteerde platforms hebben het meest te lijden onder de concurrentie van e-commerce giganten. Een niche hebben kan nuttig zijn, dus voer een online marktplaatsanalyse uit. Hier is een handige grafiek die je kan helpen met alle factoren waarmee je rekening moet houden:

Sociale marktplaats workflow

Vanaf hier wil je ook het volgende meten:

  • Hoe klanten op je marktplaats terechtkomen: analyseer pixelgegevens, SEO en advertentieconversies
  • Waar vinden conversies plaats en waar stuiteren ze: bouncepercentages en uittredingspercentages
  • Meest gekochte of gevraagde producten

Aan de hand van bovenstaande punten kunt u ook de volgende stappen bepalen. Zo weet u of u de UI/UX moet verbeteren om bounces tegen te gaan, de SEO/PPC-campagnes moet verbeteren of dat het probleem bij uw productportfolio ligt.

Tips voor e-commerce en marktplaatsbeheer

Als je een verkoop- of deelcommunity beheert binnen een sociaal mediaplatform, is moderatie een must. Spamaccounts lopen altijd welig als een systeem niet primair is gemaakt voor commercie. Houd ook de zwendel in de gaten die inherent is aan open markten.

Platformen zoals BlaBlaCar verbieden mensen om bepaalde woorden te gebruiken in de chat. Dit dient een aantal doelen. Het kan het platform in staat stellen om verkopen te voorkomen die buiten de kaders van het platform vallen, om te voorkomen dat mensen de interne systemen omzeilen om zelf deals te sluiten (waardoor je inkomsten dalen) en om oplichting te voorkomen. Dit systeem kan nodig zijn als je marktplaats last heeft van deze problemen.

Sociale marktplaatsadvertenties om klanten aan te trekken

Op het gebied van reclame moeten marktplaatsen op volle toeren draaien. Gebruik zo veel mogelijk vormen van reclame, maar je moet weten waar ze een rol spelen en welk doel ze dienen:

  • Social Marketplace SEO: zorg ervoor dat je de juiste zoekwoorden hebt (vooral langstaart)
    • In termen van product SEO moeten marktplaatsen hun niches onderzoeken en niet alleen de juiste zoekwoorden voor een specifiek product vinden, maar ook de zoekwoorden voor vervangende producten.
    • Branding SEO moet zich richten op USP's (beste prijzen, beste kwaliteiten, gratis levering, etc.)
  • Adverteren via e-mail: verstuur e-mails wanneer je speciale aanbiedingen hebt of klanten moet aantrekken
    • Een e-maillijst bijhouden of mensen zich laten aanmelden voor de website
  • Remarketing en winkelwagenmelding: gebruik ook e-mails om bestaande klanten te herinneren aan mogelijke aankopen of items in hun winkelwagen
  • Gericht adverteren: wek de interesse van je niche met specifieke productplaatsingen
  • A/B-test wanneer je maar kunt (vooral als je je niche aan het vinden bent)

Videoreclame is ook een geweldige manier om je winkel of marktplaats te promoten.

Videoformaten op sociale media marktplaatsen

Als je een sociale marktplaats gebruikt die niet van jou is, moet je op je hoede zijn voor de inhoudsnormen. Als je bijvoorbeeld een video toevoegt aan Facebook Marketplace, moet het een MP4, MOV of GIF zijn met een 1:1-verhouding. De ideale video-instellingen zijn H.264-compressie, vierkante pixels, vaste framerate, progressieve scan en stereo AAC-audiocompressie. Videocaptions worden ook niet ondersteund.

Bij TikTok zijn MOV- en MP4-bestanden het beste bij 1080 x 1920 met een beeldverhouding van 9:16. Instagram ondersteunt zowel deze bestandstypen als GIF's. Deze zijn de moeite waard om in gedachten te houden als de top 3 sociale mediasites voor commercie.

Als je op zoek bent naar beheerservices voor sociale of Amazon marktplaatsen, dan ben je hier aan het juiste adres. Promoguy biedt een scala aan digitale marketingdiensten voor bedrijven die online actief zijn.