logo
logo

Online marketing Trends Websites 3 mei 2024

Sociale-mediabetrokkenheid: Welke vragen moet je stellen?

Geschreven door rawal

opmerkingen 0

Vragen over sociale media

Sociale-mediabetrokkenheid is anders dan de meeste andere vormen van marketing omdat het inherent de nadruk legt op tweerichtingsverkeer. Een van de beste manieren om de betrokkenheid met uw gemeenschap te versterken is door de juiste media te vragen vragen om discussies op gang te brengen. Dit kan niet alleen een geweldige manier zijn om betrokkenheid te kweken, maar ook om een idee te krijgen van hoe je publiek is.

Deze pagina helpt je bij het vinden van de juiste vragen om te stellen, geeft een aantal voorbeelden en helpt je vragen af te stemmen op je marketingdoelen. Hopelijk leert u hiermee hoe u de betrokkenheid op sociale media kunt vergroten.

Als je echter hulp nodig hebt met je sociale-mediabetrokkenheid en -aanwezigheid, kunnen we je ook directer helpen. Ga gewoon naar onze dienstenpagina door op de onderstaande knop te klikken en wij voorzien uw bedrijf van onze expertise:

Op zoek naar de volgende groeistap voor je bedrijf?

Onze experts bieden wereldwijd oplossingen voor bedrijven van alle formaten.

Vragen voor sociale-mediabetrokkenheid

De juiste vragen vinden voor sociale media hangt af van wat je probeert te bereiken. Je marketingdoelen moeten duidelijk zijn en je inzicht in de interesses van je publiek moet nauwkeurig zijn. Laten we daarom een aantal van deze voorbeelden onderverdelen in geschikte categorieën op basis van stemmingen en emoties. Hier zijn enkele ideeën voor sociale-mediabetrokkenheid:

Soorten vragen voor sociale-mediabetrokkenheid

Vragen over sociale media

Er zijn bepaalde categorieën vragen die beter werken op sociale media dan op andere kanalen. Je kunt deze sjablonen eindeloos toepassen voor verschillende effecten:

  • Akkoord of niet akkoord vragen: Begin met een stelling die discussie verdient. De vragen kunnen zo simpel zijn als "katten zijn beter dan honden" en het internet zal er zijn vingers bij aflikken.
  • Ervaring: Een product of plaats kiezen en vragen "wat was uw ervaring ermee?". Werkt het beste als je een gegeven toevoegt als "60% van de mensen is ontevreden over hun internetprovider. Wat is uw ervaring?" of "Wat vindt u ervan?".
  • Vergelijkingen: X vs Y. Dit product vs dat. Welke film is beter? Deze gaan dieper in op de interesse van het publiek. Ze werken het best als er meerdere, loyale kanten aan een kwestie of onderwerp zijn die sociale-mediabetrokkenheid kunnen stimuleren.
  • Favorieten kiezen: Vergelijkbaar met de vorige, maar alleen gebaseerd op categorieën en wat mensen daarin het beste vinden.
  • Throwbacks: Gebruik nostalgie in je marketing. Vraag wat mensen missen uit hun kindertijd. Vraag naar de retro-technologie waar ze dol op zijn. Welke kapsels missen ze?

Leuke vragen om te stellen op sociale media

Vragen over sociale media

  • Reis je liever naar X of Y?
  • Als je de rest van je leven één voedingsmiddel zou mogen eten, wat zou dat dan zijn?
  • Wie is jouw jeugdberoemdheid?
  • Wat is leuker: het strand of kamperen?
  • Wat zijn je top 3 films van het jaar tot nu toe?
  • Ja of Nee? Ben je het eens met deze stelling? (post een idee dat aanzet tot nadenken zoals "het leven wordt beter als je ouder wordt" of "X ding wordt overschat")
  • Wat is jouw favoriet aller tijden (boek, liedje, stad, maaltijd, enz.)?
  • Wat is jouw guilty pleasure? (probeer het af te stemmen op films, muziek, eten, etc.)
  • Wat is jouw beste bijschrift voor deze foto? (post een leuke, eigenzinnige foto)
  • (Beroemd persoon) zei dit: ben je het ermee eens?

Deze werken het best op basis van de interesses van je publiek. Als je bijvoorbeeld een bezorg-app runt, zullen vragen over welk eten je doelgroep lekker vindt inherent interessanter voor ze zijn. Als je een reisinvloeder bent, zullen vragen over het vergelijken van landen en plaatsen meer on-brand zijn. Zoals met alle marketing, is het belangrijk om je te verdiepen in de interesses van je publiek en te proberen daar op in te spelen.

Wanneer en waar vragen stellen?

Vragen over sociale media

De beste tijden om berichten te plaatsen op sociale media kunnen variëren afhankelijk van het platform en het specifieke publiek waarop u zich richt. Hier volgen enkele inzichten uit de bronnen:

  • Algemene tijden: Posten op sociale media is het meest effectief vanaf vrijdag, woensdag en maandag.. Deze tijden zijn gebaseerd op een analyse van meerdere platforms, zoals hieronder verder wordt uitgewerkt.
  • Facebook: Facebook is het meest actief voor sociale-mediabetrokkenheid op maandag om 10 AM PST.
  • Instagram: De beste tijden om te posten op Instagram zijn maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag tussen 9 uur 's ochtends en 1 uur 's middags. Dit maakt het een van de meest actieve gebruikersbasissen in termen van pure betrokkenheid (hoewel dat zich misschien niet vertaalt in termen van commentaar vanwege de wisselende aard van de inhoud op Insta).
  • Twitter: De beste tijd om te posten op Twitter is 11 uur 's ochtends op maandag en vrijdag. In het weekend piekt het engagement rond 8u tot 10u, terwijl het op weekdagen in de namiddag is.
  • LinkedIn: De beste tijd om op LinkedIn te posten is 1 PM PST op maandag. Het is heel toepasselijk dat het werkgebaseerde sociale media een maandaggebaseerd platform is. Andere dagen zijn meestal 's middags of tegen de avond.
  • TikTok: De beste tijd om te posten op TikTok is 14.00 uur op maandag, 16.00 uur op woensdag en 8.00 uur op zondag, volgens Buffer. Over het algemeen werken middagen en avonden halverwege de week goed.

Deze tijden zijn gebaseerd op onderzoek en analyse van engagementpatronen op verschillende sociale mediaplatforms. Uiteraard kan dit variëren op basis van je demo en de doelen die je voor ogen hebt. Er zullen bijvoorbeeld heel weinig volwassenen met een baan beschikbaar zijn op TikTok om 13:00 uur en TikTok is misschien niet eens de beste manier om ze te vinden.

Als je marketing inschakelt door middel van vragen, zorg er dan voor dat je ook de indeling van het platform begrijpt. TikTok-vragen moeten videogericht zijn en LinkedIn-vragen mogen niet te informeel zijn. Veel engagement posts voor sociale media vallen plat omdat ze het medium niet integreren in de boodschap.

Vragen stellen op sociale media: Tips

Hier zijn enkele do's en dont's bij het stellen van vragen over sociale media voor betrokkenheid:

Leuke berichten over sociale-mediabetrokkenheid zijn meestal aan de informele kant. Bedrijven die te veel hun best doen, kunnen overkomen alsof ze aan het toegeven zijn. De sleutel is vaak het treffen van een conversationele toon en daarom zijn influencers hier beter in dan veel professionele marketingafdelingen.

Ook moeten de vragen geen tonale whiplash veroorzaken in vergelijking met je andere posts. Stel je voor dat een social media-account van een bedrijf plotseling vraagt wat je favoriete TikTok-dans is. Het klinkt gefabriceerd en, eerlijk gezegd, onindrukwekkend. Daarom is consistentie met je merkverwachtingen (de positieve eigenschappen die consumenten met je associëren) essentieel.

Controverse verkoopt vaak, maar er is een dunne lijn tussen het uitlokken ervan en je merk ermee associëren. Je moet er een dunne lijn tussen houden en hopen dat het niet overslaat in associatie met je merk. Je kunt controversiële vragen stellen voor sociale-mediabetrokkenheid, maar het kan daarbij wel wat stof doen opwaaien.

Er bestaat een zekere verdeeldheid over hoe vaak je je publiek moet vragen om te reageren. Sommigen beweren dat te veel vragen onaangenaam wordt, maar aan de andere kant vereist engagement het stimuleren van een gemeenschap en het actief houden van je publiek. Er is geen echte vuistregel voor het vinden van een balans omdat elk bedrijf en elke influencer andere doelen, doelgroepen, doelstellingen en platforms heeft.

Iets anders om in gedachten te houden is of je lokaal of universeel wilt zijn. Maak je vragen op maat voor je stad als dat het bereik van je bedrijf is. Betrokkenheid bij online gemeenschappen vereist een audit van je gemeenschap en inzicht in hun behoeften.

Conceptuele modellen om vragen te beantwoorden

Als je moeite hebt met het bedenken van goede vragen, kun je wat hulp gebruiken van theoretische modellen. Een daarvan is kijken naar de elementen van het sociale-mediabetrokkenheidsproces. Te elementen van het social media engagement proces zijn lluisteren, betrekken en evalueren.

In die zin moet je naar het publiek luisteren om hun interesses identificeren door te luisteren. Doe dit door:

  • Statistieken over de doelgroep controleren
  • Let op hoe ze communiceren en waar
  • Ontwikkel een kopersprofiel om een nauwkeuriger model van hun activiteiten te krijgen
  • Verzamel informatie uit de eerste hand door voorlopige vragen te stellen en deze A/B te testen

Vervolgens moet je het eigenlijke betrekken:

  • Ontwikkel de engagementvragen voor sociale media
  • Zet ze uit op verschillende platforms
  • A/B-test je outputs

Tot slot moet je evalueren:

  • Wat zijn de resultaten van je tests?
  • Hoe goed presteerden je concurrenten op vergelijkbare berichten?
  • Hoe anders is je publieksaandeel dan wat je dacht dat je zou krijgen?
  • Stel nieuwe benchmarks vast en pas je aanpak aan.

Hopelijk heeft deze bron je laten zien hoe je de sociale-mediabetrokkenheid kunt stimuleren met behulp van de juiste tools.